2339
Sök

Sänka volvo 944 med hjälp av kapade husvagnsfjädrar

1 Inlägg
28 juli
Trådstartare
#1
Hej! Jag har suttit och funderat och behöver rådgivning av någon mer kunnig än migsjälv.
Har en volvo 940 som "behövs" sänkas bak och har grubblat i om det är smartast att kapa ett par husvagnsfjädrar till 745/945.
Min tanke är att bilen kommer löpa mindre risk att säcka ihop bak och bli som en motordriven gunghäst om man kapar husvagnsfjädrar till en 945 då dem fjädrarna är gjorda för mycket tyngre belastning på en tyngre bil.


Så om någon här på forumet har gjort eller vet någon som gjort detta innan skulle ni gärna kunna beskriva hur ni gick tillväga, hur blev väghållningen och hur blev komforten?

Tack på förhand/ Hoffa

Forummoderator
26 269 Inlägg
29 juli
#2
Smartast är väl att köpa färdiga sänkfjädrar som är gjorda för ändamålet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 656 Inlägg
29 juli
#3
Jag tror inte du sparar några pengar jämfört med att köpa en sänkningssats.
Blir bättre väghållning med ändå god komfort med 40mm Lesjöfors sänkningsfjädrar på 740/940 om man har friska stötdämpare.

Fjädrar blir hårdare när man kapar dom.
Färre fjädervarv som kan komprimeras gör att fjädern blir hårdare.
Stor risk det blir väldigt studsigt bak ifall fjädern blir för hård för stötdämparna.

Fjädern ska endast hålla uppe vikten.
Stötdämparna bestämmer trögheten.


5 995 Inlägg
29 juli
#4
Sen är ju problemet med kapade fjädrar att anläggningytan mot fjäderskålen nertill blir väldigt liten vilket innebär att fjädern kan hoppa ur fästet.



Sök