2274
Sök

Bilsemester och motorras (skoda fabia -15, 15k)

5 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
#1
Jaha kära vänner. Påbörjade sommarens bilsemester igår och efter ca 30 av 45mil så fick man rulla av motorvägen och ringa efter bärgning till verkstad. Ca 17mil tidigare tändes EPC-lampan, körde av och konstaterade att det gällde start-stopp-funktion. Kort avstämning med bekant som är bilmekaniker och bestämmer att fortsätta resan förutsatt att bilen fortfarande går bra.  Fortsätter resan (tidigare nämnd lampa släcks under färd) och ett antal mil senare så slår  farthållaren av. Misstänker EPC:en igen och börjar titta efter närmaste verkstad. Rullar några mil till och plötsligt hugger bilen till och ger ingen respons på gas. Rullar fint in på en kommande rastplats.

Fick snabbt tid på verkstaden och enligt meken har kamaxeln/drivlinan  gett upp med fina följdskador. Ny motor behövs.

Kontaktar försäkringsbolaget men de är inte särskilt intresserade eftersom bilens mätarställning är förbi 15k med typ 10mil.

Haft bilen i >5 år och kört service enligt konstens regler och intervall. Och ironiskt nog så rådfrågade jag Skoda året innan om det inte var dags för kamrembyte men det tyckte inte de då utan det var mer vid "behov".

Bilsemestern blev nu tågsemester och tankarna går mest runt. Är det värt att bekosta ett motorbyte vid såna här intervall? (35-40k) Läropengar att inte köpa VAG-bilar?  Osv osv...
Senast redigerat av motoraseriet (5 augusti )

4 106 Inlägg
6 augusti
#2
Tråkigt:(
Det är alltså kamremmen som gått av? eller har du fått något fel på kamaxeln?

Kollar man på blocket så ligger ju Ocatavia ute för ganska spridda pengar. 100K till 180K beroende på utrustning mm.

Kostar motorbyte 40K så skulle jag tro att det är det mest ekonomiska. efter du lagat den kan du ju sälja den om du tröttnat på VAG.

Om det känns bättre så kan jag ju säga att jag repareat min AC i teslan för nästan 80K denna sommaren:(


5 Inlägg
6 augusti
Trådstartare
#3
zemet skrev:
Tråkigt:(
Det är alltså kamremmen som gått av? eller har du fått något fel på kamaxeln?

Kollar man på blocket så ligger ju Ocatavia ute för ganska spridda pengar. 100K till 180K beroende på utrustning mm.

Kostar motorbyte 40K så skulle jag tro att det är det mest ekonomiska. efter du lagat den kan du ju sälja den om du tröttnat på VAG.

Om det känns bättre så kan jag ju säga att jag repareat min AC i teslan för nästan 80K denna sommaren:(
Kamaxeln som gav sig tror jag. Ska bekräfta med meken under dagen. Tycker mitt försäkringsbolag är kasst med tanke på att man varit långårig kund men alla behöver väl tänka på marginalerna.

Men 80k för AC låter helt barrokt snudd på orimligt. Varför denna höga kostnad om man får fråga?

4 106 Inlägg
6 augusti
#4
motoraseriet skrev:
zemet skrev:
Tråkigt:(
Det är alltså kamremmen som gått av? eller har du fått något fel på kamaxeln?

Kollar man på blocket så ligger ju Ocatavia ute för ganska spridda pengar. 100K till 180K beroende på utrustning mm.

Kostar motorbyte 40K så skulle jag tro att det är det mest ekonomiska. efter du lagat den kan du ju sälja den om du tröttnat på VAG.

Om det känns bättre så kan jag ju säga att jag repareat min AC i teslan för nästan 80K denna sommaren:(
Kamaxeln som gav sig tror jag. Ska bekräfta med meken under dagen. Tycker mitt försäkringsbolag är kasst med tanke på att man varit långårig kund men alla behöver väl tänka på marginalerna.

Men 80k för AC låter helt barrokt snudd på orimligt. Varför denna höga kostnad om man får fråga?
Elbilar använder AC till att kyla batterierna när man snabbladdar tex. Så det är ett mer avancerat system än i en vanlig bil.

Tesla tar 2500 kr/h i kombination med ganska dyra delar.

Men ja, det är helt sjukt.


5 Inlägg
8 augusti
Trådstartare
#5
zemet skrev:
motoraseriet skrev:
zemet skrev:
Tråkigt:(
Det är alltså kamremmen som gått av? eller har du fått något fel på kamaxeln?

Kollar man på blocket så ligger ju Ocatavia ute för ganska spridda pengar. 100K till 180K beroende på utrustning mm.

Kostar motorbyte 40K så skulle jag tro att det är det mest ekonomiska. efter du lagat den kan du ju sälja den om du tröttnat på VAG.

