10 september
Trådstartare
Hej
Jag hoppas även kunna få hjälp med ett drift problem på min Polo 9N MK4 från 2003 i detta forum.
Bilen har gått bra så länge vi haft den och vi har underhållit den löpande. För en vecka sedan körde vi den. Längs vägen vibrerade gaspedalen till och motorlampa plus ytterliggare en fellampa tändes. Efter att stannat och stängt av bilen vid vägkanten gick den inte att starta. Den har inte haft startproblem tidigare. Den var nyligen fulltankad.
Under veckan som varit har jag felsökt men kommer inte fram till vad det kan vara. Initial låg något och kortslöt vilket innebar att det inte fanns ström nog att kunna dra startmotorn, dvs den drog ca 16 ampere i tändningsläget och batteriet dog i startläget. Jag har kontrollerat att det var bensin som tankades och att bränslepumpen går. Det finns gnista och det är tryck i bränslet fram till fördelarna. Det är fuktigt i cylindrarna. Alla relä och säkringar är hela. När jag försöker starta så går motorn runt som den ska men den ger inget tecken på att tända eller försöka starta.
Jag har läst av felkoderna. Vid tillbudstillfället fick jag felkoderna 16786, 17961 och 01314. Efter felsökning och urkoppling av olika komponenter så som ECM fick jag följande P0106, 00668, 00532, 00771och fortsatt 01314. Efter nollställande av felen återkom de inte.
Jag har försökt hitta relevanta elschema eftersom felet verkar relaterat till elektroniken.
Jag kan inte med mina kunskaper eller det jag hittar på nätet finna någon lösning eller att någon komponent ligger med i kedjan som förhindrar att starta den. Någon som kan ge råd eller handledning vore jag tacksam?