Hej!
Jag skulle behöva lite vägledning inför nästa beg-köp. Vi har idag en Toyota avensis Verso 2003 som jag kört över 22k mil med. Mätaren snart på 40k mil.
Lite mer info; kommer köra ca 200 mil i månaden, dvs 10 mil om dagen. Jag önskar en problemfri bil, säker och med låg förbrukning. Vi kommer bara sällan att åka 7 pers i den. Däremot ofta förare + 3 barnstolar. Jag är beredd att tumma på körglädje och finesser.
Budgeten är skrala -60k. Helst under.
Har kollat lite på vw touran, Mazda-5, Ford s-Max, Peugeot 5008 mm, Kia carens mm.
Peugeot klickar många boxar men som hos vissa andra finns även hos mig en skepsis mot franska bilar. Kanske inte några problem med dem längre? Jag har än så länge bara ägt Toyota och Honda och varit nöjd med dem. Rent estetiskt föredrar jag vw touran och Ford s-max. Lite boxigare. Jag använder drag och rails mycket så det är önskvärt att det finns även på nästa bil.
Efter att ha strökollat blocket verkar årsmodeller från 2010 och typ 20k mil vara nåt jag får acceptera för att hålla mig inom budget. Jag tänker att diesel är att föredra men har som sagt ingen djupare kunskap i ämnet.
Mekar enklare småsaker själv som bromsklossar, ok, oljebyte. Men lämnar bort för mer avancerade saker.
Tacksam för input!
Med vänlig hälsning, Kristoffer
Senast redigerat av Forkrefits (16 juli )