2474
Sök

Effekt för försäkring Tesla model S

Muskelbil
7 juni
#21
Low skrev:
Muskelbil skrev:
Growe skrev:

Sen är det ju få privata som bränner 600k på en bil jävel när en 10 000kr bil gör samma jobb 😁

Tesla Y LR
Volvo v90 xc
Volvo v60 xc
Det är många som köper dom privat
Det är många som köper bil privat för 600000kr
En bil för 10000kr gör inte samma jobb

Absolut kan dom göra det. Allt beror på vad "jobbet" är.

Ja du kan också rolla din bil
Det blir färg men inte på samma vis som om den lackas

4 146 Inlägg
7 juni
#22
Growe skrev:
Hemmamek skrev:
zemet skrev:

Ja, det är inte alls förvånande att elbilsförsäljningen störtdykt efter att man tog bort subventionerna och sänkte drivmedelspriserna.

Man får köra långt om det skall löna sig med elbil i dagsläget.

Enligt SR så lönar det sig inte ens vid vid 6000 mil om året om jag kommer ihåg rätt.

https://sverigesradio.se/avsnitt/da-for … nomiakuten

Men då är det med tanke på högre inköpspris också. Så inte elbil vs. vanlig bil om båda kostar 600k i inköp.

Sen är det ju få privata som bränner 600k på en bil jävel när en 10 000kr bil gör samma jobb 😁

Jag förstår vad du menar, men 10000 får man ingen bil för längre runt där jag bor iaf.(Göteborg)

Kollar man blocket så är det bara renoveringsobjekt som ligger ute för dom pengarna.
Verkar som inflationen verkligen tagit fart bland dom billiga bilarna.

Nu är det runt 20K för en besiktigad och körbar bil i dagsläget.


4 146 Inlägg
7 juni
#23
Hemmamek skrev:
zemet skrev:
Hemmamek skrev:

Det blir mycket bensin för det...

Ja, det är inte alls förvånande att elbilsförsäljningen störtdykt efter att man tog bort subventionerna och sänkte drivmedelspriserna.

Man får köra långt om det skall löna sig med elbil i dagsläget.

Enligt SR så lönar det sig inte ens vid vid 6000 mil om året om jag kommer ihåg rätt.

https://sverigesradio.se/avsnitt/da-for … nomiakuten

Men då är det med tanke på högre inköpspris också. Så inte elbil vs. vanlig bil om båda kostar 600k i inköp.

Länken verkar inte fungera.

Beroende på kör och laddningsmönster så kan det nog variera en hel del.
Laddar man hemma så skulle jag tro att man sparar ungefär 10 kr/mil i drivmedelskostnad.

17 kr/l * 0.7 l/mil = 12 kr
1.5 kr/kwh * 1.8 kwh/mil =  3 kr

Skall man då "köra in" en prisskillnad på 2-300K mellan bilarna så blir det många mil även om man har lägre servicekostnader mm.

Även om man kör 6000 mil om året så är det då bara en drivmedelsbesparing på 60K/år. Det blir väldigt svårt att räkna hem.

Scanias VD sa väll att Dieseln behövde kosta 40-50 kr/l för att det skulle vara lönsamt med ellastbilar, kanske krövs något liknande för personbilar.


3 371 Inlägg
7 juni
#24
Muskelbil skrev:
Low skrev:
Muskelbil skrev:
Tesla Y LR
Volvo v90 xc
Volvo v60 xc
Det är många som köper dom privat
Det är många som köper bil privat för 600000kr
En bil för 10000kr gör inte samma jobb

Absolut kan dom göra det. Allt beror på vad "jobbet" är.

Ja du kan också rolla din bil
Det blir färg men inte på samma vis som om den lackas

Det gör så klart jobbet också. En 10.000kr bil kan åka till mataffären lika bra som en 600.000 kronors bil. Men du kanske inte är "modern" och "bäst" då.
Senast redigerat av Low (7 juni )


Muskelbil
7 juni
#25
Low skrev:
Muskelbil skrev:
Low skrev:

Absolut kan dom göra det. Allt beror på vad "jobbet" är.

Ja du kan också rolla din bil
Det blir färg men inte på samma vis som om den lackas

Det gör så klart jobbet också. En 10.000kr bil kan åka till mataffären lika bra som en 600.000 kronors bil. Men du kanske inte är "modern" och "bäst" då.

