3510
Sök

Totalrepiga fälgar däckverkstad

3 Inlägg
23 april
Trådstartare
#1
Jag var och bytte till nya sommardäck i dag på en däckfirma. När allt är klart i inspekterar jag jobbet och upptäcker rejäla repor på insidan av tre av fälgarna. Ägaren rycker på axlarna och säger att det ibland är svårt att få bort balanseringsvinterna. Problemet är att det ser ut som man gått lös med både rondell och stålborste. Han är inte så kinkig med sina egna fälgar, säger han. Jag är förstås fullständigt förbannad (inombords) och vill att de ska laga på nåt sätt. På en fälg är inte ens gamla vikterna helt borta. I min värld lämnas egendom tillbaka i samma skick som den kom in?
Jag behöver lite hjälp av personer mer kunniga i ämnet än jag!
1. Är det ens möjligt att det kan bli så här repigt om man använder rätt verktyg och metoder?
2. Vad är rimlig lagningsmetod? Slipa och lacka hela fälgen? Begära nya fälgar? Eller kontant ersättning?
Jag skulle höra av mig nästa vecka så skulle de försöka slipa och putsa lite, men jag är väldigt skeptisk.
Jag behöver lite visa kommentarer av er tack snälla!https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249097/249097-a8e5fbf707f51a80d4def83bcd34a35c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249097/249097-79562fc5ed045c4ba7ab91a59fd362dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249097/249097-76a889a2c6298638886fc556e02c952f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249097/249097-46360b7e81888cd1ef434542c62b93f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249097/249097-974435c58dc4c2cb3dee7a5f31d559e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249097/249097-85f5d68e8e631c40b1621085d12438f0.jpg

504 Inlägg
23 april
#2
det där hade jag inte acepterat, ser ut som dom har tagit bort vikterna med en mora kniv. det finns plast skrapor till sånt. o den gamla klister tar man bort med sån dekalbortagare eller thinner.
så jävla oprofesionelt .
jag hade krävt att han sliper o polerar den repiga kanten alt. nya fälgar

3 Inlägg
23 april
Trådstartare
#3
Precis, det är tre fälgar som ser ut så här. Jag åker dit i morgon igen och snackar.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
23 april
#4
Det finns verktyg som är rätt för detta. I plast! Det där ser inte ut att vara gjort med något i plast...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
23 april
#5
Trots att dom har skrapat och förstört 3 fälgar så har dom ju inte fått bort allt lim. Det här är ju fördjävligt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 438 Inlägg
24 april
#6
Vad spelar det för roll hur fälgarna ser ut på insidan.
Däremot skulle jag bekymra mig över att fälgarna har haft så stora/tunga vikter.
Vad för däck har suttit på tidigare?
Är fälgarna i sig i obalans = lågbudgetfälgar?

504 Inlägg
25 april
#7
torsen skrev:
Vad spelar det för roll hur fälgarna ser ut på insidan.
Däremot skulle jag bekymra mig över att fälgarna har haft så stora/tunga vikter.
Vad för däck har suttit på tidigare?
Är fälgarna i sig i obalans = lågbudgetfälgar?

det spelar kanske inte så stor roll MEN har man betalt ett "profs" ska det oxå
vara profsigt utförd.
o inte se ut som nån blind apa har gjort det
jag hade blivit rosen rasande om det var mina fälgar, specielt mina ferrari fälgar
detta är den enkla anledningen till att jag har köpt egna däck maskiner
då kan jag bare bli förbannad på mej själv &#129315;

3 Inlägg
29 april
Trådstartare
#8
torsen skrev:
Vad spelar det för roll hur fälgarna ser ut på insidan.
Däremot skulle jag bekymra mig över att fälgarna har haft så stora/tunga vikter.
Vad för däck har suttit på tidigare?
Är fälgarna i sig i obalans = lågbudgetfälgar?

Reporna syns klart och tydligt utifrån som framgår på minst en av bilderna = okul. Oavsett kanske man inte ska skrapa av vikterna med kniv(?) om man inte kan sitt jobb. Det är gamla 17" BMW original, suttit 225/50/17-däck och jag vet inte om de är skeva, inget jag märkt iaf.

504 Inlägg
30 april
#9
va sa dom på verkstan ???

1 196 Inlägg
30 april
#10
Börjar snart bli billigare att köpa sig en egen däckmaskin och balanseringsmaskin. Kräver ju inte många omläggningar innan en sådan är betald (typ 15 uppsättningar däck). Då slipper man dessa klåpare...

Egentligen borde man gå ihop ett gäng likasinnade kamrater och köpa själva.


536 Inlägg
30 april
#11
master_lars skrev:
Börjar snart bli billigare att köpa sig en egen däckmaskin och balanseringsmaskin. Kräver ju inte många omläggningar innan en sådan är betald (typ 15 uppsättningar däck). Då slipper man dessa klåpare...

Egentligen borde man gå ihop ett gäng likasinnade kamrater och köpa själva.

Jag är i samma bana själv. Finns ju till och med biltema balanserings och monterings apparater inte för många tusenlappar. Hört bra saker om de också.

Jag lämnade in mina däck till en firma nära mig i vintras, och efter att allt var klart insåg jag att däckmontörerna var alla kring 18-19 år och gjorde inte ett bra jobb. Massor med fett överallt på fälgarna, skrapmärken och det tog dom ungefär 40 minuter för att få av däcken från bilen.

Blir ju mycket billigare att göra sånt här själv i längden, och då kan man ju också ta betalt för att kränga däck åt kompisar för någon mindre slant.

Professionell hatare

2 397 Inlägg
30 april
#12
Det där är något jag skulle kunna acceptera på mina egna fälgar............ Om det var jag själv som gjorde det....

Lämnar jag däremot bort dom till någon som påstås kunna sin sak? Då skulle jag inte vara lika förlåtande wink EN repa? Visst, shit happens. Men det där är ju makalöst.
Finns många sätt att få bort envisa vikter utan att sabba fälgarna. Ett trick jag såg av en gammal räv till däckgubbe var helt vanlig fiskelina, som han helt enkelt skar igenom tejpen med. Sen på med nått sånt där medel som löser upp lim och allt sånt. Möjligt han hade på det innan också, det hann jag faktiskt inte se. En sån där gubbe som gjort det i 100 år typ så det tog väl hela 5sek för han tongue


Forummoderator
17 996 Inlägg
30 april
#13
För några år sedan fick jag lära mig att byta däck på jobbet på "mina" USA-bilar. De däcken var inte godkända för bruk i Sverige. Att lära sig tog inte så lång tid men ett antal TPMS-sensor fick sätta livet till big_smile

Nu var det ju förvisso nya maskiner modell dyrare som klarar upp till 22" men ingen raketforskning. Däremot är tydligen olika bilar olika känsliga för obalans. Där är det erfarenhet som gäller. Jag hade stora jänkejärn med monsterhjul. Inte så noga. 10-15 gram så ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

58 Inlägg
30 april
#14
Om det är fina aluminiumfälgar så använder man naturligtvis inte morakniv eller roterande stålborste, finns ju "gummitrissor" från 3M som tar bort klister från vikter utan skador på fälgen.

Beroende på skicket på fälgen och priset för omläggningen så hade jag nog accepterat, inte värt tiden eller pengarna att diskutera smile

/ Jomn


Sök