Olika mönsterdjup

Lars123
2 december 2023 · 182 Inlägg

Hej, något som vet om min awd går sönder om 3 däck är 7mm kvar å 1 med 13mm. Det är en king cab pickup så kanske är någon skillnad då och jag använder inte awd ofta

MrHyde
2 december 2023 · 664 Inlägg

Lars123 skrev:
Hej, något som vet om min awd går sönder om 3 däck är 7mm kvar å 1 med 13mm. Det är en king cab pickup så kanske är någon skillnad då och jag använder inte awd ofta

King Cab har inte AWD, det är en 4WD. Och är inte det i och urkopplingsbar 4WD på en King Cab? Har du inte två spakar, en för växlar och en för L4, H2, H4?
Förutsatt att du har det, så ska det sitta lika mönsterdjup bak. Fram ska det inte spela så stor roll då man ändå inte ska åka med 4WD inkopplat i högre hastigheter.

Live long, and prosper.
Lars123
2 december 2023 · 182 Inlägg

MrHyde skrev:

Lars123 skrev:
Hej, något som vet om min awd går sönder om 3 däck är 7mm kvar å 1 med 13mm. Det är en king cab pickup så kanske är någon skillnad då och jag använder inte awd ofta

King Cab har inte AWD, det är en 4WD. Och är inte det i och urkopplingsbar 4WD på en King Cab? Har du inte två spakar, en för växlar och en för L4, H2, H4?
Förutsatt att du har det, så ska det sitta lika mönsterdjup bak. Fram ska det inte spela så stor roll då man ändå inte ska åka med 4WD inkopplat i högre hastigheter.

Aa så jag kan ha 2 7mm bak å en 13 å en 7 fram? Den går som sagt ba i 30

Lars123
2 december 2023 · 182 Inlägg

Någon som vet säkert hur det är? Då jag väldigt gärna vill ha ett par mudders. Kör 4wd ikopplad när jag ska uppför barken på vinter men bara då

Lars123
3 december 2023 · 182 Inlägg

MrHyde skrev:

Lars123 skrev:
Hej, något som vet om min awd går sönder om 3 däck är 7mm kvar å 1 med 13mm. Det är en king cab pickup så kanske är någon skillnad då och jag använder inte awd ofta

King Cab har inte AWD, det är en 4WD. Och är inte det i och urkopplingsbar 4WD på en King Cab? Har du inte två spakar, en för växlar och en för L4, H2, H4?
Förutsatt att du har det, så ska det sitta lika mönsterdjup bak. Fram ska det inte spela så stor roll då man ändå inte ska åka med 4WD inkopplat i högre hastigheter.

Men behöver använda 4wd uppför min backe på vintern

Utmarks-Loke
3 december 2023 · 5 880 Inlägg

Om det är så halt att du måste lägga i fyrhjulsdriften spelar det ingen roll om omkretsen skiljer lite, då kan däcken slira mot underlaget om det behövs. Men som sagt, sätt det udda hjulet fram. Diffrentialen får jobba lite extra men skall det bara rulla i 30 spelar det ingen roll. Rasar det så lär inget spektakulärt hända.

doktorduett
3 december 2023 · 369 Inlägg

hur skulle diffen gå itu för att det skiljer 6 mm i mönster djup h/v  ?
är den så känslig skulle man ju måta däckets omkrets typ varje dag o byta däck
stup i kvarten
då skulle det ju räcka med lite olika däck tryck för att skiten ska paja

Lars123
3 december 2023 · 182 Inlägg

doktorduett skrev:
hur skulle diffen gå itu för att det skiljer 6 mm i mönster djup h/v  ?
är den så känslig skulle man ju måta däckets omkrets typ varje dag o byta däck
stup i kvarten
då skulle det ju räcka med lite olika däck tryck för att skiten ska paja

Aa men tänkte om de gör nå me den för att de är 4wd många säger att den kan gå sönder me olika mönsterdjup

Lars123
3 december 2023 · 182 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om det är så halt att du måste lägga i fyrhjulsdriften spelar det ingen roll om omkretsen skiljer lite, då kan däcken slira mot underlaget om det behövs. Men som sagt, sätt det udda hjulet fram. Diffrentialen får jobba lite extra men skall det bara rulla i 30 spelar det ingen roll. Rasar det så lär inget spektakulärt hända.

Aa jo, Inge spektakulärt?

MrHyde
3 december 2023 · 664 Inlägg

Lars123 skrev:
Men behöver använda 4wd uppför min backe på vintern

Det är så låg fart att det inte spelar nån roll, sätt det omaka däcket fram så är det bara och köra smile

Live long, and prosper.
Lars123
3 december 2023 · 182 Inlägg

MrHyde skrev:

Lars123 skrev:
Men behöver använda 4wd uppför min backe på vintern

Det är så låg fart att det inte spelar nån roll, sätt det omaka däcket fram så är det bara och köra smile

Jaha okej, vill inte riskera att förstöra 4wd

doktorduett
3 december 2023 · 369 Inlägg

Lars123 skrev:

doktorduett skrev:
hur skulle diffen gå itu för att det skiljer 6 mm i mönster djup h/v  ?
är den så känslig skulle man ju måta däckets omkrets typ varje dag o byta däck
stup i kvarten
då skulle det ju räcka med lite olika däck tryck för att skiten ska paja

Aa men tänkte om de gör nå me den för att de är 4wd många säger att den kan gå sönder me olika mönsterdjup

jag är hundra på att det är en skröna, det helt omöjligt att paja en diff för några få milimeters skilnad

MrHyde
3 december 2023 · 664 Inlägg

doktorduett skrev:
jag är hundra på att det är en skröna, det helt omöjligt att paja en diff för några få milimeters skilnad

Nu ska jag låta det vara osagt med diff, men jag vet att fördelningslådor på AWD typ Haldex i Volvo tar stryk av skillnader i rullomkrets.
Det var en kund på auktoriserade Volvo-verkstaden här i stan som kom in med missljud och felkoder, han hade slängt på 2 st nya(8-9mm) däck och behållit 2 sämre(3-4mm) på sin XC60(generation 1). Dessutom olika märken.
Han fick en offert på runt 45000-50000 kr för att fixa det, fördelningslådan hade tagit för mycket stryk. Sen var det säkert nå mer som behövde bytas i samband med det.

DÄREMOT, ska det sägas att en King Cab verkligen inte har Haldex eller liknande skräp och klarar utan problem att köra olika mönsterdjup fram och bak då man som sagt ändå inte åker med 4WD inkopplat i högre hastigheter!

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang