2142
Sök

Få ut bromskolv utan tryckluft

234 Inlägg
6 februari
Trådstartare
#1
På två av mina bromsok har damasken gått sönder, ett bak och en fram.
Får mitt paket idag med renoverings satserna.

Hur får jag smidigast ur de gamla kolvarna ur oken?
Tänkte om jag skruvar loss oket men att det fortfarande är kopplat till bromsslangen och sedan trycker på pedalen ett par gånger, då borde den lossna va?

Eller kan jag använda mitt bromskolvsverktyg för att skruva ut kolven? Går ju inte fram såklart
Senast redigerat av Nevadacontra (6 februari )

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
6 februari
#2
Pumpa ut med pedalen bara.

Up the RA

Reservdelsnisse
191 Inlägg
6 februari
#3
Sitter kolvarna fast kan man sätta dit en fettnippel istället för bromsslangen och pressa ut kolven med fett. Bromsrengörning sen får bort fettet i oket.


Ruter Knekt
720 Inlägg
7 februari
#4
Bmsone skrev:
Sitter kolvarna fast kan man sätta dit en fettnippel istället för bromsslangen och pressa ut kolven med fett. Bromsrengörning sen får bort fettet i oket.

Eller så använder man bromsvätska i fettsprutan för fettet lär du inte bli av med om du inte kokar i lösningsmedel.

Men jag håller med, det är enklaste lösningen. Praktiskt taget samma lösning som att pumpa ur kolvarna med pedalen. Men du får väsentligt högre tryck, så om de sitter fast mycket bestämt så löser det sig med fettspruta.
Senast redigerat av Oreggad (7 februari )

Något sen på bollen

234 Inlägg
7 februari
Trådstartare
#5
Jag har inte vågat mig på det än. Uppdaterade bara lite.

6 115 Inlägg
8 februari
#6
Ofta duger det inte med att köpa en renoveringssats bestående av gummipackninger då själva kolven och innanmätet är rostiga.


234 Inlägg
14 februari
Trådstartare
#7
Har en fråga.
Inte hunnit byta damasken bak på oket än.

Jag har ett annat problem. Skulle byta bromsslang fram men den gick sönder så åkte in till en verkstad med bilen så de bytte den och fyllde på bromsvätska och luftade.
Nu idag såg jag att bromsvätskenivån har sjunkit drastiskt. Kan detta bero på att damasken är trasig där bak? Alltså damasken är helt borta så att säga.

3 194 Inlägg
14 februari
#8
Nevadacontra skrev:
Nu idag såg jag att bromsvätskenivån har sjunkit drastiskt. Kan detta bero på att damasken är trasig där bak? Alltså damasken är helt borta så att säga.

I så fall läcker det rejält. Du ser tydligt hur det fuktar och pedalen sjunker när du håller hård broms.

Damasken är i sig bara ett damm och smutsskydd. 
Ingen tätning för bromsvätska.
Indirekt kan det ju ge rostig kolv som skadar packningarna och ger läcka. Om kolven rört sig längre än vanligt.

234 Inlägg
14 februari
Trådstartare
#9
Mossan1 skrev:
Nevadacontra skrev:
Nu idag såg jag att bromsvätskenivån har sjunkit drastiskt. Kan detta bero på att damasken är trasig där bak? Alltså damasken är helt borta så att säga.

I så fall läcker det rejält. Du ser tydligt hur det fuktar och pedalen sjunker när du håller hård broms.

Damasken är i sig bara ett damm och smutsskydd. 
Ingen tätning för bromsvätska.
Indirekt kan det ju ge rostig kolv som skadar packningarna och ger läcka. Om kolven rört sig längre än vanligt.

Bromspedalen är stum och bromsarna tar fortfarande lika bra som när den hade varit inne på verkstaden, den sjunker alltså inte.

Bromsvätskan är inte nere på minimum än. Borde jag fylla på fullt imorgon och se om det försvinner mer? Vad kan detta bero på isåfall då?
Klart svårt för er att veta vart det läcker men någon aning kanske hade hjälpt så jag vet vart jag ska kolla imorrn.
Senast redigerat av Nevadacontra (14 februari )

Ruter Knekt
720 Inlägg
14 februari
#10
Du borde lämnat bort att de skulle byta alla kopplingar fram bak. Kommer bli samma resa med rör/slang bak.

Något sen på bollen

6 115 Inlägg
15 februari
#11
Har du låg bromsväskenivå så är det klart du ska fylla på!


234 Inlägg
16 februari
Trådstartare
#12
Det var en av bromsslangarna bak som inte satt åt ordentligt i oket. Fixat nu och det läcker inte mer. Tack!!


Sök