freorn skrev:
Med dom milen klarar jag mig ganska bra även vintertid. Åker runt 3 mil per dag och korta sträckor.
Har passaten varit ett problemfritt ägande för dig?
Funderar på livslängden på batterierna också om man köper en GTE som gått 12-13 tusen mil.
har du raknat ut vad en laddning kostar? Jag tyckte jag läste runt 15 kr, vilket skulle räcka en dag för mig och ge ett billigt bilägande.
Batterierna verkar hålla rejält, faktiskt aldrig hört att någon bytt ut ett hybridbatteri. De sitter ju lite mer skyddat än på en vanlig elbil, och således inte lika utsatt för kyla och väder. Har en bekant som kört sin GTE i 35.000 mil nu och han har inga direkt problem med räckvidden än, det är ungefär samma som den alltid varit enligt honom. Så batterimässigt kan du nog vara lugn.
Min laddning hemma är på exakt 1.5kr per kilowatt allt inräknat. Och jag har "stora batteriet" så unge färd 16,5kr per laddning. Det är aldrig helt tomt, och kan ladda 11kw varje gång om det står 0 i bilen. Det ger då sommartid så ger det 2,75 kr milen, vintertid lite mer, men som sämst 4,7kr milen i eldrift.
På landet har vi däremot låst elavtalet under kommande 7 åren till 1 kr ink allt, så där är det förmånligare att ladda och billigare att köra. (1,8kr/milen sommartid, och 3kr vintertid per mil).
Problemfritt har det väl inte varit, fått byta SOS-modulen, men det gjordes på garantin. Tror dock att min krängningshämmarbussningar är på g, och dessa tänkte jag byta till våren. Men överlag så har bilen fungerat som det är tänkt. Den går snål på långkörning om man kör med skallen och har bilen laddad vid start. Körde häromdagen 9 mil till och från skidbacken, snittförbrukningen landade på 3,6 / milen totalt, temperatur kring -3 och torrt väglag.
Det är helt klart en prisvärd pluginhybrid, dock är många snålt utrustade så försök hitta en med lite tillval. Framförallt de bättre strålkastarna.
I övrigt är det väl väldigt generisk körkänsla, Mercedes och BMW bjuder säkert på trevligare mil bakom ratten, men till en markant högre prislapp.