Jag har ägt en VW Caddy 1.6 bensin från 2000 i snart 10 år. Har fungerat utan några större problem under hela denna tid.
Men den senaste månaden har den börjat få problem med kallstarter.
När den stått i garaget och jag försöker starta, så startar direkt vid första försök, men dör inom 1-2 sekunder. Man får försöka flera gånger. Vissa gånger kan man hjälpa till med gasen så den går någon sekund längre, men andra gånger reagerar den inte alls när man trycker på gasen, eller så dör den när man gasar.
När man till sist får den att gå så måste man hålla lite gas en stund. Annars går den på så vansinnigt låg tomgång att den är på väg att stanna direkt man släpper gasen. Men efter någon minut går den hur bra som helst. Inga problem att starta om man t.ex. varit och handlat och den stått en halvtimme eller så.
För någon dag sedan hade den stått i -10 en hel dag. Då hände samma sak, men mycket värre. Tror jag fick starta den närmare 20 gånger innan jag till sist fick den att gå.
Min känsla är att den inte får nog med bensin när den är kall.
Jag har inte superkoll på nya bilar, har lite bättre koll på äldre med förgasare.. Men om vi antar problemet är för lite bränsle, så passerar bensinen först ett bränslefilter och sedan bränslepumpen (under motorhuven). Efter bränslepumpen sitter en backventil (tror jag det är) med en kabel som går till styrenheten. Jag gissar att denna ventil kan reglera hur mycket bränsle som släpps igenom. Eller så är det bränslepumpen som reglererar flödet. Vet inte riktigt.
Från denna ventil går besinslangen direkt till spjällhuset, där bensinen blandas med luft och sprutas in i insprutningsröret. Jag misstänkte först spjällhuset, så jag har haft lös det och rengjort. Har även köpt ett nytt spjällhus, men börjar nu tvivla på min första ide. Avvaktar med att byta ifall det inte behövs (kostade ju en del, och jag kan returnera om det är oanvänt).
På insprutningsröret sitter en givare. Jag gissar på en MAP-sensor, men är inte säker. Kanske den kan orsaka problemen..
På Autodoc hittade jag följande, som låter misstänkt:
Temperaturkontakt, kallstartsystem VW Caddy II Pick-up (9U7) 1.6 75 hk Bensin AEE
Min tanke nu är att det inte är något fel alls på spjällhuset, utan det är någon sensor som är problemet. Och skulle det inte kunna vara så att tempsensorn är trasig, vilket medför att datorn tror motorn är varm, när den i själva verket är kall. Därför får motorn för lite bränsle.
Låter detta vettigt?
Men den senaste månaden har den börjat få problem med kallstarter.
När den stått i garaget och jag försöker starta, så startar direkt vid första försök, men dör inom 1-2 sekunder. Man får försöka flera gånger. Vissa gånger kan man hjälpa till med gasen så den går någon sekund längre, men andra gånger reagerar den inte alls när man trycker på gasen, eller så dör den när man gasar.
När man till sist får den att gå så måste man hålla lite gas en stund. Annars går den på så vansinnigt låg tomgång att den är på väg att stanna direkt man släpper gasen. Men efter någon minut går den hur bra som helst. Inga problem att starta om man t.ex. varit och handlat och den stått en halvtimme eller så.
För någon dag sedan hade den stått i -10 en hel dag. Då hände samma sak, men mycket värre. Tror jag fick starta den närmare 20 gånger innan jag till sist fick den att gå.
Min känsla är att den inte får nog med bensin när den är kall.
Jag har inte superkoll på nya bilar, har lite bättre koll på äldre med förgasare.. Men om vi antar problemet är för lite bränsle, så passerar bensinen först ett bränslefilter och sedan bränslepumpen (under motorhuven). Efter bränslepumpen sitter en backventil (tror jag det är) med en kabel som går till styrenheten. Jag gissar att denna ventil kan reglera hur mycket bränsle som släpps igenom. Eller så är det bränslepumpen som reglererar flödet. Vet inte riktigt.
Från denna ventil går besinslangen direkt till spjällhuset, där bensinen blandas med luft och sprutas in i insprutningsröret. Jag misstänkte först spjällhuset, så jag har haft lös det och rengjort. Har även köpt ett nytt spjällhus, men börjar nu tvivla på min första ide. Avvaktar med att byta ifall det inte behövs (kostade ju en del, och jag kan returnera om det är oanvänt).
På insprutningsröret sitter en givare. Jag gissar på en MAP-sensor, men är inte säker. Kanske den kan orsaka problemen..
På Autodoc hittade jag följande, som låter misstänkt:
Temperaturkontakt, kallstartsystem VW Caddy II Pick-up (9U7) 1.6 75 hk Bensin AEE
Min tanke nu är att det inte är något fel alls på spjällhuset, utan det är någon sensor som är problemet. Och skulle det inte kunna vara så att tempsensorn är trasig, vilket medför att datorn tror motorn är varm, när den i själva verket är kall. Därför får motorn för lite bränsle.
Låter detta vettigt?
Senast redigerat av CaddyM (26 januari )
0
0
0
0