Det är stor skillnad på att åka till affären i en 10000kr bil eller 600000kr bil om det kommer någon som "kör fort så inget hinder hända" och du krockar eller hur pålitligt du verkligen kommer till affären bortsett från några opålitliga bilar oavsett pris
Man kan bo under en gran i skogen eller i en bostad byggd med väggar och tak det är stor skillnad på det
Man kan äta matrester bakom restaurangen eller vid bordet i restaurangen
Bägge fungerar men ett alternativ kan vara farligt
Man kan titta på en 21" tjocktv eller en smarttv bägge visar bild och låter men med olika kvalitet
Man kan ha en Ericsson hotline eller en smartphone
En del köper hus för 800000kr i någon avkrok och någon köper hus 8000000 i mer populärt område osv osv osv
Har man inte råd att köpa en bil för 600000kr så är det så men att göra sig dum över det är bara fånigt och innebär förmodligen att man inte har råd med det

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
7 juni
#26
zemet skrev:
Growe skrev:
Hemmamek skrev:

Enligt SR så lönar det sig inte ens vid vid 6000 mil om året om jag kommer ihåg rätt.

https://sverigesradio.se/avsnitt/da-for … nomiakuten

Men då är det med tanke på högre inköpspris också. Så inte elbil vs. vanlig bil om båda kostar 600k i inköp.

Sen är det ju få privata som bränner 600k på en bil jävel när en 10 000kr bil gör samma jobb 😁

Jag förstår vad du menar, men 10000 får man ingen bil för längre runt där jag bor iaf.(Göteborg)

Kollar man blocket så är det bara renoveringsobjekt som ligger ute för dom pengarna.
Verkar som inflationen verkligen tagit fart bland dom billiga bilarna.

Nu är det runt 20K för en besiktigad och körbar bil i dagsläget.

jag köper istort sätt aldrig en fungerande bil..   trasiga bilar hittar mig sen fixar jag dom och kör runt med dom ett par år..

en av bilarna jag äger nu köpte jag 2011 för 2500kr i stockholm bytte koppling och den går som en klocka ännu  tyvärr tog åren avgasystemet får något år sen så den blev strandad på jobbet har gått under 10k dessutom smile

vet att bilar blivit dyrare nu.. men det går att hitta billiga bilar.. man får inte vara rädd att få lite smuts under naglarna..  man får helt enkelt sluta vara en primmadonna och göra vad man alltid gjort med bilar skruva lite innan bes.   lägga en dag och ett par hundra så har man en godkänd bil i perfekt skick smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 371 Inlägg
7 juni
#27
Muskelbil skrev:
Low skrev:
Muskelbil skrev:

Ja du kan också rolla din bil
Det blir färg men inte på samma vis som om den lackas

Det gör så klart jobbet också. En 10.000kr bil kan åka till mataffären lika bra som en 600.000 kronors bil. Men du kanske inte är "modern" och "bäst" då.

Det är stor skillnad på att åka till affären i en 10000kr bil eller 600000kr bil om det kommer någon som "kör fort så inget hinder hända" och du krockar eller hur pålitligt du verkligen kommer till affären bortsett från några opålitliga bilar oavsett pris
Man kan bo under en gran i skogen eller i en bostad byggd med väggar och tak det är stor skillnad på det
Man kan äta matrester bakom restaurangen eller vid bordet i restaurangen
Bägge fungerar men ett alternativ kan vara farligt
Man kan titta på en 21" tjocktv eller en smarttv bägge visar bild och låter men med olika kvalitet
Man kan ha en Ericsson hotline eller en smartphone
En del köper hus för 800000kr i någon avkrok och någon köper hus 8000000 i mer populärt område osv osv osv
Har man inte råd att köpa en bil för 600000kr så är det så men att göra sig dum över det är bara fånigt och innebär förmodligen att man inte har råd med det

Du är väldigt extrem.😂  Bara för att en bil är "billig" så betyder det inte att den är totalt livs farlig vid en olycka eller opålitlig.


Muskelbil
7 juni
#28
Low skrev:
Muskelbil skrev:
Low skrev:

Det gör så klart jobbet också. En 10.000kr bil kan åka till mataffären lika bra som en 600.000 kronors bil. Men du kanske inte är "modern" och "bäst" då.