Om det känns bättre så kan jag ju säga att jag repareat min AC i teslan för nästan 80K denna sommaren:(
Kamaxeln som gav sig tror jag. Ska bekräfta med meken under dagen. Tycker mitt försäkringsbolag är kasst med tanke på att man varit långårig kund men alla behöver väl tänka på marginalerna.

Men 80k för AC låter helt barrokt snudd på orimligt. Varför denna höga kostnad om man får fråga?
Elbilar använder AC till att kyla batterierna när man snabbladdar tex. Så det är ett mer avancerat system än i en vanlig bil.

Tesla tar 2500 kr/h i kombination med ganska dyra delar.

Men ja, det är helt sjukt.
zemet skrev:
motoraseriet skrev:
zemet skrev:
Tråkigt:(
Det är alltså kamremmen som gått av? eller har du fått något fel på kamaxeln?

Kollar man på blocket så ligger ju Ocatavia ute för ganska spridda pengar. 100K till 180K beroende på utrustning mm.

Kostar motorbyte 40K så skulle jag tro att det är det mest ekonomiska. efter du lagat den kan du ju sälja den om du tröttnat på VAG.

Om det känns bättre så kan jag ju säga att jag repareat min AC i teslan för nästan 80K denna sommaren:(
Kamaxeln som gav sig tror jag. Ska bekräfta med meken under dagen. Tycker mitt försäkringsbolag är kasst med tanke på att man varit långårig kund men alla behöver väl tänka på marginalerna.

Men 80k för AC låter helt barrokt snudd på orimligt. Varför denna höga kostnad om man får fråga?
Elbilar använder AC till att kyla batterierna när man snabbladdar tex. Så det är ett mer avancerat system än i en vanlig bil.

Tesla tar 2500 kr/h i kombination med ganska dyra delar.

Men ja, det är helt sjukt.
Aha, klart då blir det lite mer komplicerat men tycker ändå att det är orimligt.

Men nu har verkstaden återkommit med en kalkyl på 65k för TT motorbyte vilket känns ungefär lika orimligt som din AC-kostnad. Värdelöst detta.

Ubåtsingenjör
7 280 Inlägg
8 augusti
#6
Hör med fler verkstäder, tyvärr så blir det nog billigast att byta motor oavsett.


4 106 Inlägg
8 augusti
#7
Nu vet jag inte vilken motor du har, men både bensin och diesel verkar gå att få tag på beg på tex bildelsbasen för strax över 20K.

Motorbyte är ett stort jobb men det är ju inte speciellt svårt om man lägger upp arbetet lite strukturerat, märker upp skruvar, kontakter mm.

Du har runt 45K att spara på att göra jobbet själv. Personligen hade jag tagit ledigt från jobbet några dagar och bytt motorn själv.

Ett wildcard skulle vara att du hör av dig till ditt lokala fordonsprogram på gymnasiet. Dom kanske vill göra jobbet.


5 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#8
Absolut, tanken har slagit mig men är det ens görbart för någon som inte mekar något alls själv? Vi bortser från plats att meka osv.

6 015 Inlägg
9 augusti
#9
Nej, är du inte van vid att skruva med bilar skall du inte försöka byta motor själv

Ubåtsingenjör
7 280 Inlägg
9 augusti
#10
Generellt så håller jag med, det är inget någon utan erfarenhet ska ge sig på.

Men.. vi känner inte dig, har du tummen rättplacerad och lugn och metodisk så fixar du det. Gäller att läsa på innan, youtube är det många som skrattar åt, men det är en fantastisk källa till kunskap.


4 106 Inlägg
10 augusti
#11
motoraseriet skrev:
Absolut, tanken har slagit mig men är det ens görbart för någon som inte mekar något alls själv? Vi bortser från plats att meka osv.
Allt är väll möjligt, men det är ett väldigt stort projekt för någon som inte skruvat alls.
Skruvar du inte så har du kanske heller inte tillgång till verktyg mm och får köpa det. Skall du sen inte använda verktygen igen så blir det ganska dyrt och du har massa verktyg att förvara eller sälja.

Har du annan praktisk erfarenhet? Kan du snickra eller något annat där man använder verktyg?

Bryter man ner det hela så är det ju bara en massa bultar du skall lossa.
Ett större problem kanske blir logistiken. Hur skall du lyfta i och ur den nya motorn tex.

Kolla basic grejerna först.
Var skall du göra jobbet?
Hur skall du få din trasiga bil dit?
Hur skall du klara lyfta i och ur en motor? Kan du hängaen talja ifrån en takstol eller behöver du köpa/hyra/låna en motorlyft?

Om du löser den biten så kan du ju noga börja riva själv om du dokumenterar allt noga.
Märk upp kablar med tejp och skriv var dom går till, ta mycket bilder.

Märker du då att det är för svårt för dig så montera tillbaka och låt en verkstad göra jobbet istället.



Sök