3064
Sök

VW Touran återintroduceras i Sverige

1 572 Inlägg
17 april
Trådstartare
#1
https://via.tt.se/pressmeddelande/34385 … mp;lang=sv

Modellen skulle passa oss som rullstols och familje fraktare men...
Vågar man sig på en sådan?
Vi har ipfs haft en Touran tsi 1.4 2014 som vi körde mer än 6.000 problemfria mil med men det kanske var " tur"
Senast redigerat av KenthIJ (17 april )

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
17 april
#2
dieseln är ju säkert kort måste jag säga..   dom är välbeprövade..  1.5an vete fasen vad det är för maskin känns som något nyare skräp

Kör fort så hinner inget hända...

1 572 Inlägg
17 april
Trådstartare
#3
Growe skrev:
dieseln är ju säkert kort måste jag säga..   dom är välbeprövade..  1.5an vete fasen vad det är för maskin känns som något nyare skräp

Är dieseln samma motor och/eller drivlina som i den gamla diesel Touran och kanske även i den gamla diesel Sharan ?

20 Inlägg
17 april
#4
VW Touran är ett säkert kort. En kompis köpte en ny sådan 2015 / 2016 och har kört lååångt över 20 000 mil och är fortfarande mycket tillfreds med bilen tillskillnad från hans frus Toyotajävel nån suv modell RAV Hybrid som tydligen bara trilskas. Toyotan är på väg ut och en ny VW ska tydligen införskaffas.

1 572 Inlägg
17 april
Trådstartare
#5
Samuelssons skrev:
VW Touran är ett säkert kort. En kompis köpte en ny sådan 2015 / 2016 och har kört lååångt över 20 000 mil och är fortfarande mycket tillfreds med bilen tillskillnad från hans frus Toyotajävel nån suv modell RAV Hybrid som tydligen bara trilskas. Toyotan är på väg ut och en ny VW ska tydligen införskaffas.

Vet du om det är en diesel eller bensinare som kompisen har.

Vi har nu en Toyota RAV  4 plug in 2020 som vi kört över 9.000 felfria mil och är mycket nöjda med men... den är lite svår att lasta dotterns rullstol I, där är Touran ( eller Sharan) lite lämpligare ( lite bättre utrymne/ höjd mark lasttröskel och bagagegolv/ innertak )
Senast redigerat av KenthIJ (17 april )

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 april
#6
En Touran från 2015 är ju inte samma kälke som en 2024... Det spottas ut bilmodeller i en rasande fart numera. Vad som är bra och inte bra vet ju ingen. Mazda har ju gjort en ny hybrid-SUV. Den har ju fått en del skit kan man säga. Drar 1l/mil när urladdad... De har även en SUV med en nyutvecklad rak dieselsexa i programmet (Hoppsan!) som gillas av journalister.

Renault Espace är numera en stor SUV. Där har de stampat ner en 3-pipig turbosnurra på 1,2L. Den verkar inte vara en hit... Rejält med varv och bilen rör sig. Så ska det ju inte vara. Det testet vanns av nya CR-V. RAV-4 på god andraplats som "mest ekonomisk"

Mercedes EQS tar sig över 82 mil på en laddning numera. Men smakar det så kostar det...

Ford fick dra tillbaka sin Plug-inCustom. Den var för dålig.

Jag ska med byta bil. En ny skåpis. Inte lätt. Inte lätt alls...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
18 april
#7
Hybrid_ skrev:
En Touran från 2015 är ju inte samma kälke som en 2024... Det spottas ut bilmodeller i en rasande fart numera. Vad som är bra och inte bra vet ju ingen. Mazda har ju gjort en ny hybrid-SUV. Den har ju fått en del skit kan man säga. Drar 1l/mil när urladdad... De har även en SUV med en nyutvecklad rak dieselsexa i programmet (Hoppsan!) som gillas av journalister.

Renault Espace är numera en stor SUV. Där har de stampat ner en 3-pipig turbosnurra på 1,2L. Den verkar inte vara en hit... Rejält med varv och bilen rör sig. Så ska det ju inte vara. Det testet vanns av nya CR-V. RAV-4 på god andraplats som "mest ekonomisk"

Mercedes EQS tar sig över 82 mil på en laddning numera. Men smakar det så kostar det...

