Growe skrev:
chrizz skrev:
zemet skrev:
chrizz skrev:
Det är väl en ny model y på gång, då måste man göra sig av med den gamla som annars blir osäljbar.
Personligen hade jag aldrig köpt en Tesla idag. Leasa kanske, men inte köpa. Jag är mycket skeptisk till andrahandsvärdet, inte minst pga dessa extrema rabatter som dyker upp som gubben i lådan titt som tätt. Det gör den inte särskilt attraktiv som begagnad.
Helt klart tråkigt för dom som köpte model S att Tesla sänkte priset på MS med 200K över en natt....
Prissänkningarna på M3 och MY var ju lägre men ändå.
Men bra för dom som vill köpa beg elbil:)
Känns lite lurigt att köpa ny elbil över huvud taget, folk är rädda för batterier som degraderas och går sönder.
Och batteritekniken lär ju göra stora framsteg dom närmaste åren vilket gör dom gamla bilarna mindre attraktiva.
Min bil laddar ju bara med 125 KW max, och det är när batteriet är nästan tomt.
Nya Taycanen snittade ju över 300KW över hela laddcykeln. Det är ganska segt att sitta och ladda i 50kw som jag får göra när mitt batteri kommer upp i 60+ state of charge.
Vem vet var tekniken tagit vägen om 5 år, troligtvis är elbilarna mycket billigare och laddar snabbare och går längre.
Jag har en hybrid som laddar DC i 50kW max (batteriet är på 25kWh, så det tar ca 25 minuter till 100%). Tycker det är perfekt när man vill tappa upp snabbt när man är på rull. Men jag använder det mycket sällan ändå. Oftast laddar jag hemma, och då med 1.5kW. Det tar sin lilla stund
I vilket fall så mår ju batterierna betydligt bättre av att laddas lite långsammare, så för andrahandsvärdet borde det vara mindre attraktivt med bilar som snabbladdat mycket. Framöver kommer säkert sådana parametrar in i bilden när man ska köpa beg. bil. Laddningscykler, antal snabbladdningar, snittladdeffekt osv.
Jag har egentligen inga tvivel på batteriernas hållbarhet, de har ju visat sig hålla förvånansvärt bra över tid, men folk är rädda för det ändå då utbytesbatterierna ofta kostar lika mycket som att byta hela bilen efter några år.
problemet är att batterierna har en beräknad livslängd det finns en anledning att tex tesla har 8års batteri garanti
om dom vorre så fantastika många elbilsägare verkar tro så hade dom vågat ha betydligt längre garanti..
jag är övertygad att beräknad livslängd är 10år sen efter det lever man på lånad tid.
det är ju inga evighetsmaskiner som många tycks tro. det är ju inte heller en vanlig bilmotor.
men kostnadsskillnaden är ju enorm. att byta motor på en elbil är dock billigare än en bensin eller dieselmotor. så där vinner elbilar stort
men när det gäller batterier skulle jag aldrig köpa en 10år gammal elbil och derför blir det aldrig aktuellt för mig att skaffa en elbil.
just pga batteriernas livslängd.
risken är för hög för det priset en beg elbil kostar. en tesla från 2015 borde idag vara bra mycket billigare än en dieselbil med motsvarande mil. och årgång. men det är dom inte sätt till batterierna redan är förbrukade och istort sätt noll i värde.. sen kan man "laga" batterier men när några celler blir dålig blir dom det av en anledning.. dom är förbrukade om några celler börjar gå sönder ska man nog räkna med att resten kommer paja inom kort då är det inte roligt när ett batteri kostar 200k
Well
https://www.bangkokpost.com/business/mo … our-modelsSAIC Motor-CP and MG Sales (Thailand), manufacturer and distributor of MG cars in Thailand, has announced an extended lifetime warranty for four MG models as part of the brand's 100th anniversary. The four models are the new MG4 Electric, MG Maxus 9, MG Maxus 7 and the new MG Cyberster.
The highlight of the warranty is its unlimited mileage coverage and also the lifetime warranty is not limited to the car's first owner. It is applicable to both new and current MG customers.
Please credit and share this article with others using this link:
https://www.bangkokpost.com/business/mo … ur-models. View our policies at
http://goo.gl/9HgTd and
http://goo.gl/ou6Ip. © Bangkok Post PCL. All rights reserved.
Growe skrev:
Muskelbil skrev:
Growe skrev:
nej men det spann bra stog parkerad mitt i det gamla diket men det är igengrävt nu
sen har jag en vw så den går fint att ta sig fram med inget tesla skräp
Bra
Det har varit hål där i flera månader
VW det är väl sådant man fyller hålen med så riktiga bilar kan köra där???
har ju inga batterier som sitter under bilen som går sönder av lite potthål. men det var avgrävt där en kortare stund och det är bara en liten grop där nu men parkerade bokstavligen i hålet med framhjulen när jag gick ut för att filma.
gjorde en felsvägning skulle till Ica maxi eurostop men glömde bort det på dom där 700meterna det tog att åka hemifrån till första rondellen. och där råkade jag åka mot marieberg (vanligare vi handlar där) så derför hamnade jag ens på den där gatan.
så inget ställe jag åker ofta på direkt
)
dom där jävla skrotbilarna blinkar fortfarande av någon konstigt anledning.. räknade till 10st när jag gled förbi där för 15min sen
Mitt batteri pack sitter skyddat
Men jag tänker inte balansera bilen på det
Hålen skadar fälgarna om man kör lite för snabbt
Vad bra att det äntligenär fyllt efter några månader
Mitt högra stänk skydd skrapade emot kanten
Märkligt att dom fortfarandeblinkar
Någon har klantat sig
Men det verkar vara bra med ström i batterierna