Det är stor skillnad på att åka till affären i en 10000kr bil eller 600000kr bil om det kommer någon som "kör fort så inget hinder hända" och du krockar eller hur pålitligt du verkligen kommer till affären bortsett från några opålitliga bilar oavsett pris
Man kan bo under en gran i skogen eller i en bostad byggd med väggar och tak det är stor skillnad på det
Man kan äta matrester bakom restaurangen eller vid bordet i restaurangen
Bägge fungerar men ett alternativ kan vara farligt
Man kan titta på en 21" tjocktv eller en smarttv bägge visar bild och låter men med olika kvalitet
Man kan ha en Ericsson hotline eller en smartphone
En del köper hus för 800000kr i någon avkrok och någon köper hus 8000000 i mer populärt område osv osv osv
Har man inte råd att köpa en bil för 600000kr så är det så men att göra sig dum över det är bara fånigt och innebär förmodligen att man inte har råd med det

Du är väldigt extrem.😂  Bara för att en bil är "billig" så betyder det inte att den är totalt livs farlig vid en olycka eller opålitlig.

Det är skillnaden mellan 10000kr och 600000kr bil jag visar dig
I dag får du inget vettigt fungerande för 10000kr som gör jobbet lika bra som en bil för 600000kr
En bra bil för 100000kr är en helt annan visa då kan det vara ganska nära i både funktion och pålitlig het
Om det blir en bättre TCO är inte säkert ändå pga reparationer och slitage för en billigare bil

En granne kör en V70II 2.5ft 2011 och på tre år har hans bil kostT mer i drift och reparationer än min telsa 3 och då räknar jag också med min kostnad för förlorat värde
Billigt inköp kan bli högre TCO

3 371 Inlägg
7 juni
#29
Muskelbil skrev:
Low skrev:
Muskelbil skrev:
Det är stor skillnad på att åka till affären i en 10000kr bil eller 600000kr bil om det kommer någon som "kör fort så inget hinder hända" och du krockar eller hur pålitligt du verkligen kommer till affären bortsett från några opålitliga bilar oavsett pris
Man kan bo under en gran i skogen eller i en bostad byggd med väggar och tak det är stor skillnad på det
Man kan äta matrester bakom restaurangen eller vid bordet i restaurangen
Bägge fungerar men ett alternativ kan vara farligt
Man kan titta på en 21" tjocktv eller en smarttv bägge visar bild och låter men med olika kvalitet
Man kan ha en Ericsson hotline eller en smartphone
En del köper hus för 800000kr i någon avkrok och någon köper hus 8000000 i mer populärt område osv osv osv
Har man inte råd att köpa en bil för 600000kr så är det så men att göra sig dum över det är bara fånigt och innebär förmodligen att man inte har råd med det

Du är väldigt extrem.😂  Bara för att en bil är "billig" så betyder det inte att den är totalt livs farlig vid en olycka eller opålitlig.

Det är skillnaden mellan 10000kr och 600000kr bil jag visar dig
I dag får du inget vettigt fungerande för 10000kr som gör jobbet lika bra som en bil för 600000kr
En bra bil för 100000kr är en helt annan visa då kan det vara ganska nära i både funktion och pålitlig het
Om det blir en bättre TCO är inte säkert ändå pga reparationer och slitage för en billigare bil

En granne kör en V70II 2.5ft 2011 och på tre år har hans bil kostT mer i drift och reparationer än min telsa 3 och då räknar jag också med min kostnad för förlorat värde
Billigt inköp kan bli högre TCO

Att jämföra mot din granne säger inte mycket. Känner flera som köpt bilar med enkla fel för under 10.000kr och kört många år.

Själv tycker jag att man ska köpa en bil med pengar man har. Inte genom lån eller leasing. Men alla är olika, har man pengar att lägga 600.000kr på en ny bil och tycker det är roligt,Why not?!


228 Inlägg
8 juni
#30
Muskelbil skrev:
Low skrev:
Muskelbil skrev:

Det är stor skillnad på att åka till affären i en 10000kr bil eller 600000kr bil om det kommer någon som "kör fort så inget hinder hända" och du krockar eller hur pålitligt du verkligen kommer till affären bortsett från några opålitliga bilar oavsett pris
Man kan bo under en gran i skogen eller i en bostad byggd med väggar och tak det är stor skillnad på det
Man kan äta matrester bakom restaurangen eller vid bordet i restaurangen
Bägge fungerar men ett alternativ kan vara farligt
Man kan titta på en 21" tjocktv eller en smarttv bägge visar bild och låter men med olika kvalitet
Man kan ha en Ericsson hotline eller en smartphone
En del köper hus för 800000kr i någon avkrok och någon köper hus 8000000 i mer populärt område osv osv osv
Har man inte råd att köpa en bil för 600000kr så är det så men att göra sig dum över det är bara fånigt och innebär förmodligen att man inte har råd med det

Du är väldigt extrem.😂  Bara för att en bil är "billig" så betyder det inte att den är totalt livs farlig vid en olycka eller opålitlig.

