3794
Sök

vad behövs till turbo bygge?

5 710 Inlägg
14 februari 2007
#21
båge skrev:
262turbo skrev:
en bra start är ju att berätta vad det är för motor du har planerat att bygga turbo på... med ditt val av agregat så anntar jag att det inte är 318:en du ska bygga på.... önskad efekt? motor volym?

min 318i motor, 1,8 liter, tänkt ca 190 HK

Då är din tilltänkta turbo ALLDELES för stor.
Skall du "bara" upp till 190 hk kan listan på grejjer kortas och det kan oxo bli mycket billigare.
Det är dock inte gjort utan svårigheter.

En annan sak att tänka på är det här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
...men det antar jag att du vet.

MVH Jonas
..............

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
14 februari 2007
Trådstartare
#22
jonTe skrev:
båge skrev:
262turbo skrev:
en bra start är ju att berätta vad det är för motor du har planerat att bygga turbo på... med ditt val av agregat så anntar jag att det inte är 318:en du ska bygga på.... önskad efekt? motor volym?

min 318i motor, 1,8 liter, tänkt ca 190 HK

Då är din tilltänkta turbo ALLDELES för stor.
Skall du "bara" upp till 190 hk kan listan på grejjer kortas och det kan oxo bli mycket billigare.
Det är dock inte gjort utan svårigheter.

En annan sak att tänka på är det här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
...men det antar jag att du vet.

vad ska man ha för turbo till dom "bara 190" då? nån LTT från 9000 lr nåt? finns ju på skroten billigt!

och ja, besiktningen har jag tänkt på! vet att d inte går å få igenom utan massa strul å sånt, men d skiter jag i i nuläget, inte dags å besikta än på ett tag..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

5 710 Inlägg
15 februari 2007
#23
båge skrev:
vad ska man ha för turbo till dom "bara 190" då? nån LTT från 9000 lr nåt? finns ju på skroten billigt!

Ja varför inte?

MVH Jonas
..............

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
#24
jonTe skrev:
båge skrev:
vad ska man ha för turbo till dom "bara 190" då? nån LTT från 9000 lr nåt? finns ju på skroten billigt!

Ja varför inte?

ne d va d ja undra me! men det räcker till typ 190 hk då lr? e inte så bra på å räkna ut HK å sånt å vad olika saker ger..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

5 710 Inlägg
15 februari 2007
#25
Ett turboaggregat som levererar luft till 200 hästar i en SAAB-spis kan även leverera detsamma till en BMW-spis.
Aggregatet skiter i vilket märke det är på motorn wink

Turbon i LTT är likadant som i FTT.

MVH Jonas
..............

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#26
jonTe skrev:
Ett turboaggregat som levererar luft till 200 hästar i en SAAB-spis kan även leverera detsamma till en BMW-spis.
Aggregatet skiter i vilket märke det är på motorn wink

Turbon i LTT är likadant som i FTT.

sant! men då får d nog bli ett sabb agg då! finns ju billiga begade!

LTT vet ja va d e, men va fan e FTT? hmm

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
16 februari 2007
#27
båge skrev:
jonTe skrev:
Ett turboaggregat som levererar luft till 200 hästar i en SAAB-spis kan även leverera detsamma till en BMW-spis.
Aggregatet skiter i vilket märke det är på motorn wink

Turbon i LTT är likadant som i FTT.

sant! men då får d nog bli ett sabb agg då! finns ju billiga begade!

LTT vet ja va d e, men va fan e FTT? hmm

full trycks turbo....

Allt för den där jävla hatten!

Smålänning
7 887 Inlägg
16 februari 2007
#28
LTT = LättTrycksTurbo, FTT = FullTrycksTurbo

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

63 Inlägg
16 februari 2007
#29
IC är inget måste men du kommer att få ut mer effekt med den. Om du nöjer din med ett laddtryck på 0,5-0,6 bar så skule jag inte tro att du behöver byta spridare, men du kanske behöver byta till styvare ventilfjädrar imed att motorn inte är byggd för laddtryck.

Jag antar att du vet att du behöver dumpventil, wastegate, osv annars e det bara fråga


1 004 Inlägg
16 februari 2007
#30
aandy_n skrev:
IC är inget måste men du kommer att få ut mer effekt med den. Om du nöjer din med ett laddtryck på 0,5-0,6 bar så skule jag inte tro att du behöver byta spridare, men du kanske behöver byta till styvare ventilfjädrar imed att motorn inte är byggd för laddtryck.

