Bongo skrev:
Vettemannen skrev:
Bongo skrev:
Mew skrev:
1L? 5L? Säger inte så mycket. För mycket olja kan också skada motorn som sagt. Var är nivån på oljestickan (bilen på plan mark, motorn avstängd i minst någon minut)?
Och ajaj... röd lampa betyder i princip stäng av bilen DIREKT för att undvika motorhaveri. Har den bara blinkat till kan du ha tur och den har klarat sig, men ja... Verkar som att bilen drar eller läcker en del olja, så försök ha för vana att kolla oljenivån på stickan emellanåt.
Fyllde på 1 liter helsyntetisk motorolja och ja lampan den har bara blinkar till ett par gånger.
Nu är bilen tyst som en mus :-)
Har du kollat nivån nu då? Har man kört med motorn så ska man låta motorn stå ett tag så att all olja rinner ner innan man kollar på stickan och då ska det vara mitt emellan MAX och MIN.
Så här mycket olja är det i motorn efter att jag har fyllt på med 1 liter.
/Benny
Bongo skrev:
Vettemannen skrev:
Bongo skrev:
Fyllde på 1 liter helsyntetisk motorolja och ja lampan den har bara blinkar till ett par gånger.
Nu är bilen tyst som en mus :-)
Har du kollat nivån nu då? Har man kört med motorn så ska man låta motorn stå ett tag så att all olja rinner ner innan man kollar på stickan och då ska det vara mitt emellan MAX och MIN.
Så här mycket olja är det i motorn efter att jag har fyllt på med 1 liter.
/Benny
Va i helvete, det var ju nästan snustorrt i motorn. Inte undra på att motorn skramlade. Du kan ju bara hoppas att motorn klarade sig.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!