Det är skillnaden mellan 10000kr och 600000kr bil jag visar dig
I dag får du inget vettigt fungerande för 10000kr som gör jobbet lika bra som en bil för 600000kr
En bra bil för 100000kr är en helt annan visa då kan det vara ganska nära i både funktion och pålitlig het
Om det blir en bättre TCO är inte säkert ändå pga reparationer och slitage för en billigare bil

En granne kör en V70II 2.5ft 2011 och på tre år har hans bil kostT mer i drift och reparationer än min telsa 3 och då räknar jag också med min kostnad för förlorat värde
Billigt inköp kan bli högre TCO

Inte förvånad så hårt som du försvarade ny dyr bilarna tongue

Min Audi A4 -04 kostade 16k, och på tre år har jag bara bytt fjädrar för 2,5k. Svårt att slå den "TCOn" big_smile

Samma funktion fyller de nog båda. Sen är det ju annat utöver det man kan lägga värde i.
Men rent ekonomiskt är det ju allmänt känt att köpa (fabriks)nya bilar är det sämsta man kan göra. Till skillnad från jämförelsen med bostäder tidigare som generellt ökar i värde, och brukar vara ens bästa affärer.

228 Inlägg
8 juni
#31
Low skrev:
Muskelbil skrev:
Low skrev:

Du är väldigt extrem.😂  Bara för att en bil är "billig" så betyder det inte att den är totalt livs farlig vid en olycka eller opålitlig.

Det är skillnaden mellan 10000kr och 600000kr bil jag visar dig
I dag får du inget vettigt fungerande för 10000kr som gör jobbet lika bra som en bil för 600000kr
En bra bil för 100000kr är en helt annan visa då kan det vara ganska nära i både funktion och pålitlig het
Om det blir en bättre TCO är inte säkert ändå pga reparationer och slitage för en billigare bil

En granne kör en V70II 2.5ft 2011 och på tre år har hans bil kostT mer i drift och reparationer än min telsa 3 och då räknar jag också med min kostnad för förlorat värde
Billigt inköp kan bli högre TCO

Att jämföra mot din granne säger inte mycket. Känner flera som köpt bilar med enkla fel för under 10.000kr och kört många år.

Själv tycker jag att man ska köpa en bil med pengar man har. Inte genom lån eller leasing. Men alla är olika, har man pengar att lägga 600.000kr på en ny bil och tycker det är roligt,Why not?!

Ekonomiskt sett kan det ofta vara bättre att låna om man får lägre ränta en vad man generellt får på börsen. Gäller de flesta stora affärer.

3 371 Inlägg
8 juni
#32
Hemmamek skrev:
Low skrev:
Muskelbil skrev:

Det är skillnaden mellan 10000kr och 600000kr bil jag visar dig
I dag får du inget vettigt fungerande för 10000kr som gör jobbet lika bra som en bil för 600000kr
En bra bil för 100000kr är en helt annan visa då kan det vara ganska nära i både funktion och pålitlig het
Om det blir en bättre TCO är inte säkert ändå pga reparationer och slitage för en billigare bil

En granne kör en V70II 2.5ft 2011 och på tre år har hans bil kostT mer i drift och reparationer än min telsa 3 och då räknar jag också med min kostnad för förlorat värde
Billigt inköp kan bli högre TCO

Att jämföra mot din granne säger inte mycket. Känner flera som köpt bilar med enkla fel för under 10.000kr och kört många år.

Själv tycker jag att man ska köpa en bil med pengar man har. Inte genom lån eller leasing. Men alla är olika, har man pengar att lägga 600.000kr på en ny bil och tycker det är roligt,Why not?!

Ekonomiskt sett kan det ofta vara bättre att låna om man får lägre ränta en vad man generellt får på börsen. Gäller de flesta stora affärer.

Lån på bostäder, absolut!
Lån på: förbruknings varor såsom bilar,elektronik, mm . NÄÄÄ...


228 Inlägg
8 juni
#33
Low skrev:
Hemmamek skrev:
Low skrev:

Att jämföra mot din granne säger inte mycket. Känner flera som köpt bilar med enkla fel för under 10.000kr och kört många år.

Själv tycker jag att man ska köpa en bil med pengar man har. Inte genom lån eller leasing. Men alla är olika, har man pengar att lägga 600.000kr på en ny bil och tycker det är roligt,Why not?!

Ekonomiskt sett kan det ofta vara bättre att låna om man får lägre ränta en vad man generellt får på börsen. Gäller de flesta stora affärer.

Lån på bostäder, absolut!
Lån på: förbruknings varor såsom bilar,elektronik, mm . NÄÄÄ...

Har du 10% avkastning på dina fonder/aktier och kan få 4% ränta på ett lån så lönar det sig att låna.

Muskelbil
8 juni
#34
Hemmamek skrev:
Muskelbil skrev:
Low skrev:

Du är väldigt extrem.😂  Bara för att en bil är "billig" så betyder det inte att den är totalt livs farlig vid en olycka eller opålitlig.

Det är skillnaden mellan 10000kr och 600000kr bil jag visar dig
I dag får du inget vettigt fungerande för 10000kr som gör jobbet lika bra som en bil för 600000kr
En bra bil för 100000kr är en helt annan visa då kan det vara ganska nära i både funktion och pålitlig het
Om det blir en bättre TCO är inte säkert ändå pga reparationer och slitage för en billigare bil

En granne kör en V70II 2.5ft 2011 och på tre år har hans bil kostT mer i drift och reparationer än min telsa 3 och då räknar jag också med min kostnad för förlorat värde
Billigt inköp kan bli högre TCO

Inte förvånad så hårt som du försvarade ny dyr bilarna tongue

Min Audi A4 -04 kostade 16k, och på tre år har jag bara bytt fjädrar för 2,5k. Svårt att slå den "TCOn" big_smile

Samma funktion fyller de nog båda. Sen är det ju annat utöver det man kan lägga värde i.
Men rent ekonomiskt är det ju allmänt känt att köpa (fabriks)nya bilar är det sämsta man kan göra. Till skillnad från jämförelsen med bostäder tidigare som generellt ökar i värde, och brukar vara ens bästa affärer.

Det är 60% mer än 10.000kr plus reparationer
Funktionen kan diskuteras vad det innebär
Jag skulle inte jämnföra en gammal folkvagn med en modern bil

228 Inlägg
8 juni
#35
Muskelbil skrev:
Hemmamek skrev:
Muskelbil skrev:

Det är skillnaden mellan 10000kr och 600000kr bil jag visar dig
I dag får du inget vettigt fungerande för 10000kr som gör jobbet lika bra som en bil för 600000kr
En bra bil för 100000kr är en helt annan visa då kan det vara ganska nära i både funktion och pålitlig het
Om det blir en bättre TCO är inte säkert ändå pga reparationer och slitage för en billigare bil

En granne kör en V70II 2.5ft 2011 och på tre år har hans bil kostT mer i drift och reparationer än min telsa 3 och då räknar jag också med min kostnad för förlorat värde
Billigt inköp kan bli högre TCO

Inte förvånad så hårt som du försvarade ny dyr bilarna tongue

Min Audi A4 -04 kostade 16k, och på tre år har jag bara bytt fjädrar för 2,5k. Svårt att slå den "TCOn" big_smile

Samma funktion fyller de nog båda. Sen är det ju annat utöver det man kan lägga värde i.
Men rent ekonomiskt är det ju allmänt känt att köpa (fabriks)nya bilar är det sämsta man kan göra. Till skillnad från jämförelsen med bostäder tidigare som generellt ökar i värde, och brukar vara ens bästa affärer.

Det är 60% mer än 10.000kr plus reparationer
Funktionen kan diskuteras vad det innebär
Jag skulle inte jämnföra en gammal folkvagn med en modern bil

1% mer i förhållande till 600k.

Funktionen är rimligen att ta sig från punkt A till B i relativ komfort.
Har du "autopilot" kan jag vara beredd att hålla med om att det är en signifikant funktionsutökning.
Men annat tjafs som mulitmedialösningar och att allt styrs genom en ditklistrad iPad (detta görs för att det är billigare att producera) är knappast signifikant, och i det senare fallet en försämring.

Nä den gammla Folkan har troligen bätte byggkvalitet och känsla wink

Muskelbil
9 juni
#36
Hemmamek skrev:
Muskelbil skrev:
Hemmamek skrev:

Inte förvånad så hårt som du försvarade ny dyr bilarna tongue

Min Audi A4 -04 kostade 16k, och på tre år har jag bara bytt fjädrar för 2,5k. Svårt att slå den "TCOn" big_smile

Samma funktion fyller de nog båda. Sen är det ju annat utöver det man kan lägga värde i.
Men rent ekonomiskt är det ju allmänt känt att köpa (fabriks)nya bilar är det sämsta man kan göra. Till skillnad från jämförelsen med bostäder tidigare som generellt ökar i värde, och brukar vara ens bästa affärer.

Det är 60% mer än 10.000kr plus reparationer
Funktionen kan diskuteras vad det innebär
Jag skulle inte jämnföra en gammal folkvagn med en modern bil

1% mer i förhållande till 600k.

Funktionen är rimligen att ta sig från punkt A till B i relativ komfort.
Har du "autopilot" kan jag vara beredd att hålla med om att det är en signifikant funktionsutökning.
Men annat tjafs som mulitmedialösningar och att allt styrs genom en ditklistrad iPad (detta görs för att det är billigare att producera) är knappast signifikant, och i det senare fallet en försämring.

Nä den gammla Folkan har troligen bätte byggkvalitet och känsla wink

Ha jag kan också räkna även om det är helt oviktigt
Det är fortfarande inte 10000kr som det handlar om
Det finns många fler säkerhets funktioner än AP i en modern bil
En gammal folkvagn för 10000kr tar dig inte dit du vill jämnförtbart med en nyare bil för 600000kr
Tror du det måste du sakna kunskap om nyare bilar i den pris klassen jämnfört med en 10000kr bil
Det är mer än bara a ➡️ b som räknas
Fast med en gammal folkvagn blir det oftast a ➡️ gå till bussen för att komma till ➡️ b

Det är inte fel på något vis att inte ha råd med en bil för 600000kr alla har olika möjligheter
men att göra sig dum över de som kan det är bara fånigt och luktar avundsjuka
Jag försöker inte inbilla mig att min bil gör ett jämnförtbart arbete som en bil för 3500000kr även om den tar mig från a➡️b
Jag gör mig inte dum över den som har en bil för tre o en halv mille utan glädje åt den som kan
Men jag är inte född i Sverige och styrs inte av jantelagen likt uppenbarligen många andra utan glädje åt dom som har skapat något och möjligheterna att skaffa saker dom vill ha

3 371 Inlägg
9 juni
#37
Muskelbil skrev:
Hemmamek skrev:
Muskelbil skrev:

Det är 60% mer än 10.000kr plus reparationer
Funktionen kan diskuteras vad det innebär
Jag skulle inte jämnföra en gammal folkvagn med en modern bil

1% mer i förhållande till 600k.

Funktionen är rimligen att ta sig från punkt A till B i relativ komfort.
Har du "autopilot" kan jag vara beredd att hålla med om att det är en signifikant funktionsutökning.
Men annat tjafs som mulitmedialösningar och att allt styrs genom en ditklistrad iPad (detta görs för att det är billigare att producera) är knappast signifikant, och i det senare fallet en försämring.

Nä den gammla Folkan har troligen bätte byggkvalitet och känsla wink

Ha jag kan också räkna även om det är helt oviktigt
Det är fortfarande inte 10000kr som det handlar om
Det finns många fler säkerhets funktioner än AP i en modern bil
En gammal folkvagn för 10000kr tar dig inte dit du vill jämnförtbart med en nyare bil för 600000kr
Tror du det måste du sakna kunskap om nyare bilar i den pris klassen jämnfört med en 10000kr bil
Det är mer än bara a ➡️ b som räknas
Fast med en gammal folkvagn blir det oftast a ➡️ gå till bussen för att komma till ➡️ b

Det är inte fel på något vis att inte ha råd med en bil för 600000kr alla har olika möjligheter
men att göra sig dum över de som kan det är bara fånigt och luktar avundsjuka
Jag försöker inte inbilla mig att min bil gör ett jämnförtbart arbete som en bil för 3500000kr även om den tar mig från a➡️b
Jag gör mig inte dum över den som har en bil för tre o en halv mille utan glädje åt den som kan
Men jag är inte född i Sverige och styrs inte av jantelagen likt uppenbarligen många andra utan glädje åt dom som har skapat något och möjligheterna att skaffa saker dom vill ha

Så det är alltså prislappen som bestämmer hur bra en bil är?  Var går priset när den är duglig nog att ta sig till A-B?


