Mossan1 skrev:
Alltså, rasar spänningen fort är ju NÅGOT fel, så JAG begriper varför man felsöker. Generatorn kan ju ev tokjobba för att hålla spänningen under färd.
Varför ignorera detta?
2 batterier (om än begagnade) med exakt lika symptom är ju möjligt men inte helt sannolikt.
Dock, är det inte för mig helt säkert att något är direkt fel, faktiskt.
Helt "vaken" bil, med ljus, drar en del, och inget av batterierna är nytt.
Sällan man står med tändning på uppmot 60sek. Att det mäter 11v under BELASTNING, är inte samma sak som att det är urladdat. 11v i vila ärr urladdat.
Du kan jaga spöken.
Jag hade därför börjat med att mäta A från batteriet. Hur mycket drar det egentligen? Notera vilka ljus som lyser, för den kan man räkna ut förbrukningen på.
Watt delat med volt = Ampere.
Ex: 120w / 12v = 10A
Tänk på att spänningen sjunker och därmed A för samma Watt.
Om något drar mycket ström utan att utveckla ljus eller mekaniskt arbete (elmotor typ) så blir det varmt mycket fort.