Ford fick dra tillbaka sin Plug-inCustom. Den var för dålig.

Jag ska med byta bil. En ny skåpis. Inte lätt. Inte lätt alls...

skåpbilar är det väll 2st men 30 olika emblem.   nya caddyn är ju ett skämt

Kör fort så hinner inget hända...

1 572 Inlägg
18 april
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
En Touran från 2015 är ju inte samma kälke som en 2024... Det spottas ut bilmodeller i en rasande fart numera. Vad som är bra och inte bra vet ju ingen. Mazda har ju gjort en ny hybrid-SUV. Den har ju fått en del skit kan man säga. Drar 1l/mil när urladdad... De har även en SUV med en nyutvecklad rak dieselsexa i programmet (Hoppsan!) som gillas av journalister.

Renault Espace är numera en stor SUV. Där har de stampat ner en 3-pipig turbosnurra på 1,2L. Den verkar inte vara en hit... Rejält med varv och bilen rör sig. Så ska det ju inte vara. Det testet vanns av nya CR-V. RAV-4 på god andraplats som "mest ekonomisk"

Mercedes EQS tar sig över 82 mil på en laddning numera. Men smakar det så kostar det...

Ford fick dra tillbaka sin Plug-inCustom. Den var för dålig.

Jag ska med byta bil. En ny skåpis. Inte lätt. Inte lätt alls...

Nej det är inte lätt.
De flesta tester som göres är ju på nya  obeprövade bilar.
Fördelen med en Touran eller kanske även Sharan, framför tex en bil av " Berlingo " typ, är väl att de förstnämnda verkar ha lite mer komfort och utrustning,  lite mer personbilslika, men att de ändå lastar bra.

Forummoderator
17 996 Inlägg
19 april
#9
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
En Touran från 2015 är ju inte samma kälke som en 2024... Det spottas ut bilmodeller i en rasande fart numera. Vad som är bra och inte bra vet ju ingen. Mazda har ju gjort en ny hybrid-SUV. Den har ju fått en del skit kan man säga. Drar 1l/mil när urladdad... De har även en SUV med en nyutvecklad rak dieselsexa i programmet (Hoppsan!) som gillas av journalister.

Renault Espace är numera en stor SUV. Där har de stampat ner en 3-pipig turbosnurra på 1,2L. Den verkar inte vara en hit... Rejält med varv och bilen rör sig. Så ska det ju inte vara. Det testet vanns av nya CR-V. RAV-4 på god andraplats som "mest ekonomisk"

Mercedes EQS tar sig över 82 mil på en laddning numera. Men smakar det så kostar det...

Ford fick dra tillbaka sin Plug-inCustom. Den var för dålig.

Jag ska med byta bil. En ny skåpis. Inte lätt. Inte lätt alls...

skåpbilar är det väll 2st men 30 olika emblem.   nya caddyn är ju ett skämt

Ja. Nya Caddy. Är det en VW eller en Ford.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 572 Inlägg
19 april
Trådstartare
#10
Ja det verkar ju som att det är många samarbeten i det segmentet.
VW/Ford, alla Stellantis, Renault/ MB tex

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
19 april
#11
Hybrid_ skrev:
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
En Touran från 2015 är ju inte samma kälke som en 2024... Det spottas ut bilmodeller i en rasande fart numera. Vad som är bra och inte bra vet ju ingen. Mazda har ju gjort en ny hybrid-SUV. Den har ju fått en del skit kan man säga. Drar 1l/mil när urladdad... De har även en SUV med en nyutvecklad rak dieselsexa i programmet (Hoppsan!) som gillas av journalister.

Renault Espace är numera en stor SUV. Där har de stampat ner en 3-pipig turbosnurra på 1,2L. Den verkar inte vara en hit... Rejält med varv och bilen rör sig. Så ska det ju inte vara. Det testet vanns av nya CR-V. RAV-4 på god andraplats som "mest ekonomisk"

Mercedes EQS tar sig över 82 mil på en laddning numera. Men smakar det så kostar det...

Ford fick dra tillbaka sin Plug-inCustom. Den var för dålig.

Jag ska med byta bil. En ny skåpis. Inte lätt. Inte lätt alls...

skåpbilar är det väll 2st men 30 olika emblem.   nya caddyn är ju ett skämt

Ja. Nya Caddy. Är det en VW eller en Ford.