6 630 Inlägg
9 juni
#38
När du köpt en bil som inte ger dig ett begär om att smutskasta andras inköp i hopp om att må bättre, så har du köpt rätt bil
Senast redigerat av xXSammy (9 juni )

De/Dem

Muskelbil
9 juni
#39
Low skrev:
Muskelbil skrev:
Hemmamek skrev:

1% mer i förhållande till 600k.

Funktionen är rimligen att ta sig från punkt A till B i relativ komfort.
Har du "autopilot" kan jag vara beredd att hålla med om att det är en signifikant funktionsutökning.
Men annat tjafs som mulitmedialösningar och att allt styrs genom en ditklistrad iPad (detta görs för att det är billigare att producera) är knappast signifikant, och i det senare fallet en försämring.

Nä den gammla Folkan har troligen bätte byggkvalitet och känsla wink

Ha jag kan också räkna även om det är helt oviktigt
Det är fortfarande inte 10000kr som det handlar om
Det finns många fler säkerhets funktioner än AP i en modern bil
En gammal folkvagn för 10000kr tar dig inte dit du vill jämnförtbart med en nyare bil för 600000kr
Tror du det måste du sakna kunskap om nyare bilar i den pris klassen jämnfört med en 10000kr bil
Det är mer än bara a ➡️ b som räknas
Fast med en gammal folkvagn blir det oftast a ➡️ gå till bussen för att komma till ➡️ b

Det är inte fel på något vis att inte ha råd med en bil för 600000kr alla har olika möjligheter
men att göra sig dum över de som kan det är bara fånigt och luktar avundsjuka
Jag försöker inte inbilla mig att min bil gör ett jämnförtbart arbete som en bil för 3500000kr även om den tar mig från a➡️b
Jag gör mig inte dum över den som har en bil för tre o en halv mille utan glädje åt den som kan
Men jag är inte född i Sverige och styrs inte av jantelagen likt uppenbarligen många andra utan glädje åt dom som har skapat något och möjligheterna att skaffa saker dom vill ha

Så det är alltså prislappen som bestämmer hur bra en bil är?  Var går priset när den är duglig nog att ta sig till A-B?

På sätt och vis är det så
Bra bilar kostar mer än dåliga bilar eftersom en bra bil har en större efter frågan
En ny audi a8 kostar mycket pengar men 20år gammal kostar den som en asiatisk småbil

3 371 Inlägg
9 juni
#40
Muskelbil skrev:
Low skrev:
Muskelbil skrev:

Ha jag kan också räkna även om det är helt oviktigt
Det är fortfarande inte 10000kr som det handlar om
Det finns många fler säkerhets funktioner än AP i en modern bil
En gammal folkvagn för 10000kr tar dig inte dit du vill jämnförtbart med en nyare bil för 600000kr
Tror du det måste du sakna kunskap om nyare bilar i den pris klassen jämnfört med en 10000kr bil
Det är mer än bara a ➡️ b som räknas
Fast med en gammal folkvagn blir det oftast a ➡️ gå till bussen för att komma till ➡️ b

Det är inte fel på något vis att inte ha råd med en bil för 600000kr alla har olika möjligheter
men att göra sig dum över de som kan det är bara fånigt och luktar avundsjuka
Jag försöker inte inbilla mig att min bil gör ett jämnförtbart arbete som en bil för 3500000kr även om den tar mig från a➡️b
Jag gör mig inte dum över den som har en bil för tre o en halv mille utan glädje åt den som kan
Men jag är inte född i Sverige och styrs inte av jantelagen likt uppenbarligen många andra utan glädje åt dom som har skapat något och möjligheterna att skaffa saker dom vill ha

Så det är alltså prislappen som bestämmer hur bra en bil är?  Var går priset när den är duglig nog att ta sig till A-B?

På sätt och vis är det så
Bra bilar kostar mer än dåliga bilar eftersom en bra bil har en större efter frågan
En ny audi a8 kostar mycket pengar men 20år gammal kostar den som en asiatisk småbil

Så dagens ny bil för 600.000kr som fungerar kanon bra till A-B fungerar inte om 15-25 år alls? "



Sök