Hybrid_ skrev:
Är Golf/Polo pålitliga? Det var 30 år sedan...
Kia Ceed 1,6 CRDI. Manuell. Helst en GT-Line. Den är pålitlig.
min polo är väldigt drivtsäker.. har manuell låda.. och 1.6liters diesel och har gått opimerad sedan 2018 när jag köpte den.. inte kört snällt många meter.. älskar den bilen..
visst har lite saker hänt med den utan tvekan..
har bytt följande saker sen jag köpte den
differential givare till dpfen.. köpte 2 det är ju endå ett vanligt fel var ungefär 500kr. för båda
en bromsljuskontakt visade sig att det var dålig kontakt.. så just nu sitter orginal givaren på.
och sen laddtrycksregler ventil.
oljekylare/filterhållare 500kr
sen skivor och belägg runt om.. skulle behöva byta ok bak. men allt är bra och inga fel så men armarna fastnar till handbromsen så man får hjälpa dom tillbaka med lösa fjädrar skivor och belägg var ju typ 500kr eller nått sånt hittar tyvärr inte ebay ordern.
2st nya ok skulle kosta under 1000kr att köpa
det som är fördelen med vw.. det finns en del standard problem helt klart. men delarna är BILLIGA och tillgången är äkligt bra. eftersom det är så många plattformar som delar på samma delar..
Inget fel som inte gett förvarning. jag skruvar själv väldigt lätt skruvade bilar enkelt teknik MASSSOOOOR av information på nätet hur man gör.
och felen har väll dykt up 2år mellan varandra istort sätt
jag skulle köpa en polo igen om jag letade bil.
sista jag skulle köpa vore en Ceed mycket högre vägljud och sämre kvalitetskänsla.. och i slutänden spenderar man 1timme varje dag i bilen..
har ungefär samma sträcka att köra varje dag.. och har bara kört och kört
rullar ju endå närmare 3k om året liksom.. så att det blir några fel här och där är ju inte skit konstigt
och det är inget som lämnar en strandad på vägkanten..
utan motorlampan har tänds och man gör en snabb felsökning ut på nätet beställa delen och byta den några dagar senare
turboreglerventilen är ju mest troligen att jag har rätt högt laddtryck på min motor ihop med att jag kör riktigt hårt med den.. och tydligen min sambo oxå som körde sönder den