3249
Sök

Köpråd

254 Inlägg
4 september
Trådstartare
Frun har tagit körkort och ska köpa bil, så jag håller på att försöka hjälpa henne att hitta nån bra bil. Hon har varit på en bilfirma och provkört några bilar, bland annat en Subaru Outback 2,0 D, årsmodell 2015, som har gått ungefär 18800 mil, som hon tyckte kändes bra och som hon är intresserad att köpa. När jag gjorde en sökning och kollat upp bilen lite så verkar den ha varit registrad som taxi tidigare. I övrigt verkar den vara väldigt fin både invändigt och utvändigt och hon tyckte även den hade bra säten och var skön att köra.

Finns det några fördelar/nackdelar med att köpa en bil som gått som taxi?

Hur är Subaru Outback i övrigt att äga?

Forummoderator
17 996 Inlägg
4 september
Automat? Manuell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

254 Inlägg
4 september
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Automat? Manuell?

Automat

Forummoderator
17 996 Inlägg
4 september
Steglös CVT-låda i de där. Förr var de inte pålitliga. Vet inte hur en 2015 är. En sak är klar: Prova ordentligt! Under acceleration vrålar dieseln som en besatt! Inte alla som uppskattar det...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

254 Inlägg
4 september
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Automat? Manuell?

Hybrid_ skrev:
Steglös CVT-låda i de där. Förr var de inte pålitliga. Vet inte hur en 2015 är. En sak är klar: Prova ordentligt! Under acceleration vrålar dieseln som en besatt! Inte alla som uppskattar det...

Det är som sagt inte jag som ska köra den utan det är frun. Jag var inte med när hon provkörde den, så jag vet inte hur långt hon körde. Men hon gillade den iallafall och tyckte den var skön att köra.

Muskelbil
4 september
Varken motorn eller växellådan är något jag rekommenderar
Subarus diesel motorer är inte bra
Växellådan är det mycket problem med
En gammal taxi skulle jag aldrig rekommendera
Väl servad men körs hårt

Forummoderator
17 996 Inlägg
4 september
Muskelbil skrev:
Väl servad men körs hårt

Då kom jag ihåg rätt. Rätt törstiga på diesel med.

https://www.blocket.se/annons/1001759595
Senast redigerat av Hybrid_ (4 september )

Forummoderator
17 996 Inlägg
4 september
En nyare Prius mk3 bör väl funka om ni nu inte måste ha en kombi. Men dessa är rymliga! Och pålitliga.

254 Inlägg
4 september
Trådstartare
Den verkar inte ha gått som taxi hela tiden, utan det verkar bara vara från början den gick som taxi, från november 2015 till februari 2017. Fram tills 7800 mil, sen är det privatpersoner som har haft den, så den har ju mest gått och ägts av privatpersoner.

Från juli 2018 till augusti 2024 har den ägts av samma privatperson, en kvinna i 60-årsåldern. Så jag tror egentligen inte att den har körts så hårt?!
Senast redigerat av Icebear (4 september )

254 Inlägg
4 september
Trådstartare
Muskelbil skrev:
Väl servad men körs hårt

Min mor och hennes gubbe har haft Subaru Outback diesel tidigare, visserligen var det äldre modell och manuell, men vad jag vet så hade inte dom nåt större fel på den.

981 Inlägg
5 september
Icebear skrev:
Muskelbil skrev:
Väl servad men körs hårt

Min mor och hennes gubbe har haft Subaru Outback diesel tidigare, visserligen var det äldre modell och manuell, men vad jag vet så hade inte dom nåt större fel på den.

Men köp den då, trots två mycket bra råd från "experter".

VAG har världens bästa bilar.

Sök