1908
Sök

Motor (kylarvätsketemp) stiger tillfälligt uppåt 110 grader

690 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#1
Hej
Har en skoda superb 2019 med 2.0 tdi motor på 190hk.
Har fått ett problem med att kylarvätsketemperaturen stiger upp till 110-115 grader vid påkörning till motorväg (120kmh) för att sedan successivt sjunka tillbaka till 90 grader och ligger sedan stabilt där även om man pressar bilen ganska hårt.
När jag kör stad eller landsväg är det inte några problem, inte ens när man gasar upp tillfälligt. Utan detta kommer varje gång man kör iväg från "kall" bil men endast en gång per färd så att säga.

Någon som har någon aning om vad detta kan bero på?

Kylarvätskenivån är ok och fläktarna går inte på max hela tiden utan allt verkar vara som vanligt.
Temperatur utomhus 22 grader eller kallare. Har aldrig hänt förut men nu vid 3 tillfällen efter varandra vid påkörning till motorväg, inte däremellan.
Senast redigerat av AEN (11 juli )

5 614 Inlägg
11 juli
#2
Mest troligt så är det reglersliden på den kamremsdrivna vattenpumpen kärvar.
Byt vattenpump.


690 Inlägg
12 juli
Trådstartare
#3
Ok.
Låter som att man behöver riva en del. Bör gå på försäkringen dock.
Bilen har för övrigt gått 9000mil

Nu senast gångerna har temperatur endast stigit till typ 93 grader innan den gått tillbaka till stabila 90 och håller sig där hur hårt jag än försöker få upp temperaturen.

Trucker
1 402 Inlägg
12 juli
#4
AEN skrev:
Ok.
Låter som att man behöver riva en del. Bör gå på försäkringen dock.
Bilen har för övrigt gått 9000mil
Tror inte det går på försäkringen, utan det är det roliga
nöjet med att äga bil, betala för service, kamremsbyte+vattenpump
sen alla övriga slitdelar, lager, bussningar, osv som man måste byta
med pengar ur egen ficka, ett evigt svart hål, beroende bara på hur stort/djupt det
är beroende på vilken bil smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

690 Inlägg
12 juli
Trådstartare
#5
Jag ska inte ta gift på det men jag tror att min försäkring ska täcka in även detta. (Stor bilförsäkring)
I och med att det är långt innan bytesintervall för kamrem och vattenpump så ska denna del inte fallera bara hur som helst. Sen är frågan om vattenpumpen egentligen har en bytesintervall utan man brukar väl som praxis byta den i samband med byte av kamrem för att man ändå river ned allt.
Försäkring gäller 10 år eller 15000 mil.
Senast redigerat av AEN (12 juli )

690 Inlägg
17 juli
Trådstartare
#6
Någon som vet om det går att tillfälligt programera bort funktionen för att den ska skjuta fram hylsan över pumpen? Vad skulle hända om man drog kontaktstycket?


Sök