är något fransk skräp i grunden tror jag..smile

Kör fort så hinner inget hända...

Muskelbil
19 april
#12
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Growe skrev:

skåpbilar är det väll 2st men 30 olika emblem.   nya caddyn är ju ett skämt

Ja. Nya Caddy. Är det en VW eller en Ford.

är något fransk skräp i grunden tror jag..smile

Den är byggd på MQB EVO och är en VW vilket jag är tacksamm för som verkstads ägare
Ford connect är byggd på samma plattform
Inte en fransk bil.
Tyvärr för dom är bra Berlingo partner och kango.

1 572 Inlägg
21 april
Trådstartare
#13
Muskelbil skrev:
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:

Ja. Nya Caddy. Är det en VW eller en Ford.

är något fransk skräp i grunden tror jag..smile

Den är byggd på MQB EVO och är en VW vilket jag är tacksamm för som verkstads ägare
Ford connect är byggd på samma plattform
Inte en fransk bil.
Tyvärr för dom är bra Berlingo partner och kango.

Hört många som är positiva till, framför allt Berlingo.
Vi letar ju 5/7 sjusitsbil som lastar rullstol lite lättare än vår Toyota RAV 4 plug in gör.
Berlingo Multispace från 2019 och framåt hade nog kunnat passa oss e Berlingo hade varit allra bäst men de har ju ganska kort räckvidd.
Fördelen med en Touran hade ju som sagt varit att den känns lite mer oersonbilslik och lite bättre utrustad än Berlingo.

Of World
3 369 Inlägg
21 april
#14
KenthIJ skrev:
Muskelbil skrev:
Growe skrev:
är något fransk skräp i grunden tror jag..smile

Den är byggd på MQB EVO och är en VW vilket jag är tacksamm för som verkstads ägare
Ford connect är byggd på samma plattform
Inte en fransk bil.
Tyvärr för dom är bra Berlingo partner och kango.

Hört många som är positiva till, framför allt Berlingo.
Vi letar ju 5/7 sjusitsbil som lastar rullstol lite lättare än vår Toyota RAV 4 plug in gör.
Berlingo Multispace från 2019 och framåt hade nog kunnat passa oss e Berlingo hade varit allra bäst men de har ju ganska kort räckvidd.
Fördelen med en Touran hade ju som sagt varit att den känns lite mer oersonbilslik och lite bättre utrustad än Berlingo.

240km på 100% laddning nu vid 3+ grader. Den är sjukt trevlig att köra och åka i men tung och kraftigt luftmotstånd gör den inte en tjänst vad gäller förbrukning/räckvidd.

Jag har en sån på gården som jag lånat 1300mil har den gått förbrukning på 23 mil 19.6kw/h

Har man möjlighet att ladda "hela tiden" och inte kör mer än kanske 15 mil per dag så är den kanon. Sommartid är den faktiskt "ok" men samtidigt alla bilar av samma storlek/form är nog lika illa skulle jag tro.

Citroen kommer dock med en ny "mini-van" till sommaren med större batteri

https://www.citroen.se/modeller/spacetourer.html
Senast redigerat av Presidento (21 april )

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 572 Inlägg
21 april
Trådstartare
#15
Presidento skrev:
KenthIJ skrev:
Muskelbil skrev:
Den är byggd på MQB EVO och är en VW vilket jag är tacksamm för som verkstads ägare
Ford connect är byggd på samma plattform
Inte en fransk bil.
Tyvärr för dom är bra Berlingo partner och kango.

Hört många som är positiva till, framför allt Berlingo.
Vi letar ju 5/7 sjusitsbil som lastar rullstol lite lättare än vår Toyota RAV 4 plug in gör.
Berlingo Multispace från 2019 och framåt hade nog kunnat passa oss e Berlingo hade varit allra bäst men de har ju ganska kort räckvidd.
Fördelen med en Touran hade ju som sagt varit att den känns lite mer oersonbilslik och lite bättre utrustad än Berlingo.

240km på 100% laddning nu vid 3+ grader. Den är sjukt trevlig att köra och åka i men tung och kraftigt luftmotstånd gör den inte en tjänst vad gäller förbrukning/räckvidd.

