3863
Sök

Lackering: Tips för att slippa rinningar

38 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Tjenare jag ska lack duetten snart och undrar om någon lackerare har något tipps för att för att minska risken för rinningar! smile

26 Inlägg
14 februari 2007
förtunna inte färgen så mycket  om du skall köra med kombenerad färg. om du kör med 2 kompenens så e basen svår att få rinn på.. menm lacken e det wsom e  svårasts. tänk på att du tar många lager klarlack och tunna lager vänta 1 min efter farenda lager så skall det gå bra.. man kan alldrig säga till en amatör hur man skall lacka  det e  en tränings grej men somsagt tunna lager och många

good luck

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
14 februari 2007
Precis, precis när det slutar se dammigt ut och börjar skifta och blir blankt i stället ska du sluta spruta... En millisekund senare är färgen för tjock och börjar rinna! big_smile

Så jäkla svårt och ser så busenkelt ut när någon som kan gör det.... smile

Övning ger färdighet. Och många arga ord på vägen... big_smile

Lycka till! / Ellen *inte lackerare*
Senast redigerat av vulture (14 februari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

38 Inlägg
14 februari 2007
Trådstartare
tack så mkt för svaren ska följa dom,  det e bara epan som ska lackas me det ska ju bli fint endå: )

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
14 februari 2007
Helt klart en fråga om "övning ger färdighet" bara.. Bara att prova på en massa andra grejor innan du sätter igång..

3 059 Inlägg
14 februari 2007
Kan bara ge min erfarenhet av det hela.
Ja klarlacken läggs med fördel i flera tunna lager..
Ett bra tips på när du ska lägga nästa lager brukar vara att känna på den (på ett ställe där det inte syns). Klarlacken ska kännas "klibbig" utan att vara lös, asså om du känner försiktigt med fingret på den ska den liksom kännas klibbig och mjuk men inte så klibbig att du får lack på fingret eller det blir märke.. då brukar det vara daxs för nästa lager.

Lacka inte när det är för kallt i garaget och feta på med en jevla massa värme när du e klar.
Senast redigerat av Smajly (14 februari 2007)

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
15 februari 2007
abslolut inte under 10 grader! ha gärna minst 15-17...
och om du nu skulle vilja känns på klarlacken.. så lägg en tunn hinna på ngt annat du har i närheten och känn på det istället för på bilen...

Sök