3947
Sök

Råd om bilköp

4 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#1
Hej på er,

Jag ska köpa en ny (ev beg) bil och har fått ett erbjudande av en vän att köpa hans dotters välskötta 2021 6500 mil, Audi Q2 TFSI för 180?.

Samtidigt hittar man t ex en ny Dacia för 200? eller Mitsubishi ASX bensin för 250? listan kan göra lång på nya bilar som skulle vara aktuella för mig.

Jag vill ha en bra stadsbil (några längre resor om året) som håller länge. Bra att serva.
Köper alltid mina bilar med kontantinsats och försöker ha dem så länge det går. Tidigare haft Skoda octavia 22 år och nu en Citroën C4 i 13 år.

Så min fråga är om kompisens Audi är ett bättre köp än en ny Dacia eller Mitsubishi t ex?. Min budget är typ 250?

Tacksam för hjälp
Johannes

Ps. Ni får gärna tipsa om andra passande bilmodeller också

3 026 Inlägg
10 juli
#2
Definiera "bättre"

Kan betyda olika saker för olika personer, men talar vi PÅLITLIGHET (jag tolkar det som att det är högt prioriterat) rent statistiskt sett är Audi i bottendelen av det.
Motormässigt är TFSI i samma bottendel.
Allvarliga problem förekommer. Inte bara småstrunt.

Men det finns så mycket mer än pålitlighetsstatistik när det kommer till vad som utgör en "bra bil".
Vi jämför ändå bilar med nypris runt 250k med bil med nypris långt över 300k. Mer än priserna skiljer.
Utrustning, komfort, prestanda osv.
Senast redigerat av Mossan1 (10 juli )

Forummoderator
17 781 Inlägg
10 juli
#3
Audi är trevliga. När de fungerar. Och det är ju lite si och så med det... En ny bil är en ny bil. Trygghet. Fisker undantaget.

Dacia är ju gamla Renaultplattor som de håller liv i. ASX är väl en Peugeot 4008?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 339 Inlägg
10 juli
#4
Hybrid_ skrev:
Audi är trevliga. När de fungerar. Och det är ju lite si och så med det... En ny bil är en ny bil. Trygghet. Fisker undantaget.

Dacia är ju gamla Renaultplattor som de håller liv i. ASX är väl en Peugeot 4008?
AsX är väl en Renault captur i grund och botten numera

Jag skulle titta på en citroen C4
Den nya är bekväm och funkar faktiskt bra för "kaffe"pengar

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
17 781 Inlägg
10 juli
#5
Presidento skrev:
Hybrid_ skrev:
Audi är trevliga. När de fungerar. Och det är ju lite si och så med det... En ny bil är en ny bil. Trygghet. Fisker undantaget.

Dacia är ju gamla Renaultplattor som de håller liv i. ASX är väl en Peugeot 4008?
AsX är väl en Renault captur i grund och botten numera

Jag skulle titta på en citroen C4
Den nya är bekväm och funkar faktiskt bra för "kaffe"pengar
Där ser man. Kan ju tillägga att Qashqai är en Kadjar i fall TS får för sig och undra.
C4 är inte dumma. Undervärderade bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 950 Inlägg
10 juli
#6
Om man ändå kan acceptera fransk teknik så är nog Dacia ganska bra. Duster har blivit väldigt populär där jag bor. Men får ju inte en ny för 200k men ett par år gammal. Tror den kommer hålla värdet betydligt bättre än Sandero.

Forummoderator
17 781 Inlägg
10 juli
#7
Utmarks-Loke skrev:
Om man ändå kan acceptera fransk teknik så är nog Dacia ganska bra. Duster har blivit väldigt populär där jag bor. Men får ju inte en ny för 200k men ett par år gammal. Tror den kommer hålla värdet betydligt bättre än Sandero.
Det höll på att bli en ny Duster här innan jag tog en ny i10. Priset för Duster var bra. Men de kunde inte trolla fram en automat...  Grannen köpte en ny Sandero 2017. Den rullar på utan bekymmer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#8
Hej,
Verkligen stort tack till er som svarat och hjälpt mig lite på vägen. Och jag letar 95% efter en pålitlig bil. Hade jag inte haft en dotter som hade hatat mig om jag köpt en Corolla så det nog varit aktuellt ?

Det var en hel den ny information som är bra att veta t ex vilken plattform de olika modellerna är byggda på.

Jag har haft en C4 nu och är egentligen nöjd med den. Den har funkat fint under alla år. Förutom dom senaste 3 då jag varken haft AC (skit samma) och riktigt kass värmen (inte bra alls på vintern ?). Och då jag försökt hitta en mekaniker så säger alla att dom inte vill jobbande franska bilar. Och att byta dom två grejerna är rätt dyr historia.

Så därav hade jag inte riktigt tänkt köpa en citra igen. Men räknar på årskostnad för den så är det fortfarande en rätt bra affär. Så tack för att väckt tanken ?

Ska åka ut idag och besöka bilhallar. Så vi får se vad som kommer ut av det.
Planen är:
Toyota Yaris
Mitsubishi
Dacia
Och nu Citroën

Har ni mer fina råd. Tar jag tacksamt emot dom.

Ha en bra dag.

Ps. En rolig grej är att min mycket bilintresserade kompis som ska sälja mig Audin har en Fisker ?

4 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#10
Mossan1 skrev:
Definiera "bättre"

Kan betyda olika saker för olika personer, men talar vi PÅLITLIGHET (jag tolkar det som att det är högt prioriterat) rent statistiskt sett är Audi i bottendelen av det.
Motormässigt är TFSI i samma bottendel.
Allvarliga problem förekommer. Inte bara småstrunt.

Men det finns så mycket mer än pålitlighetsstatistik när det kommer till vad som utgör en "bra bil".
Vi jämför ändå bilar med nypris runt 250k med bil med nypris långt över 300k. Mer än priserna skiljer.
Utrustning, komfort, prestanda osv.
granadadr skrev:
låt henne hata dig Corolla är en bra bil, mkt bättre än ex Citroen
granadadr skrev:
låt henne hata dig Corolla är en bra bil, mkt bättre än ex Citroen
Hahaha. Nej det går inte. Ett dåligt bilköp är tillfälligt. En förlorad status hos sin dotter är för evigt ??

Forummoderator
17 781 Inlägg
11 juli
#11
JohannesN skrev:
Hej,
Verkligen stort tack till er som svarat och hjälpt mig lite på vägen. Och jag letar 95% efter en pålitlig bil. Hade jag inte haft en dotter som hade hatat mig om jag köpt en Corolla så det nog varit aktuellt ?

Det var en hel den ny information som är bra att veta t ex vilken plattform de olika modellerna är byggda på.

Jag har haft en C4 nu och är egentligen nöjd med den. Den har funkat fint under alla år. Förutom dom senaste 3 då jag varken haft AC (skit samma) och riktigt kass värmen (inte bra alls på vintern ?). Och då jag försökt hitta en mekaniker så säger alla att dom inte vill jobbande franska bilar. Och att byta dom två grejerna är rätt dyr historia.

Så därav hade jag inte riktigt tänkt köpa en citra igen. Men räknar på årskostnad för den så är det fortfarande en rätt bra affär. Så tack för att väckt tanken ?

Ska åka ut idag och besöka bilhallar. Så vi får se vad som kommer ut av det.
Planen är:
Toyota Yaris
Mitsubishi
Dacia
Och nu Citroën

Har ni mer fina råd. Tar jag tacksamt emot dom.

Ha en bra dag.

Ps. En rolig grej är att min mycket bilintresserade kompis som ska sälja mig Audin har en Fisker ?
Kan ni köpa en Yaris så borde väl det vara prio 1.
Där ser man! En av 166 olyckliga Fiskerägare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 950 Inlägg
11 juli
#12
Och då jag försökt hitta en mekaniker så säger alla att dom inte vill jobbande franska bilar.
Ska åka ut idag och besöka bilhallar. Så vi får se vad som kommer ut av det.
Planen är:
Toyota Yaris
Mitsubishi
Dacia
Och nu Citroën
Men om du inte har någon mekaniker som vill laga franska bilar så går ju tre av fyra på listan bort, bara toyota yaris blir kvar. Mitusbishi, om det är ASX som nämndes förut är baserad på Renault, vilket även Dacia är. Och citroën är så fransk som det kan bli.

