Uppdatering till er alla:
https://www.youtube.com/shorts/CQvlA6WvOzg Motorn vägrade starta första försöket. Kom på att jag aldrig satte tillbaka fördelarlocket korrekt.
Andra försöket startade den genom att bara dutta startmotorn. Växellådan känns som ny med ny koppling, urtramp, tryckplatta, svänghjulslager, växellådekudde och lite fett.
Riktigt mysigt! Den överhettar inte heller som var skälet till att denna motor såldes i första början som en skrotmotor. Böt ut termostaten och behöll allt annat, funkar perfekt! Jag kan inte heller se något läckage från toppen, och inga avgasbubblor i expansionskärlet eller glykol i oljan. Så toppen verkar täta.
Enda problemet är att generatorn INTE vill ladda. Misstänker att jag har förstört den efter att jag kopplade en jordkabel mellan generator och motor, och jordkabeln försvann i ett moln av rök framför mina ögon.
D+ och B+ är inkopplade korrekt, generatorlampan lyser och slocknar när motorn startar. Men volten stannar runt 12.5 och sjunker vid drift.
Generatorn har jord via chassit verkar det som, så måste väl vara pga att den är trasig?
Juste, oljelampan lyser inte heller. Men osäker på om den lös innan jag drog ut motorn. Och osäker om en nyare 740-givare funkar på en 85ans 240?