iFerz skrev:
Nu är det här ett bilforum så diskussionen känns någorlunda felplacerad, men lämnar mina två ören ändå för jag personligen tycker debatten är rätt intressant.
För att klargöra, jag är för en legalisering eller en avkriminalisering av Cannabis.
Det jag ogillar är att i majoriteten av diskussioner runt Cannabis så grupperas det rakt in med andra substanser, som inte är relaterade med varandra alls. Att det nämns benzo-zombies och tjackpundare i en diskussion runt Cannabis visar att debatten runt Cannabis är förlegad och förankrad i den gamla skolans syn på "dödsdrogerna" och USA's krig mot droger.
Förklaringen är oftast att det är en "gateway-drug" in till tyngre saker, när den faktiska gateway drogen är alkohol, men det är sällan intressant att lyfta med då man inte vill vara riskera en dialog som resulterar att man kanske borde skippa sina helg-öl.
Det är fullt möjligt att
din personliga erfarenhet är att Cannabis var inkörsporten till tyngre saker, men statistiskt sett stämmer inte det. Det är svårt att separera personliga erfarenheter mot vad som faktiskt sker, vilket jag inte är främmande till.
I många personliga fall är det också inte själva substansen/produkten/plantan som orsakar inkörsporten, utan umgänget som omringar gräset (kriminella). Enkel matematik säger ju då att en legalisering och ett systembolag för gräs tar bort detta umgänge från den ekvationen iallafall. Att även staten skulle kunna dra in rätt många miljoner i skattepengar och samtidigt spara in rätt många miljoner på att inte behöva behandla enkla gräsrökare är en fördel att beakta.
Hur den kriminella världen i Sverige skulle se ut om en cannabis-legalisering görs (d.v.s. skulle resultatet peka på värre droger, värre brott eller att allt blir frid och fröjd och den kurdiska räven börjar med samhällsarbete (/s)) är upp till forskare.
Det krävs undersökningar, forskningar och debatter om det och det krävs en förbannad öppenhet. Det är inte orimligt att tänka sig att Cannabis har medicinska fördelar (inte bara cancer-patienter, utan även ångest/depressions behandling) och kan t.om. ha fördelar för samhället med en legalisering, är ju inte direkt att det går pissigt i Holland med både gräs och psykadeliska tryfflar tillgängligt för gemene nisse.
Jag är bara otroligt trött på att så fort Cannabis lyfts upp någonstans, så dras kopplingar alltid till benzo-zombies, tjackpundare och andra saker, vilket direkt förminskar och förnedrar debatten.
Det är bra att det pratas om, och jag hoppas att Tysklands legalisering öppnar för debatt inom Sverige också. Om det landar i en legalisering eller inte, det får tiden utvisa, men det är dags för en öppen debatt om det här nu.