Mossan1 skrev:
Ang DSG så var det första modellerna av den 7vxl som skapade det dåliga ryktet.
Med vätskelameller är dom riktigt bra och ryktet oförtjänt.
Finns torrlameller än, men bara i mindre modeller.
Men givetvis kan allt gå sönder.
Sen ska man minnas att det är koppling i ALLA direktdrivna automater, vad dom ån har för tillverkare och inte momentomvandlare som förr.
Man får köra därefter. Undvik att den slirar koppling kort sagt. Tex vid krypkörning, start/backa med släp, mm, mm.
Slirar koppling? Låter lite som en manuell bil. Hur undviker man att slira kopplingen på en automat?
Brådhis skrev:
Om det är till någon tröst så körde jag förut en fyrhjulsdriven Transporter 2014 med DSG. Bruttovikt på runt 3000 kg och inte helt sällan 2-2,5 ton på dragkroken och den tålde det. Även i stadstrafik och köer.
Och nu kör jag en tvåhjulsdriven Transporter 2018 med DSG och en bruttovikt runt 2700 kg och även den får dra rejäla släp ibland.
Jag hade också ett tag en Octavia 2013, även den med DSG och det gick fint att dra släp med den också. Dock kanske inte så tunga som ovan, men det berodde på bilens släpvagnsvikt. (Sjösatte faktiskt min båt som vägde runt 2 ton med kärran med den, men då körde jag bara lokalt på båtklubben).
Jag kan räkna på fingrarna hur många gånger jag kört släp i hela mitt liv. Så för det ändamålet blir det sällan. Men jag kommer från en Kia Niro på 285l och jag behöver helt enkelt mer bagageutrymme. Framförallt så kan man ju frakta mdf, socklar och andra långa föremål och vill man ha en kombi så verkar avvägningen i mitt fall vara en Octavia -19 som rullat 4500 och som kostar 160 000. Mitt enda problem egentligen är hur väl bilen håller ihop. Octavian har ganska fluktuerande omdömen, på Reddit är det världens bästa bil för pengarna, på ett Facebookforum har många upplevt problem med rost ganska tidigt in i bilens ålder. DQ200 varierade omdömen. Men kanske inte så konstigt med över fem miljoner sålda.
Low skrev:
Vi hade en skoda octavia 2011 med dsg 7 (Torr) med 1.2 tsi. VI hämta ut den ny, användes på firma och körde en endast en liten 750k släp bakom med gräsklippare.
Vi körde totalt 8000 mil. Den var inne 2 totalt gånger för lådan började slira/lukta illa precis som brändkoppling ( gick på garanti) och vid cirka 6000 mil så börja kamkedjan göra oljud.( gick på garantin.)
Vid 8500 mil så började den lukta/slira igen men den såldes illa kvickt då garantin var nästan slut.
Så KÖP INTE DSG 7 med torrlameller!!!! Men dsg 6 med olja har jag hört gott om, eller andra varianter med oljor.
Det är kamrem på faceliften med 1.6TDI och en annan växellåda tror jag också. Det är ändå en bil från 2011 mot en 2019, så det känns ändå som något VAG-gruppen åtgärdat?