Airbaglampa lyser efter batteri laddade ur

handig
måndag 10:51 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har en Skoda Fabia kombi -09 som jag råkade glömma halvljuset på ett par dagar och batteriet dog. Jag lyckades ladda upp batteriet och det verkar ha fungerat, som är 4 månader gammalt, efter en vecka visar batteriet 12,6 V.

Problemet är bara att efter allt detta så har Airbaglampan börjat lysa. När jag googlar runt lite verkar det vara ett vanligt problem vid batteritorsk. Jag har kört bilen några km utan att den släckts. Lampan slocknar ett par sekunder vid uppstart för att sen tändas igen.

Alla säkringar är hela, även dom vid batteriet.

Anledningen till att jag glömde halvljuset på är att bilen inte varnar när man öppnar förardörren. Kontakten som registrerar att dörren är öppen/stängd verkar vara ur funktion. Efter en snabb googling verkar det vara lite krångligt att byta denna kontakt, verkar som att man behöver plocka isär dörren och löda dit en ny, är det någon som har koll på detta?

Tack på förhand!

/Albin

Mossan1
måndag 14:09 · 2 960 Inlägg

Säkert bara felkod på strömtillförseln.
Airbagfelkoder måste raderas via OBD med utrustning som också kan läsa airbag i bilen ifråga.

Sådana koder återställer aldrig sig själv.

Microbrytaren sitter i själva dörrlåset. Byte är väl pilligt.
Ibland kan man "justera" medelst böja anhåll för brytare, men då måste man mäta upp dess funktion.

Senast redigerat av Mossan1 (måndag 14:11)

Felix04
måndag 16:05 · 2 Inlägg

Du kan pröva att starta/stänga av bilen några gånger. På min flickväns bil så hände något liknande när vi skulle byta kupefläkt och fick ta ur passagerarstolen för att komma åt

Pröva såhär:

Sätt tändningen till ON, vänta tills airbag lampan tänts/slocknat/tänts, stäng av bilen direkt lampan börjat lysa.

Vänta 5 sekunder och repetera, du ska göra så här 3 gånger, sen den sista gången så väntar du 10-15 sekunder och efter det bör felkoden slockna, givet att inget gått sönder.

Funkade i alla fall på en nissan almera, värt ett försök hursomhelst smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang