3868
Sök

Hur ska jag få igen hålen?

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
Hej. idag tog jag bort listerna under framlyserna på bilen och ska lappa igen någon litet krock skade hål på framkjolen..
Men hur ska jag få igen hålen på listerna och på framkjolen.. är ny med glasfiber.. hur ska jag göra och vad behövs?
Och hur får jag igen spolarmustyckets ingropningar på framskärmen? några tips?
Mvh kimpa

Våga Vägra Volvo!
326 Inlägg
11 februari 2007
Du kan ju använda glasfiberspackel eller ngt annat i spackelväg.

Vad sa du? Har Pappa betalat?

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
Eddie_Rocks skrev:
Du kan ju använda glasfiberspackel eller ngt annat i spackelväg.

jo.. men jag vill ju inte använda vanligt spackel i de utgröpningarna som finns på framstötfångarna.. då spricker väl spacklet senare?

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
någon här som är bra på detta med kolfiber och lagning av plast?

Meister
6 763 Inlägg
12 februari 2007
Köp glasfiberspackel på biletema. sedan köper du glasfibermatta tror jag de heter och det armerar du med. fungerar skit bra. men du kan behöva borra lite hål så de fäster lite bättre.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
camaro67 skrev:
Köp glasfiberspackel på biletema. sedan köper du glasfibermatta tror jag de heter och det armerar du med. fungerar skit bra. men du kan behöva borra lite hål så de fäster lite bättre.

Ursäkta om jag frågar.. men jag är ny inom detta ämne.. hehe
Va är armerar?
Jag vet att man kan pensla nåt på glasfibret.. men kan någon förklara lite punkligt hur man gör och vad som behövs?
Tacksam för svar:)

Meister
6 763 Inlägg
12 februari 2007
det är ett nät som gör att de blir lite stabilare och håller ihop spacklet. Det spricker nog inte lika lätt heller.

Men först borrar du lite hål där du ska lägga igen. Sedan slipar du där med grovt sandpapper. Sedan blandar du ihop glasfiberspacklet (står hur på burken). "Kletar på lite där du ska ha det. Sedantrycker du dit en lagom stor bit av armeringen. Sedan på med mer av spacklet och sedan på med armeringen. Fortsätt så tills du får rätt höjd på det. Sedan väntar du ett dyngt- då slipar du till önskad form. Då kanske du får lägga på mer och sedan slipa igen. När det är klart så kör du finspackel ovan på och slipar ner det också. Men det ska givetvis finnas lite kvar. Sedan får du vänta några veckor innan du lackar för spacklet kan sjunka och det blir inte snyggt. men om de gör de, spackla igen. Nu är det dags för lack.

Hoppas att du förstår bättre nu

2 123 Inlägg
12 februari 2007
camaro67 skrev:
det är ett nät som gör att de blir lite stabilare och håller ihop spacklet. Det spricker nog inte lika lätt heller.

Men först borrar du lite hål där du ska lägga igen. Sedan slipar du där med grovt sandpapper. Sedan blandar du ihop glasfiberspacklet (står hur på burken). "Kletar på lite där du ska ha det. Sedantrycker du dit en lagom stor bit av armeringen. Sedan på med mer av spacklet och sedan på med armeringen. Fortsätt så tills du får rätt höjd på det. Sedan väntar du ett dyngt- då slipar du till önskad form. Då kanske du får lägga på mer och sedan slipa igen. När det är klart så kör du finspackel ovan på och slipar ner det också. Men det ska givetvis finnas lite kvar. Sedan får du vänta några veckor innan du lackar för spacklet kan sjunka och det blir inte snyggt. men om de gör de, spackla igen. Nu är det dags för lack.

Hoppas att du förstår bättre nu

Inte ens jag förstod det där ?
Ska man spackla på glasfibret med glasfiber spackel är det vad du menar ?
: /

2 123 Inlägg
12 februari 2007
camaro67 skrev:
man drar på glasfiberspacklet i hålen som han ska lägga igen förstås

Så du sätter inget glasfiber bakom utan bara spacklar i hålen ?
Eller sätter du hönsnät/armering bakom och sen spacklar ?
Låter ju inte direkt som nåt jag skulle göra men : /

Meister
6 763 Inlägg
12 februari 2007
jag antar att det inte är hål rakt igenom? jag trodde de bara var gropar? nee då vet jag itne. då kanske man kan göra någe med nån pappskiva och lägga backom.. För så här gjorde jag när jag lagade upp min moped. men då var de ju inga stora hål. då var de ju bara sprickor och djupa repor.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Okej.. jag förstår mer nu iallefall:)
Ska jag lägga glasfiberspackel i hålen och sedan på me glasfibret och sedan spacka ligen på glasfibret?
Någon annan som kan visa bilderoch ge tips?smile

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Det är hål raktigenom på två ställenoch sedan är det ingropningarna där det har suttit spolarmunstycke lr liten lykttorkare..
Hur ska jag få igen de groparna då?
Någon som är bra på detta?

Kettunen
12 februari 2007
Det räcker med att du köper glasfiber från BILTEMA. Lika bra dom. Eller kan man ju ta kemisk metal eller? Hört att det funkar lika bra

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
camaro67 skrev:
På groparna gör du som jag sa. Men hur stora är hålen då?

Okej:) ett hål får vara för det sitter under nummerplåten.. men ett annat är väl som ett pekfinger.. inte så jäklarnsstort.. och så är det ju självklart två hål där spolarn har suttigt..
Men jag fattar inte va man har på glasfibern :S något medel som löser upp den lr?
mvh

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
camaro67 skrev:
du har inte på något? du kletar på glasfiberspacklet och de stelnar.

Okej.. jag har fåttför mig att man penslar på något men då va det fel.. men hur sk jag få igen hålen då? någon annan som är bra på detta?

Meister
6 763 Inlägg
12 februari 2007
kimpan_90 skrev:
camaro67 skrev:

Okej.. jag har fåttför mig att man penslar på något men då va det fel.. men hur sk jag få igen hålen då? någon annan som är bra på detta?

Jo när du säger de så finns de något annat.. men det är krongligare.men sätt fast en pappskiva bakom så du har något att smeta spacklet emot.  borde fungera.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
camaro67 skrev:
kimpan_90 skrev:
camaro67 skrev:

Jo när du säger de så finns de något annat.. men det är krongligare.men sätt fast en pappskiva bakom så du har något att smeta spacklet emot.  borde fungera.

Okej.. jag får väl försöka i helgen.. men någon annan som är bra på lagning?smile

Sök