Jag antar att du vet att du behöver dumpventil, wastegate, osv annars e det bara fråga

varför byta ventilfjädrar vad har det med laddtryck att göra?.... det är ju lämpligt om motorn ska varvas mycke hårdare?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
#31
262turbo skrev:
aandy_n skrev:
IC är inget måste men du kommer att få ut mer effekt med den. Om du nöjer din med ett laddtryck på 0,5-0,6 bar så skule jag inte tro att du behöver byta spridare, men du kanske behöver byta till styvare ventilfjädrar imed att motorn inte är byggd för laddtryck.

Jag antar att du vet att du behöver dumpventil, wastegate, osv annars e det bara fråga

varför byta ventilfjädrar vad har det med laddtryck att göra?.... det är ju lämpligt om motorn ska varvas mycke hårdare?

ventilfjädrar har jag aldrig hört att man ska byta.. men kompsänka å sånt, å spridare.. men det kanske inte är något måste till en början då!? dump å sånt har jag räkknat med! vad gör en wastegate?

mvh båge

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
17 februari 2007
#32
Wastegaten släpper ut överflödiga avgaser.
Dvs att den släpper dom förbi turbom så den inte laddar ihjäl sig och där justerar man trycket med.

En saab turbo är ett bra alternativ till ditt bygge.
Kör på en t-25:a den klarar sig upp till 250 hk utan knot.

mixtra inte med wastegaten till en början.
Då har du 0.45 bar i ladd.

Bygg hela systemet.
Ta även en gammal ic från saaben och även spridarna. aven dumpventilen är en bra ide´billig och funkar fint även att den inte är enorm och i eloxerad alu smile
Skaffa en BTR eller kläm orginalet så du får lite bättre grundtryck på orginal spridarna.
För kör orginal spridare till en början dom räcker saab spridarna sparar du till senare.

Nu ska det gå bra att plocka ihop det och den ska funka med detta snikbygge.
ÄR du lite händig och fixar allt själv behöver det inte gå på mer än 5000:-
MEn det springer lätt iväg om man vill ha ut mer effekt sen.

Men som sagt när du handlat på dig lite gamla saab 9000 grejer så ventilera dina vidare funderingar på ppf:s forum sen så kommer du garanterat få en hel del matnyttiga svar smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
#33
tack för ett bra svar smile http://www.lagabasen.se/bilder/delar/1096178622vy1.jpg en sådan får det nog bli till en början då!?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#34
har pratat lite med en polare, å han tycker det verkar konstigt att orginalsprut ska klara av en turbo? å massa sånt?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 februari 2007
#35
beror på vad det är för spridare ...bmw kör nog me rätt stora pjäser?..mina spridare är gjorda för 135 hk orginal men klara i alla fall 250 hk utan några större problem .. kör man på lite högre tryck /längre öppetider så skickar man på mer bränsle ... vad e de för cc på 318 spridare ?


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#36
vet inte detta ännu, men det borde la stå i en haynes bok? ska kolla i den i morgon isf! han sa att han har typ 400cc spridare i sin 200sx, som också den e på 1,8 liter.. fast då med turbo...

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

.......
2 655 Inlägg
21 februari 2007
#37
båge skrev:
vet inte detta ännu, men det borde la stå i en haynes bok? ska kolla i den i morgon isf! han sa att han har typ 400cc spridare i sin 200sx, som också den e på 1,8 liter.. fast då med turbo...

va på bmw förut och hörde och vick då veta att t.ex e28 o e34 så e de samma spridare på 525, 528 och 535 så dina klarar säkert att hänga me en bra bit till. de e ju ofta bränsletrycksregulatorn som bestämmer hur mycke soppa den ska öppna för, så byt den mot en som öppnar mer så skickar den ju på mer soppa wink

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 februari 2007
#38
om du inte har turbo i den motorn du ska använda och ska sätta i en turbo är det dubblet så billigt att köpa en turbo matad motor
kostar ca 45k att sätta dit en turbo på en bil som varit utan plus massa andra små saker som går på massa


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#39
Team-Adolfsson skrev:
om du inte har turbo i den motorn du ska använda och ska sätta i en turbo är det dubblet så billigt att köpa en turbo matad motor
kostar ca 45k att sätta dit en turbo på en bil som varit utan plus massa andra små saker som går på massa

snälla, läs igenom tråden innan du kommer med sånna komentarer, behöver inte alls kosta 45 tusen bara för att det inte sitter någon turbo i innan.. tänk å läs!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
#40
hmm, kom å tänka på en sak till.. olja å sånt till turbon? hur löser man det lättast? lr hur gör man?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.


Sök