2276
Sök

Behövs kammkedja till golf VR6 bytas?

407 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
#1
Hej

Jag är i färd med att köpa en ny bil och jag har fastnat för en VR6:a lite. Problemet med den här är att kamkedjan borde vara bytt för att passa min smak helt. Bilen i fråga har gått ca 22000 mil. Själva motorn, toppen och ventilerna och så vidare är bytt men ej kamkedjan är bytt. Min fråga är vad ni tycker om det hela? Kan kamkedjan hålla mycket längre? Enligt säljaren så hade reparatören som fixat motorn kollat över det men sagt att den sett okej ut.

Sedan undrar jag också vad som kan hända om kamkedjan skulle "gå sönder"? Havererar hela motorn då eller är det "bara" att byta kamkedjan och sedan tuta och köra. Kostar en hel del att göra just bytet av kamkedjan och av de som har/haft VR6:or så uppmuntras man att köpa en bil där den har blivit bytt.

För övrigt så verkar säljaren kunnig och har lagt ner en hel del pengar på bilen...

Mvh

Locos

21 Inlägg
13 februari 2007
#2
Dom har bytt hela motorn och toppen men behållt den gammal kedjan?
Låter som din säljare försöker lura dig såfall.

Inte en enda männska på jorden byter motor och topp men behåller en gammal kedja antingen så har du fått fel info eller så är det du som är problemet och inte överför rätt info i texten.


407 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
#3
Det är det som jag också tycker är det konstiga. Citerat från våran kontakt över mailen: "Det stämmer, det är toppen som renoverats, ventiler och sånt.
mekanikern kollade även över kamkjedjorna, men dom såg bra ut. därför renoverades bara toppen.
och anledningen till att toppen renoverades var att den gick inte genom besiktningen pga för höga avgasvärden.
Så den renoverades i somras och sen gick den igenom. "

Att det är på grund av avgasvärderna som den har renoverats vet jag för det har jag luskat fram genom att hitta ägaren på ett forum och sökt efter vad han har skrivit där förr.  Låter dock, som sagt, väldigt konstigt att kamkedjan inte är bytt...

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
13 februari 2007
#4
Det är ju inte direkt kedjan som slits mest utan glidskenorna som är den kritiska punkten på en vr6. MEN hade jag gjort iordning hela motorn så hade jag kostat på en ny kedja också.


407 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
#5
Vad kan hända om kamkedjan "ryker" eller glidskenorna blir helt utslitna? Havrerar hela motorn eller är det "bara" att byta alla de delarna om något där skulle gå sönder?

10 Inlägg
15 februari 2007
#6
Det är endå lungt så länge den inte rasslar. En märkesverkstad skulle nog alldrig säga ifrån sej bytet av kedjan men det besta är om du kan skruva själv eller känner någon som kan...det blir ju billigare smile


Sök