Jag har en sån på gården som jag lånat 1300mil har den gått förbrukning på 23 mil 19.6kw/h

Har man möjlighet att ladda "hela tiden" och inte kör mer än kanske 15 mil per dag så är den kanon. Sommartid är den faktiskt "ok" men samtidigt alla bilar av samma storlek/form är nog lika illa skulle jag tro.

Citroen kommer dock med en ny "mini-van" till sommaren med större batteri

https://www.citroen.se/modeller/spacetourer.html

Tackar för info. tips och engagemang.
Finns faktiskt en e Berlingo  7 sits 2023 ett par mil härifrån.
Skall se om vi kan provlasta rullstol och testköra den nu till veckan.
Den nya verkar ju fin men dyr ( även e Berlingo är ju ganska dyr men den jag hittat ör en demo) och verkar ju inte ha så mycket större batteri. Verkar väl ladda lite snabbare dock.
Även e Berlingo skulle väl komma med ett lite större batteri,  nu till sommaren
Senast redigerat av KenthIJ (21 april )

1 572 Inlägg
22 april
Trådstartare
#16
Presidento skrev:
KenthIJ skrev:
Muskelbil skrev:
Den är byggd på MQB EVO och är en VW vilket jag är tacksamm för som verkstads ägare
Ford connect är byggd på samma plattform
Inte en fransk bil.
Tyvärr för dom är bra Berlingo partner och kango.

Hört många som är positiva till, framför allt Berlingo.
Vi letar ju 5/7 sjusitsbil som lastar rullstol lite lättare än vår Toyota RAV 4 plug in gör.
Berlingo Multispace från 2019 och framåt hade nog kunnat passa oss e Berlingo hade varit allra bäst men de har ju ganska kort räckvidd.
Fördelen med en Touran hade ju som sagt varit att den känns lite mer oersonbilslik och lite bättre utrustad än Berlingo.

240km på 100% laddning nu vid 3+ grader. Den är sjukt trevlig att köra och åka i men tung och kraftigt luftmotstånd gör den inte en tjänst vad gäller förbrukning/räckvidd.

Jag har en sån på gården som jag lånat 1300mil har den gått förbrukning på 23 mil 19.6kw/h

Har man möjlighet att ladda "hela tiden" och inte kör mer än kanske 15 mil per dag så är den kanon. Sommartid är den faktiskt "ok" men samtidigt alla bilar av samma storlek/form är nog lika illa skulle jag tro.

Citroen kommer dock med en ny "mini-van" till sommaren med större batteri

https://www.citroen.se/modeller/spacetourer.html

OTar lite i min egen Touran tråd.

Ja jag har även kollat Toyota Proace City Verso (som ju i princip är samma bil som Berlingon) och även den har samma räckvidd.

Har du koll på ungefär vilka hastigheter du körde i när du kom 240 km på en laddning vid 3+ C grader utetemp?

Vi har ju en max 7.4 kW 32 A en fas stolpe med två uttag (till två bilar.
Har du nån uppfattning hur lång tid det skulle ta att ladda bilen full på en sådan stolpe?
Tar möjligen /troligen längre tid om det laddas ytterligare en bil på stolpen)

Kommer du att ha bilen lett längre tag så uppdatera gärna mig om vad du tycker om den och hur mycket den verkar dra över lite tid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-7f24d57f390cb9e406516d86e71caf0e.jpg
Senast redigerat av KenthIJ (22 april )

Forummoderator
17 996 Inlägg
22 april
#17
Toyota ProAce City Verso Electric 50 kWh.

Bränsleförbrukning WLTP
Blandad (21 kWh/100km ) 19,4 - 21,1 kWh/100km
Elräckvidd 284 km

Jag vet sedan tidigare att du behöver dra på rejält med värme i bilen. Så 18-20 mil på en laddning är väl rimligt. Elbilar är iskalla på marknaden idag. Pruta friskt! Gärna 50k. Värmen är inte bra heller. Vi har en Proace på jobbet. Den laddas lätt full med DC över en natt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 572 Inlägg
22 april
Trådstartare
#18
Hybrid_ skrev:
Toyota ProAce City Verso Electric 50 kWh.

