Vem ska betala parkeringsavgiften?

TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

MisterAxl skrev:
Lagen om felparkeringsavgift 4 §
Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering 7 §

Summering:
Eftersom det var du som ägde bilen när parkeringsavgiften delades ut, så är det också du som ska betala den oavsett vem det är som står som ägare på bilen idag.
Du kan såklart alltid bestrida den, men du bör ändock betala den först innan du gör det.

Men nu handlar det inte om felparkeringsavgift eller olovlig parkering. Det handlar om att jag var i ett område 3 minuter för länge på grund av att det var trafikkaos så jag kom inte ut från området.

Senast redigerat av TaxiBenz (15 januari )

SportPilot Ubåtsingenjör
15 januari · 7 243 Inlägg

TaxiBenz skrev:
I december fick jag en parkeringsavgift som jag har bestridit. Det rör sig bara om 100 kr men jag anser att Apcoa har jag gjort fel. I alla fall har jag sålt bilen nu och avgiften ska betalas inom några dagar. Ägarbytet har gått igenom. Vem är ansvarig att avgiften ska betalas?

Vad i helvete är det med folk? Hur kan man bara tänka tanken att skita i att göra rätt för sig, istället för att försöka få någon annan att betala för dig.

Gjorde apcoa fel så bestrid boten, men att bara tänka tanken på att låta den falla på nya ägaren är sjukt ruttet, riktigt svinigt.

Senast redigerat av SportPilot (15 januari )

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

SportPilot skrev:

TaxiBenz skrev:
I december fick jag en parkeringsavgift som jag har bestridit. Det rör sig bara om 100 kr men jag anser att Apcoa har jag gjort fel. I alla fall har jag sålt bilen nu och avgiften ska betalas inom några dagar. Ägarbytet har gått igenom. Vem är ansvarig att avgiften ska betalas?

Vad i helvete är det med folk? Hur kan man bara tänka tanken att skita i att göra rätt för sig. Riktigt ruttet beteende, usch!!

Gjorde apcoa fel så bestrid boten, men att bara tänka tanken på att låta den falla på nya ägaren är sjukt ruttet, riktigt svinigt.

Det är Apcoa som inte har gjort rätt för sig!

Den nya ägaren sa ju att de står för avgiften om den kommer!

Senast redigerat av TaxiBenz (15 januari )

SportPilot Ubåtsingenjör
15 januari · 7 243 Inlägg

TaxiBenz skrev:

SportPilot skrev:

TaxiBenz skrev:
I december fick jag en parkeringsavgift som jag har bestridit. Det rör sig bara om 100 kr men jag anser att Apcoa har jag gjort fel. I alla fall har jag sålt bilen nu och avgiften ska betalas inom några dagar. Ägarbytet har gått igenom. Vem är ansvarig att avgiften ska betalas?

Vad i helvete är det med folk? Hur kan man bara tänka tanken att skita i att göra rätt för sig. Riktigt ruttet beteende, usch!!

Det är Apcoa som inte har gjort rätt för sig!

Bestrid den då, nya ägaren har absolut inget med dina parkeringsböter att göra. Bara att tänka tanken att de kan ta smällen är sjukt.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

SportPilot skrev:

TaxiBenz skrev:

SportPilot skrev:

Vad i helvete är det med folk? Hur kan man bara tänka tanken att skita i att göra rätt för sig. Riktigt ruttet beteende, usch!!

Det är Apcoa som inte har gjort rätt för sig!

Bestrid den då, nya ägaren har absolut inget med dina parkeringsböter att göra. Bara att tänka tanken att de kan ta smällen är sjukt.

Som sagt är det inte parkeringsböter och ägaren sa att de betalar den.

MisterAxl
15 januari · 103 Inlägg

TaxiBenz skrev:

MisterAxl skrev:
Lagen om felparkeringsavgift 4 §
Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering 7 §

Summering:
Eftersom det var du som ägde bilen när parkeringsavgiften delades ut, så är det också du som ska betala den oavsett vem det är som står som ägare på bilen idag.
Du kan såklart alltid bestrida den, men du bör ändock betala den först innan du gör det.

Men nu handlar det inte om felparkeringsavgift eller olovlig parkering. Det handlar om att jag var i ett område 3 minuter för länge på grund av att det var trafikkaos så jag kom inte ut från området.

Tekniskt sett så kan man argumentera att du har rätt och man kan tycka att Apcoa borde ha överseende med sådana faktorer. Inom rimlighetens gränser givetvis. Nu är ju ett sådant system automatiskt och flaggar alla som går över gränsen på 10 minuter, oavsett förutsättningarna eller om det handlar om 1 minut eller 100 minuter.
Juridiskt sett så har du fel och har brutit mot lagen vilket ledde till att du fick en bot på 100 kr.

Oavsett vilket, så kan du alltid bestrida boten. Genom att göra det så kan du förklara din ståndpunkt, i det här fallet att det var mycket trafik vilket gjorde att du gick över gränsen med 3 minuter när du försökte lämna parkeringsgaraget.
Men du ska givetvis betala boten först innan du bestrider den så att den inte går till inkasso under processen.
Och att på något vis förvänta sig att den nya ägaren av bilen ska betala boten som du har dragit på bilen i det här fallet, kommer inte att hända.

Eller ja, du verkar ju ha pratat med den nya ägaren och han lovar dyrt och heligt att betala den så då får du väl lita på det då.

Senast redigerat av MisterAxl (15 januari )

TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

MisterAxl skrev:

TaxiBenz skrev:

MisterAxl skrev:
Lagen om felparkeringsavgift 4 §
Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering 7 §

Summering:
Eftersom det var du som ägde bilen när parkeringsavgiften delades ut, så är det också du som ska betala den oavsett vem det är som står som ägare på bilen idag.
Du kan såklart alltid bestrida den, men du bör ändock betala den först innan du gör det.

Men nu handlar det inte om felparkeringsavgift eller olovlig parkering. Det handlar om att jag var i ett område 3 minuter för länge på grund av att det var trafikkaos så jag kom inte ut från området.

Tekniskt sett så kan man argumentera att du har rätt och man kan tycka att Apcoa borde ha överseende med sådana faktorer. Inom rimlighetens gränser givetvis. Nu är ju ett sådant system automatiskt och flaggar alla som går över gränsen på 10 minuter, oavsett förutsättningarna eller om det handlar om 1 minut eller 100 minuter.
Juridiskt sett så har du fel och har brutit mot lagen vilket ledde till att du fick en bot på 100 kr.

Oavsett vilket, så kan du alltid bestrida boten. Genom att göra det så kan du förklara din ståndpunkt, i det här fallet att det var mycket trafik vilket gjorde att du gick över gränsen med 3 minuter när du försökte lämna parkeringsgaraget.
Men du ska givetvis betala boten först innan du bestrider den så att den inte går till inkasso under processen.
Och att på något vis förvänta sig att den nya ägaren av bilen ska betala boten som du har dragit på bilen i det här fallet, kommer inte att hända.

Eller ja, du verkar ju ha pratat med den nya ägaren och han lovar dyrt och heligt att betala den så då får du väl lita på det då.

Bot och bot. Jag måste betala för 3 minuter vilket kostar 55 kr och sen är fakturaavgiften på 59 kr. Det är ett svinaktigt beteende, speciellt när jag kör taxi och hämtade upp en kund där. Men inte första gången Apcoa svinar sig.

Om man kan lita på att fakturan kommer till den nya ägaren, som jag nu ser har avställt bilen, så kan jag sova gott. Men frågan är om jag kan lita på det eller om Apcoa skickar fakturan igen till mig, eller så försöker de få betalt från både mig och den nya ägaren. Det skulle inte förvåna mig när det kommer till Apcoa. Svinigare parkeringsbolag får man leta efter.

Tobzter
15 januari · 3 145 Inlägg

Det är du som får parkeringsavgiften som var ägare när det skedde.. inte den som äger bilen nu......

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Hemmamek
15 januari · 206 Inlägg

Lite OT, men man ska INTE betala innan man bestrider*. När man bestrider pausas betalningskravet medans det utreds. (Samma sak om man får en faktura som man tycker är felaktigt, då bestrider man och betalar inte.)
Om du betalar räknas det som att du accepterat "P-boten".*

*Gäller vid "kontrollavgift", vilket är vad som gäller i tråden, läs länken

Om man vill bestrida en kontrollavgift så ska man inte betala den - om du betalar den så innebär det att du har accepterat boten.

https://lawline.se/answers/behover-man- … ingsboter-

MisterAxl
15 januari · 103 Inlägg

Hemmamek skrev:
Lite OT, men man ska INTE betala innan man bestrider*. När man bestrider pausas betalningskravet medans det utreds. (Samma sak om man får en faktura som man tycker är felaktigt, då bestrider man och betalar inte.)
Om du betalar räknas det som att du accepterat "P-boten".*

*Gäller vid "kontrollavgift", vilket är vad som gäller i tråden, läs länken

Om man vill bestrida en kontrollavgift så ska man inte betala den - om du betalar den så innebär det att du har accepterat boten.

https://lawline.se/answers/behover-man- … ingsboter-

Där ser man. Jag kunde svurit på att det var precis tvärtom, betala och sen bestrida. Men då gällde det bara den klassiska p-boten alltså.

zzr94092
16 januari · 4 411 Inlägg

Vad är det  du TaxiBenz inte vill förstå!?  Så om du krockar ,och sen sälger bilen samma dag ,då ska nya ägaren betala självrisk och ev,böter!!

Curse
16 januari · 688 Inlägg

Sluta lipa o betala den där förbannade skulden på 100kr. Vad är problemet?

Mazda 6 "MPS" (2006)
TaxiBenz
16 januari · 130 Inlägg

Problemet är att Apcoa är ett svinaktigt parkeringsbolag.

Mack Forum- och sitemoderator
16 januari · 26 175 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Problemet är att Apcoa är ett svinaktigt parkeringsbolag.

För att du har gjort fel, vilket du själv har medgett?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
TaxiBenz
16 januari · 130 Inlägg

Mack skrev:

TaxiBenz skrev:
Problemet är att Apcoa är ett svinaktigt parkeringsbolag.

För att du har gjort fel, vilket du själv har medgett?

Jag har inte gjort fel och inte ett brott heller som en del verkar tro.

Mack Forum- och sitemoderator
16 januari · 26 175 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Mack skrev:

TaxiBenz skrev:
Problemet är att Apcoa är ett svinaktigt parkeringsbolag.

För att du har gjort fel, vilket du själv har medgett?

Jag har inte gjort fel och inte ett brott heller som en del verkar tro.

Du skrev själv "..Avgiften handlar om en sån där automatisk infartsgrej på Centralen. 10 minuter gratis men eftersom det inte gick att ta sig ut igen eftersom det var kaos inne i stan så tog det 3 minuter extra, alltså 13 minuter sammanlagt.."

Att du inte tog dig ut under den tiden är inte deras fel, även om jag förstår frustrationen över något du kanske inte ansåg dig själv styra över.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang