2920
Sök

Hjälp med att hitta nästa 7-sits.

44 Inlägg
14 juli
Trådstartare
#1
Hej!
Jag skulle behöva lite vägledning inför nästa beg-köp. Vi har idag en Toyota avensis Verso 2003 som jag kört över 22k mil med. Mätaren snart på 40k mil.
Lite mer info; kommer köra ca 200 mil i månaden, dvs 10 mil om dagen. Jag önskar en problemfri bil, säker och med  låg förbrukning. Vi kommer bara sällan att åka 7 pers i den. Däremot ofta förare + 3 barnstolar. Jag är beredd att tumma på körglädje och finesser.
Budgeten är skrala -60k. Helst under.
Har kollat lite på vw touran, Mazda-5, Ford s-Max, Peugeot 5008 mm, Kia carens mm.
Peugeot klickar många boxar men som hos vissa andra finns även hos mig en skepsis mot franska bilar. Kanske inte några problem med dem längre? Jag har än så länge bara ägt Toyota och Honda och varit nöjd med dem. Rent estetiskt föredrar jag vw touran och Ford s-max. Lite boxigare. Jag använder drag och rails mycket så det är önskvärt att det finns även på nästa bil.

Efter att ha strökollat blocket verkar årsmodeller från 2010 och typ 20k mil vara nåt jag får acceptera för att hålla mig inom budget. Jag tänker att diesel är att föredra men har som sagt ingen djupare kunskap i ämnet.

Mekar enklare småsaker själv som bromsklossar, ok, oljebyte. Men lämnar bort för mer avancerade saker.

Tacksam för input!

Med vänlig hälsning, Kristoffer
Senast redigerat av Forkrefits (16 juli )

Ruter Knekt
716 Inlägg
14 juli
#2
"Peugeot klickar många boxar", jo men så är det - hört att de kan ha rätt jobbiga elfel big_smile

En zafira B är i min bok den bättre av MPV 7-sitsiga bilar. Bara ge fan i dieselmotorn pga nästan garanterat strulande DPF. Då får du även lite körglädje med dig. F.f.a rätt schyst komfort för alla passageerare om man kan leva med plastdetaljer i överflöd.
Senast redigerat av Oreggad (14 juli )

Något sen på bollen

Of World
3 347 Inlägg
14 juli
#3
Oreggad skrev:
"Peugeot klickar många boxar", jo men så är det - hört att de kan ha rätt jobbiga elfel big_smile

En zafira B är i min bok den bättre av MPV 7-sitsiga bilar. Bara ge fan i dieselmotorn pga nästan garanterat strulande DPF. Då får du även lite körglädje med dig. F.f.a rätt schyst komfort för alla passageerare om man kan leva med plastdetaljer i överflöd.
Men om det körs så mycket så tycker jag inte dpf bör krångla? Haft många 1.9 som körts mellan 1-3 mil per dag utan krångel

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
17 832 Inlägg
14 juli
#4
Känner en som bytte ut sin Avensis Verso till en Carens diesel och är mycket nöjd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

44 Inlägg
14 juli
Trådstartare
#5
Tack för svar! Jag kollar lite mer på Zafira. Något särskilt årtal/modell som är bättre/sämre?

Vad bygger Kia på för delar eller hur man säger?

Forummoderator
17 832 Inlägg
14 juli
#6
Forkrefits skrev:
Tack för svar! Jag kollar lite mer på Zafira. Något särskilt årtal/modell som är bättre/sämre?

Vad bygger Kia på för delar eller hur man säger?
KIA/Hyundai bygger sina egna bilar. Än så länge. Bra kvalitet överlag. 1,7 CRDi är snål och stark (Jaja, ingen raket)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

44 Inlägg
15 juli
Trådstartare
#7
Alltså, jag fattar inte helt detta med diesel kontra bensin. Jag läser att diesel ger bättre bränsleekonomi och passar bättre när man kör längre sträckor. So far so good. Det jag inte fattar är om en dieselbil som drar 0.8 liter per mil drar mindre än en bensinbil som drar 0.8 liter per mil? De drar väl vad som är specat på pappret (på ett ungefär)
Och då är det väl inte ett argument att köpa en diesel som drar lika mycket som en bensin då priserna ligger så pass jämt som de gör? Dieselmotorer för ju med sig andra kostnader som är högre. Skatt, service mm.
Ursäkta min okunskap.
Senast redigerat av Forkrefits (15 juli )

44 Inlägg
15 juli
Trådstartare
#8
Eller är det så att en dieselmotor som drar 0.8 generellt är starkare/bättre på nåt sätt än en bensinmotor som drar samma mängd bensin?

Forummoderator
17 832 Inlägg
16 juli
#9
Dieselmotorer drar mindre. Så är det bara. De håller bättre/längre. Tändsystem saknas men nuförtiden är ju allt datorstyrt så sak samma. Sen är det ju en högst personlig åsikt om vilka som är trevligast.

Diesel drar från låga varv med högre vridmoment än dito bensinare som behöver varvas mer. Min dieselbill ligger på exakt 2000 varv i 120 km/h. Mycket behagligt.
Skatten bör kollas: Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

44 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
Dieselmotorer drar mindre. Så är det bara. De håller bättre/längre. Tändsystem saknas men nuförtiden är ju allt datorstyrt så sak samma. Sen är det ju en högst personlig åsikt om vilka som är trevligast.

Diesel drar från låga varv med högre vridmoment än dito bensinare som behöver varvas mer. Min dieselbill ligger på exakt 2000 varv i 120 km/h. Mycket behagligt.
Skatten bör kollas: Ja.
Tack för svar. Men menar du att en dieselmotor som specas till 0.8 liter/mil
drar mindre än en bensinmotor som specas till 0.8 liter/mil? Jag försöker jämföra olika bilar med olika motorer och vilket alternativ som ger bäst bränsleekonomi, eftersom jag kör så himla mycket.

Forummoderator
17 832 Inlägg
16 juli
#11
Forkrefits skrev:
Hybrid_ skrev:
Dieselmotorer drar mindre. Så är det bara. De håller bättre/längre. Tändsystem saknas men nuförtiden är ju allt datorstyrt så sak samma. Sen är det ju en högst personlig åsikt om vilka som är trevligast.

Diesel drar från låga varv med högre vridmoment än dito bensinare som behöver varvas mer. Min dieselbill ligger på exakt 2000 varv i 120 km/h. Mycket behagligt.
Skatten bör kollas: Ja.
Tack för svar. Men menar du att en dieselmotor som specas till 0.8 liter/mil
drar mindre än en bensinmotor som specas till 0.8 liter/mil? Jag försöker jämföra olika bilar med olika motorer och vilket alternativ som ger bäst bränsleekonomi, eftersom jag kör så himla mycket.
Nej. Drar de 0,8 så är det så. Sen i verkligheten så drar de mer. Bensin drar ännu mer. Hybrider kan vara undantagna. Eftersom jag jobbat som KIA-tekniker så låt mig göra en jämförelse: En Ceed automat med 1,6 diesel har cirka 128Hk. Den ligger på strax över 0,5 l/mil. Har kört massor av dessa... Samma bil med en bensinturbo på 120hk får slita som ett djur för att få fart på bilen. Den gurglar lätt i sig upp mot 0,8 l/mil. Men samma bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

44 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#12
Hybrid_ skrev:
Forkrefits skrev:
Hybrid_ skrev:
Dieselmotorer drar mindre. Så är det bara. De håller bättre/längre. Tändsystem saknas men nuförtiden är ju allt datorstyrt så sak samma. Sen är det ju en högst personlig åsikt om vilka som är trevligast.

Diesel drar från låga varv med högre vridmoment än dito bensinare som behöver varvas mer. Min dieselbill ligger på exakt 2000 varv i 120 km/h. Mycket behagligt.
Skatten bör kollas: Ja.
Tack för svar. Men menar du att en dieselmotor som specas till 0.8 liter/mil
drar mindre än en bensinmotor som specas till 0.8 liter/mil? Jag försöker jämföra olika bilar med olika motorer och vilket alternativ som ger bäst bränsleekonomi, eftersom jag kör så himla mycket.
Nej. Drar de 0,8 så är det så. Sen i verkligheten så drar de mer. Bensin drar ännu mer. Hybrider kan vara undantagna. Eftersom jag jobbat som KIA-tekniker så låt mig göra en jämförelse: En Ceed automat med 1,6 diesel har cirka 128Hk. Den ligger på strax över 0,5 l/mil. Har kört massor av dessa... Samma bil med en bensinturbo på 120hk får slita som ett djur för att få fart på bilen. Den gurglar lätt i sig upp mot 0,8 l/mil. Men samma bil.
Då fattar jag. Tack för hjälpen.
Har du några tips ang 7-sits från Kia inom min budget? Det är väl Kia carens som gäller. Under 60k så verkar det som det får bli nånstans från år 2010 och 20k mil på mätaren. Finns det något jag bör kolla efter som ofta går sönder och är dyrt att laga?

Eller är det mer ekonomiskt att gå upp i pris och ta det på avbetalning hos handlare?

Och det här med ?miljöbränsle? ska man skippa de motorerna helt eller?
Senast redigerat av Forkrefits (16 juli )

Of World
3 347 Inlägg
16 juli
#13
Forkrefits skrev:
Hybrid_ skrev:
Forkrefits skrev:

Tack för svar. Men menar du att en dieselmotor som specas till 0.8 liter/mil
drar mindre än en bensinmotor som specas till 0.8 liter/mil? Jag försöker jämföra olika bilar med olika motorer och vilket alternativ som ger bäst bränsleekonomi, eftersom jag kör så himla mycket.
Nej. Drar de 0,8 så är det så. Sen i verkligheten så drar de mer. Bensin drar ännu mer. Hybrider kan vara undantagna. Eftersom jag jobbat som KIA-tekniker så låt mig göra en jämförelse: En Ceed automat med 1,6 diesel har cirka 128Hk. Den ligger på strax över 0,5 l/mil. Har kört massor av dessa... Samma bil med en bensinturbo på 120hk får slita som ett djur för att få fart på bilen. Den gurglar lätt i sig upp mot 0,8 l/mil. Men samma bil.
Då fattar jag. Tack för hjälpen.
Har du några tips ang 7-sits från Kia inom min budget? Det är väl Kia carens som gäller. Under 60k så verkar det som det får bli nånstans från år 2010 och 20k mil på mätaren. Finns det något jag bör kolla efter som ofta går sönder och är dyrt att laga?

Eller är det mer ekonomiskt att gå upp i pris och ta det på avbetalning hos handlare?

Och det här med ?miljöbränsle? ska man skippa de motorerna helt eller?
Ska du ha Kia så ska du ha diesel..

Skatten är detsamma skulle jag tro på dom modellerna

Kopplingsras verkar vara mer regel än undantag på Kia manuell diesel (ceed/carens)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

44 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#14
Presidento skrev:
Forkrefits skrev:
Hybrid_ skrev:

Nej. Drar de 0,8 så är det så. Sen i verkligheten så drar de mer. Bensin drar ännu mer. Hybrider kan vara undantagna. Eftersom jag jobbat som KIA-tekniker så låt mig göra en jämförelse: En Ceed automat med 1,6 diesel har cirka 128Hk. Den ligger på strax över 0,5 l/mil. Har kört massor av dessa... Samma bil med en bensinturbo på 120hk får slita som ett djur för att få fart på bilen. Den gurglar lätt i sig upp mot 0,8 l/mil. Men samma bil.
Då fattar jag. Tack för hjälpen.
Har du några tips ang 7-sits från Kia inom min budget? Det är väl Kia carens som gäller. Under 60k så verkar det som det får bli nånstans från år 2010 och 20k mil på mätaren. Finns det något jag bör kolla efter som ofta går sönder och är dyrt att laga?

Eller är det mer ekonomiskt att gå upp i pris och ta det på avbetalning hos handlare?

Och det här med ?miljöbränsle? ska man skippa de motorerna helt eller?
Ska du ha Kia så ska du ha diesel..

Skatten är detsamma skulle jag tro på dom modellerna

Kopplingsras verkar vara mer regel än undantag på Kia manuell diesel (ceed/carens)
Tack för svar. Då får det bli automat för första gången i så fall.

744 Inlägg
16 juli
#15
Toyota Verso så klart!!!
Lite mindre en Avensis Verso mycket snålare och modernare
2.0 dieseln är en toppen motor och 1.8 bensin också
Du kan köpa en med automatlåda multidrive den är steglös CVT och håller utan problem

44 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#16
Muskelbil skrev:
Toyota Verso så klart!!!
Lite mindre en Avensis Verso mycket snålare och modernare
2.0 dieseln är en toppen motor och 1.8 bensin också
Du kan köpa en med automatlåda multidrive den är steglös CVT och håller utan problem
Fortsätter gärna köra Toyota! Men jag jag tycker de är lite dyra, känns sådär att köpa en som gått 30k mil för typ 60 papp. Men jag har kanske fel i det tänket, vad tror du?
https://www.blocket.se/annons/skane/toy … 1001474972

Ruter Knekt
716 Inlägg
16 juli
#17
Hybrid_ skrev:
Dieselmotorer drar mindre. Så är det bara. De håller bättre/längre. Tändsystem saknas men nuförtiden är ju allt datorstyrt så sak samma. Sen är det ju en högst personlig åsikt om vilka som är trevligast.

Diesel drar från låga varv med högre vridmoment än dito bensinare som behöver varvas mer. Min dieselbill ligger på exakt 2000 varv i 120 km/h. Mycket behagligt.
Skatten bör kollas: Ja.
Bör inte förringas att diesel också låter väsentligt mycket mer, förvisso är jag dieseltjuck med skrotbilar, men en bensinbil kan vara knäpptyst i kupén, det når man inte med diesel tycker jag.

Något sen på bollen

44 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#18
Forkrefits skrev:
Muskelbil skrev:
Toyota Verso så klart!!!
Lite mindre en Avensis Verso mycket snålare och modernare
2.0 dieseln är en toppen motor och 1.8 bensin också
Du kan köpa en med automatlåda multidrive den är steglös CVT och håller utan problem
Fortsätter gärna köra Toyota! Men jag jag tycker de är lite dyra, känns sådär att köpa en som gått 30k mil för typ 60 papp. Men jag har kanske fel i det tänket, vad tror du?
https://www.blocket.se/annons/skane/toy … 1001474972
Svarar mig själv här, känns ju inte lönt att köpa en bil som gått 30k mil. Då kan jag ju lika gärna skrota runt Ibsen jag har som gått 40k. Så kan jag sätta in 60k på ett investeringskonto istället. ?

Usch vilken jungel detta. Jag köpte min Toyota avensis verso 2003 för 18k 2018. Då var den 15 år gammal och hade gått 18k mil. Det känns svårt att ?göra om? det köpet idag. Jag hittar ingen Toyota (eller annan intressant bil) med 18k mil, från 2010 för 20k när jag letar runt.

744 Inlägg
18 juli
#19
Forkrefits skrev:
Forkrefits skrev:
Muskelbil skrev:
Toyota Verso så klart!!!
Lite mindre en Avensis Verso mycket snålare och modernare
2.0 dieseln är en toppen motor och 1.8 bensin också
Du kan köpa en med automatlåda multidrive den är steglös CVT och håller utan problem
Fortsätter gärna köra Toyota! Men jag jag tycker de är lite dyra, känns sådär att köpa en som gått 30k mil för typ 60 papp. Men jag har kanske fel i det tänket, vad tror du?
https://www.blocket.se/annons/skane/toy … 1001474972
Svarar mig själv här, känns ju inte lönt att köpa en bil som gått 30k mil. Då kan jag ju lika gärna skrota runt Ibsen jag har som gått 40k. Så kan jag sätta in 60k på ett investeringskonto istället. ?

Usch vilken jungel detta. Jag köpte min Toyota avensis verso 2003 för 18k 2018. Då var den 15 år gammal och hade gått 18k mil. Det känns svårt att ?göra om? det köpet idag. Jag hittar ingen Toyota (eller annan intressant bil) med 18k mil, från 2010 för 20k när jag letar runt.
Behåll den så länge den fungerar?
Det är en bra bil

44 Inlägg
18 juli
Trådstartare
#20
Muskelbil skrev:
Forkrefits skrev:
Forkrefits skrev:
Fortsätter gärna köra Toyota! Men jag jag tycker de är lite dyra, känns sådär att köpa en som gått 30k mil för typ 60 papp. Men jag har kanske fel i det tänket, vad tror du?
https://www.blocket.se/annons/skane/toy … 1001474972
Svarar mig själv här, känns ju inte lönt att köpa en bil som gått 30k mil. Då kan jag ju lika gärna skrota runt Ibsen jag har som gått 40k. Så kan jag sätta in 60k på ett investeringskonto istället. ?

Usch vilken jungel detta. Jag köpte min Toyota avensis verso 2003 för 18k 2018. Då var den 15 år gammal och hade gått 18k mil. Det känns svårt att ?göra om? det köpet idag. Jag hittar ingen Toyota (eller annan intressant bil) med 18k mil, från 2010 för 20k när jag letar runt.
Behåll den så länge den fungerar?
Det är en bra bil
Funderar faktiskt på det.
Man vet vad man har osv. Känns lite som att köpa grisen i säcken att köpa beggat som gått 20.000 mil, och det verkar vara det jag får när jag kollar Toyota, Opel Zafira, Kia mfl under 60.000 kr.

Det kändes ok när jag köpte nuvarande avensis verso för 18.000 kr för 6 år sedan. Nu verkar priserna sprungit iväg fortare än min lön har ökat hehe.

Så får väl starta en ny tråd;
hur vårdar jag bäst min gamla bil?

Har du några tips?
Senast redigerat av Forkrefits (19 juli )


Sök