1491
Sök

Peugeot 3008/5008 2023, montera ner bakre kofångare????

1 Inlägg
22 juli
Trådstartare
#1
Blir tokig!!

Ska montera en dragkrok på Peugeot 5008 2023. Skruvat bort allt som går att skriva bort undertill men verkar som att man måste ta bort lyktorna, sen ett mellanparti på chassit och sen till sist hela kofångaren.

Ngn som vet hur man gör?? Om lyktan måste bort för att sen komma åt ev skruvar till mellanpartiet på chassit och sen ev skruvar till kofångaren, då fastnar jag i att jag inte får loss kabeln till lyktan. Se bild.

Själva kabelgrejen sitter fastskruvad i chassit så kan inte att ta bort den. Som ni ser finns en orange liten flärp. Den går att dra upp och klicka ner igen. Känns som att den borde lossa  är man flärpat upp men kan inte få loss ngt över huvud taget. Ahhhh?.!!

Kabeln är så tajt till lyktan så kommer inte åt ngt under lyktan om jag inte kan koppla bort kabeln.

Tacksam för all hjälp!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249707/249707-be1bc639dfcb56650e36d8165dcc1115.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249707/249707-15b6b2321ba52b8c2790eb44c22803cb.jpg

Diagnostekniker
2 585 Inlägg
22 juli
#2
Ser ut som att du tar hela stötfångaren i ett stycke när skärmkanterna är lösgjorda.
Lite skruvar längs med dörrgången till bagageluckan, lite skruv undertill, och sedan eventuellt ett par i hjulhusen bakom innerskärmarna.
Sedan sitter den nog bara iklickad, dvs att du tar tag i ett hörn och gör ett ryck utåt.

Tips är att börja med att klicka ur kontakterna till dimljusen nertill, och även p-sensorerna.
P-sensorerna går oftast alla ihop i ett kontaktstycke.
Ställ ett par trädgårdsstolar eller nåt bakom bilen som du kan vila stötfångaren emot när den hoppat av.

Kontaktstycket på bild;
Ser du att det är en svart plupp under den orangea låsningen?
Pilla upp låsningen, och sedan trycker du in den svarta pluppen, då kan du dra isär kontaktstycket.
Själva grejen sitter antagligen med clips i karossen och bryts utåt med hjälp av korrekt verktyg.
T.ex en rakspårig skruvmejsel är inte korrekt verktyg då du kommer att repa plåten, men det funkar oftast.
Senast redigerat av Jesper328 (22 juli )

Up the RA


Sök