Diagnostekniker
2 510 Inlägg
11 juli
#13
Renault är helt OK.
Men Citroen/Peugeot = nejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnej.

Sitter just nu i en Peugeot och mår dåligt.

Köp en Toyota om du är ute efter driftsäkerhet.

Up the RA

4 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#14
Hybrid_ skrev:
JohannesN skrev:
Hej,
Verkligen stort tack till er som svarat och hjälpt mig lite på vägen. Och jag letar 95% efter en pålitlig bil. Hade jag inte haft en dotter som hade hatat mig om jag köpt en Corolla så det nog varit aktuellt ?

Det var en hel den ny information som är bra att veta t ex vilken plattform de olika modellerna är byggda på.

Jag har haft en C4 nu och är egentligen nöjd med den. Den har funkat fint under alla år. Förutom dom senaste 3 då jag varken haft AC (skit samma) och riktigt kass värmen (inte bra alls på vintern ?). Och då jag försökt hitta en mekaniker så säger alla att dom inte vill jobbande franska bilar. Och att byta dom två grejerna är rätt dyr historia.

Så därav hade jag inte riktigt tänkt köpa en citra igen. Men räknar på årskostnad för den så är det fortfarande en rätt bra affär. Så tack för att väckt tanken ?

Ska åka ut idag och besöka bilhallar. Så vi får se vad som kommer ut av det.
Planen är:
Toyota Yaris
Mitsubishi
Dacia
Och nu Citroën

Har ni mer fina råd. Tar jag tacksamt emot dom.

Ha en bra dag.

Ps. En rolig grej är att min mycket bilintresserade kompis som ska sälja mig Audin har en Fisker ?
Kan ni köpa en Yaris så borde väl det vara prio 1.
Där ser man! En av 166 olyckliga Fiskerägare.
Hybrid_ skrev:
JohannesN skrev:
Hej,
Verkligen stort tack till er som svarat och hjälpt mig lite på vägen. Och jag letar 95% efter en pålitlig bil. Hade jag inte haft en dotter som hade hatat mig om jag köpt en Corolla så det nog varit aktuellt ?

Det var en hel den ny information som är bra att veta t ex vilken plattform de olika modellerna är byggda på.

Jag har haft en C4 nu och är egentligen nöjd med den. Den har funkat fint under alla år. Förutom dom senaste 3 då jag varken haft AC (skit samma) och riktigt kass värmen (inte bra alls på vintern ?). Och då jag försökt hitta en mekaniker så säger alla att dom inte vill jobbande franska bilar. Och att byta dom två grejerna är rätt dyr historia.

Så därav hade jag inte riktigt tänkt köpa en citra igen. Men räknar på årskostnad för den så är det fortfarande en rätt bra affär. Så tack för att väckt tanken ?

Ska åka ut idag och besöka bilhallar. Så vi får se vad som kommer ut av det.
Planen är:
Toyota Yaris
Mitsubishi
Dacia
Och nu Citroën

Har ni mer fina råd. Tar jag tacksamt emot dom.

Ha en bra dag.

Ps. En rolig grej är att min mycket bilintresserade kompis som ska sälja mig Audin har en Fisker ?
Kan ni köpa en Yaris så borde väl det vara prio 1.
Där ser man! En av 166 olyckliga Fiskerägare.
Han är faktiskt grymt nöjd med bilen. Dock inte med bolagsrekontruktionen.

7 347 Inlägg
11 juli
#15
Har dottern krav på att bilen ska fungera som fortskaffningsmedel, varje dag, året runt - finns inte annat än Suzuki Swift, Honda Jazz, Toyota Corolla/Avensis eller Mazda 2/3 att välja på!

Forummoderator
17 781 Inlägg
11 juli
#16
torsen skrev:
Har dottern krav på att bilen ska fungera som fortskaffningsmedel, varje dag, året runt - finns inte annat än Suzuki Swift, Honda Jazz, Toyota Corolla/Avensis eller Mazda 2/3 att välja på!
Swift ja... Vi har ju en Swift 2016. Fruns bil. Automat så klart. Trots att den är gammal så NEJ! Den får inte bytas ut!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök