zemet skrev:
Brådhis skrev:
zemet skrev:
Jag jobbar med motorutveckling och bla med oljebytesintervall. Så jag är väll ungefär så insatt man kan bli i ämnet:)
Service kostar pengar och tid. Därför är det i tillverkarna och kundernas intresse att ha så långa bytesintervall som möjligt.
Ibland blir detta fel och man får backa och ha kortare intervall igen.
En stor anledning till att många motorer fått problem med kamkedjorna är att man har för mycket sot i oljan som slipar i kedjelänkarna och gör kedjan längre tills den hoppar.
3000 mils service är inte det som är bäst för motorn, det är så långt man kan sträcka bytesintervallet utan att få allt för stora risker för överdrivet slitage och haverier.
Har man tänkt behålla en bil flera år så anser jag att man bör byta olja mycket tidigare än 3000 mils intervall.
Hur mycket tidigare beror på körsätt mm.
Ja, då är du sannolikt mer än väl insatt i detta.
Men kan man verkligen generellt säga att 3000 mil alltid är skadligt som folk gör, eller är det beroende av en massa variabler där 3000
kan vara okej?
Vi kan ta min förra Volvo V70 fas2 som exempel, när jag sålde den hade den gått 35000 mil. Jag hade kört 15000 av dom milen över 3,5 år. Servad enligt boken hela vägen, dvs var 3000:e mil. Inga oljerelaterade problem när den såldes, eller någon gång tidigare sedan den var ny (känner han som hade den som tjänstebil innan jag köpte den).
Vilket miltal är det jag skulle kunnat förvänta mig att uppnå om jag hade behållit bilen och dubblat servicekostnaden i min ägo? 60000 mil istället för vadå?
Det finns gott om långmilare som inte fått någon extra kärlek alls utöver tillverkarens rekommendationer och som ändå tuffar på. Är det värt att dubbla servicekostnaden baserat på
känsla (vilket det som regel är när folk väljer 1500 mils intervall som alternativ) och sedan inte ens äga bilen när "bonusmilen" uppnås? Om dom ens någonsin uppnås...
Hoppas du förstår min poäng här, jag är inte ute efter att "tjafsa emot", du kan säkert detta bättre än jag. Men jag kan, utifrån mina erfarenheter och kunskaper (har viss utbildning inom detta, men jobbar inte med det), anse att dubbla servicekostnaden för en svenssonbil för att motorn på den ska klara 50+k mil när det mesta i övrigt på den är slut långt innan är att elda för kråkorna.
Jag skulle säga att 3000 mil är okej i 99% av fallen.
Där man uptäcker problem är ju ofta på taxibilar mm och då byts motrorer på garanti oftast eftersom det är stora kunder med nya bilar.
Att säga att 3000 mil är skadligt skulle jag inte göra. Det fungerar ju för den absoluta majoriteten av körfallen.
Vill man vara säker så får man ta prover från sin egen olja och få dem analyserade så man ser hur mycket metall partiklar, sot, syra mm man har i oljan och därefter ta ett beslut.
Det är omständigt,och som privatperson utan tillgång till gränsvärden mm så är det svårt att säga om intervallet är för långt eller inte.
Det är ju som du säger väldigt svårt att räkna hem att dubbla service kostnaden för en svenssonbil.
Samtidigt så har vi ju sett ganska många motorer med problem med framförallt kamkedjor pga för långa serviceintervall.
Kör man en bil där man vet att det är problem med kedjorna tex VAGS 1.2TSI och 1.4TSI så är det nog värt att halvera bytesintervallet.
För en bil med kamrem är det inte lika viktigt även om vev lager tex slits snabbare.
För att försöka sammanfatta det hela: Om man inte har ett väldigt konstigt körsätt som tex mycket tomgångskörning och kallstarter så kommer tillverkarens oljebytesintervall fungera så länge man inte kör en dåligt konstruerad motor som VAGs 1.2 & 1.4 TSI.
Gör man service själv så hade jag nog servat minst en gång per år oavsett om man kommit över 3000 mil eller inte.
Det är ju inte så dyrt att byta olja och filter själv.