Hilmer skrev:
Anmärkningarna lär ligga kvar i systemet tyvärr!
Det gör dom. Men frågan är huruvida gamla anmärkningar är KRAV för godkännande. Står ju på sbps hemsida att efter 30 dagar av körförbud så ska en ny kontrollbesiktning göras. Detta ger dig ett nytt protokoll utifrån en ny helhetsbedömning av bilen.
Mossan1 skrev:
En bil som underkänns vid besiktning får inte köras mer än absolut nödvändigt tills felet avhjälpts, och i förekommande fall besiktats om.
Beroende på krav på efterkontroll eller ej.
Så besikta och köra en månad i stöten är alltså INTE lagligt hursomhelst.
Nej det är inte lagligt att köra osv, men inte det som är fokus här. FÖreställ dig att bilen bara står stilla på gården och inte nyttjas.
Det jag har hört av folk, och som jag har sett folk göra. Är att besikta bilen. Få nedslag. Vänta tills bilen får körförbud. Vänta 30 dagar ytterligare och besikta bilen på nytt igen. Då kommer nästa besiktningsman göra en ny bedömning och kanske väljer att strunta i vad föregående besiktningsman gav nedslag på.
Exempelvis:
Du har öppet luftfilter vilket är lagligt sett olagligt på grund av att din bil är heltypsgodkänd. Besiktningsman 1 ger dig underkänt och du måste ombesikta.
Du struntar i att ombesikta, får körförbud, väntar 30 dagar till och gör en ny besiktning från grunden med besiktningsman 2. Han ser kanske i loggarna att du hade ett öppet luftfilter, men väljer att inte bry sig om det. Besiktningsman 2 ger dig godkänt utan anmärkningar.
Hade du dock valt att helt enkelt ombesikta bilen direkt efter första nedslaget av besiktningsman 1 så hade besiktningsman 2 varit tvungen att bekräfta att 2an var åtgärdad.
Vet inte om jag förklarar det väldigt bra, men helt enkelt om du väntar 30 dagar efter körförbud så kan du göra en ny "nollad" besiktning där föregående problem kanske inte ens uppmärksammas av besiktningsmannen.