4545
Sök

AC kompressor glapp koppling? Subaru Legacy 2010

2 Inlägg
29 maj 2024
Trådstartare
#1
Hej! Min bror har en Subaru Legacy som lämnades in på verkstad för att AC:n inte fungerade. Enligt mekanikern måste kompressorn bytas.
Jag skulle vilja prova att helst laga kompressorn om det går. Jag är kyltekniker men inte någon erfarenhet med just bil kompressorer. Jag vet inte vad felet med kompressorn är och försöker ta reda på det. Det är tomt på köldmedium(förmodligen tömt av verkstaden) En sak jag tyckte kändes lustigt är att kopplingen går att trycka in och dra ut ca 3 mm, och stannar kvar i det läget man lämnar den. Hur ska den kännas och tyder det på en viss orsak?

Mycket tacksam för svar!

3 383 Inlägg
29 maj 2024
#2
Är det koppling då?
Så det inte är en direktdriven där medbringaren gett sig.  Inbyggd svag punkt för att inte skuren kompressor ska ta multiremmen med sig.
Ofta ger sig medbringaren tids nog utan fel i kompressorn.

Om mangnetkoppling brukar den börja spöka vid +1mm spel.  Men fjädrar ut ganska kraftigt.

2 Inlägg
29 maj 2024
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Är det koppling då?
Så det inte är en direktdriven där medbringaren gett sig.  Inbyggd svag punkt för att inte skuren kompressor ska ta multiremmen med sig.
Ofta ger sig medbringaren tids nog utan fel i kompressorn.

Om mangnetkoppling brukar den börja spöka vid +1mm spel.  Men fjädrar ut ganska kraftigt.

Tack för svaret. Det verkar som det är magnetkoppling eftersom det finns matchande delar på Autodoc. Känns som den roterar okej för hand men som sagt är det ingen fjädring alls in och ut. Spelet ser alldeles för stort ut(ca 3 mm). Att prova att shimsa borde väl inte göra någon skillnad, det borde väl fjädra även om den är för långt ut?

Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
30 maj 2024
#4
RobinWes skrev:
Mossan1 skrev:
Är det koppling då?
Så det inte är en direktdriven där medbringaren gett sig.  Inbyggd svag punkt för att inte skuren kompressor ska ta multiremmen med sig.
Ofta ger sig medbringaren tids nog utan fel i kompressorn.

Om mangnetkoppling brukar den börja spöka vid +1mm spel.  Men fjädrar ut ganska kraftigt.

Tack för svaret. Det verkar som det är magnetkoppling eftersom det finns matchande delar på Autodoc. Känns som den roterar okej för hand men som sagt är det ingen fjädring alls in och ut. Spelet ser alldeles för stort ut(ca 3 mm). Att prova att shimsa borde väl inte göra någon skillnad, det borde väl fjädra även om den är för långt ut?

den ska inte fjädrar.. magnetfältet drar med allt runt.. för stort spel så orkar den inte att hålla ihop kopplingen..

så spelet har väldigt stor betydelse

Kör fort så hinner inget hända...


Sök