3210
Sök

Missnöjd av luftfiltret

539 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
tjänna...

Beställde ett insattsfilter till en saab 9-5 å montera å tänbka att nu kommer det låta lite goare:P

Monterat å klart, nu ska det  testas.. vred på nyckeln... då kom smällen:/.. det låter precis som innan.. nog för att bilen antagligen andas bättre men man ville ju ha lite goare ljud så man blev lite besviken å missnöjd:(.... 755kr kosta prylen åsså:/

Kettunen
12 februari 2007
Fy fan. Det svider. Du skulle frågat nån som vet. Te.x affären lr nått. =/ Fick oxå sånt me min firebird. Blev bara ytterst lite bättre

539 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Fy fan. Det svider. Du skulle frågat nån som vet. Te.x affären lr nått. =/ Fick oxå sånt me min firebird. Blev bara ytterst lite bättre

Joo, det va ju inte så billigt heller:/... detta vart i princip samma ljud som orig... men men får la byta ut sista dämparn till nån going så blire nog bra:D

.......
2 655 Inlägg
12 februari 2007
men sen kan man inte förvänta sej att de ska göra nå mycke heller om man har en bil som e typ orginal och spec om de inte e turbo...

539 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
beemern skrev:
men sen kan man inte förvänta sej att de ska göra nå mycke heller om man har en bil som e typ orginal och spec om de inte e turbo...

host# Turbo , Chippad , spridare #host

Miklen
12 februari 2007
trodde du allvarligt att d skulle bli nån som helst skillnad me ett insatsfilter.. d e egentligen (nästan) skit samma va du stoppar för luftburkens funktion är att just dämpa bort insugsljudet..så där har du den stora boven.. D kanske blir lite bättre flöde å en minimal ljudskillnad men inget å hurra för..

873 Inlägg
12 februari 2007
Filter brukar väl främst ändra motorljudskaraktären om det inverkar på vägen som luften normalt tar, och därmed ljudakustiken.

Tex är ju de smala insugsbälgarna ifrån luftburken på en del motorer där enbart för att dämpa insugsljudet, inte för att motorn mår bättre av det.
Kapa och sätt ett öppet filter så får man nog märkbart annorlunda ljud.

Men har lite svårt att se hur ett sportinsatsfilter i orginalburken skulle kunna ha någon större inverkan på just ljudet...

Don't get mad, get even.

539 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Sandman skrev:
Filter brukar väl främst ändra motorljudskaraktären om det inverkar på vägen som luften normalt tar, och därmed ljudakustiken.

Tex är ju de smala insugsbälgarna ifrån luftburken på en del motorer där enbart för att dämpa insugsljudet, inte för att motorn mår bättre av det.
Kapa och sätt ett öppet filter så får man nog märkbart annorlunda ljud.

Men har lite svårt att se hur ett sportinsatsfilter i orginalburken skulle kunna ha någon större inverkan på just ljudet...

Jaoo sant, men det där med att knåpa med att sätta öppetfilter är ju lite klurigt då saab 9-5 sedan -98 har burken sitter precis framför höger fram hjul så de thade ju blitt bra skitig om man skulle kapa å sätta filtret där...

men har nån en bild på hur man kan gö så tar jag gärna imot bilderna:D

5 710 Inlägg
13 februari 2007
Komplettera med en "dieselsnok", 178kr på SAAB och gör endel för ljudet och för lufttillförseln.

MVH Jonas
..............

539 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
Komplettera med en "dieselsnok", 178kr på SAAB och gör endel för ljudet och för lufttillförseln.

hur ser en sådan dieselsnok ut då?:S

xcOOb
388 Inlägg
13 februari 2007
men ett insatsfilter här väl aldrig ökat nå direkt insugsljud, frågade du inte säljaren o sa vad du ville få fram av ditt köp?

539 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Nej det gjorde jag väll inte:/.., viste att det skulle bli lättare för bilen att andas en aning genom detta insatsfiltret, å jag kolla på ett sånt short ram paket lr vad det heter, men det kosta flera tusen:S...

så detta trodde jag va ett billigare alternativ för att få goare insugsljud å bättre andning..

539 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
jonTe skrev:

Vart mycket intreserad av vad detta är?... vad är det "riktiga" ordet för denna pryl?..

bild?..

nån som har nått annat tips på hur jag kan få mer insugsljud av detta insatsfilter?

MVH

4 767 Inlägg
13 februari 2007
Det är luftröret in till luftburken som sitter orginal på 9-5 3.0 tid.

Finns hos din lokala saabhandlare smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Servicerådgivare
715 Inlägg
13 februari 2007
Erick skrev:

detta lät ju skoj e de nån som har gjort detta el?  finns de bilder?  får man bättre ju?
är sugen på att få lite bättre insugnings sound på bettan smile

e de nån som kan förklara lite mer ingående så hade det varit perfekt smile

// chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

539 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Erick skrev:

det vill säga typ samma som sitter på nu fast grövre då lr?big_smile

5 710 Inlägg
14 februari 2007
Bild kommer.....där kommer ni själva se skillnaden i grovhet på rören.

MVH Jonas
..............

1 585 Inlägg
14 februari 2007
Samma mistag som jag gjorde till min 9000. Köpte K&N insats filter kostade 855kr montera ditt det och starta bilen. Körde en runda men hörde ingen skillnad blev sjukt besviken. Men jag köpte ett open air kit från speedparts istället och efter det blev det ett gött ljud. Hör riktigt hur motorn suger luft:D så ett tips är ju att köpa ett öppet filter om du vill ha lite goare ljud..
Senast redigerat av Jolle87 (14 februari 2007)

5 710 Inlägg
14 februari 2007
Här kommer bilden:
http://www.garaget.org/?car=2038&image=101230
Hoppas inte Steelgrey Aero misstycker.

Open air på en 9-5 är ingen "höjjdare" p.g.a placeringen....

MVH Jonas
..............

med lem
1 925 Inlägg
14 februari 2007
det fattar ju vilken tomte som helst att ett insatsfilter inte låter mer ? det sitter ju lika instängt som orginal filtret gör ! lämna tillbaka skiten o köp ett open air så sak du få se på grejjer big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Sök