Bränsleförbrukning WLTP
Blandad (21 kWh/100km ) 19,4 - 21,1 kWh/100km
Elräckvidd 284 km

Jag vet sedan tidigare att du behöver dra på rejält med värme i bilen. Så 18-20 mil på en laddning är väl rimligt. Elbilar är iskalla på marknaden idag. Pruta friskt! Gärna 50k. Värmen är inte bra heller. Vi har en Proace på jobbet. Den laddas lätt full med DC över en natt.

Tackar återigen för hjälpsam info. och råd

Of World
3 369 Inlägg
22 april
#19
Hybrid_ skrev:
Toyota ProAce City Verso Electric 50 kWh.

Bränsleförbrukning WLTP
Blandad (21 kWh/100km ) 19,4 - 21,1 kWh/100km
Elräckvidd 284 km

Jag vet sedan tidigare att du behöver dra på rejält med värme i bilen. Så 18-20 mil på en laddning är väl rimligt. Elbilar är iskalla på marknaden idag. Pruta friskt! Gärna 50k. Värmen är inte bra heller. Vi har en Proace på jobbet. Den laddas lätt full med DC över en natt.

284 är väl typ önsketänkande?? Lyckas aldrig få berlingon över 240.

Med 17" hjul.

Men, den håller sig iofs på riktiga "240" km på sommaren vid typ 15-20 grader.

Det finns en i Värmland 20k under marknadsvärdet... dock ej 7sits.

På ett vanligt vägguttag så laddar den fullt från 40% till 100% på 13 timmar iallafall 😁 aldrig använt någon "snabb" laddare på den.

Edit; enligt citroen själva så är räckvidd 275km
Laddning med 100kw
0-80% 30min
På 11kw
4 tim 45min
På 7.4kw
7 tim 30min
På vanligt vägguttag
100km på 24 tim..


På citroens hemsida kan man uppskatta räckvidden på denna bil.

Te.x
Vid varmt väder
Med hastighet på 90km/h
Med en vikt på 2100kg och AC igång så ska den ta sig 234km.

Ökar man till 100km/h iövrigt samma
Så kommer man 216.

Tar man "medeltemperatur"
Så sjunker det till 211.

Vid kallt väder
Så går det ner till 177...

Verkar stämma ganska bra.
Senast redigerat av Presidento (22 april )

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 572 Inlägg
23 april
Trådstartare
#20
Presidento skrev:
Hybrid_ skrev:
Toyota ProAce City Verso Electric 50 kWh.

Bränsleförbrukning WLTP
Blandad (21 kWh/100km ) 19,4 - 21,1 kWh/100km
Elräckvidd 284 km

Jag vet sedan tidigare att du behöver dra på rejält med värme i bilen. Så 18-20 mil på en laddning är väl rimligt. Elbilar är iskalla på marknaden idag. Pruta friskt! Gärna 50k. Värmen är inte bra heller. Vi har en Proace på jobbet. Den laddas lätt full med DC över en natt.

284 är väl typ önsketänkande?? Lyckas aldrig få berlingon över 240.

Med 17" hjul.

Men, den håller sig iofs på riktiga "240" km på sommaren vid typ 15-20 grader.

Det finns en i Värmland 20k under marknadsvärdet... dock ej 7sits.

På ett vanligt vägguttag så laddar den fullt från 40% till 100% på 13 timmar iallafall 😁 aldrig använt någon "snabb" laddare på den.

Edit; enligt citroen själva så är räckvidd 275km
Laddning med 100kw
0-80% 30min
På 11kw
4 tim 45min
På 7.4kw
7 tim 30min
På vanligt vägguttag
100km på 24 tim..


På citroens hemsida kan man uppskatta räckvidden på denna bil.

Te.x
Vid varmt väder
Med hastighet på 90km/h
Med en vikt på 2100kg och AC igång så ska den ta sig 234km.

Ökar man till 100km/h iövrigt samma
Så kommer man 216.

Tar man "medeltemperatur"
Så sjunker det till 211.

Vid kallt väder
Så går det ner till 177...

Verkar stämma ganska bra.

Tackar återigen för värdefull och editerad info.
Lutar nog mer åt Berlingo el/ bensin eller diesel, än Touran/Sharan, pga bättre lastmöjlighet i Berlingo,  för vår del .
Skall kolla några av ovanstående märken och modeller nu i veckan.
Senast redigerat av KenthIJ (23 april )


Sök