3415
Sök

Volvo 850 kombi från 1996 rustas upp

Denna bil ska bli en året runt bruksbil, alla små skavanker ska fixas upp och bilen hållas i skick.

Från Finland
4 995 Visningar
Uppdaterades senast igår 22:19
Från Finland
355 Inlägg
Igår 22:18
Trådstartare
Jag bytte tändkablar här före jul. NGK blev det, de felaktiga kablarna skickades tillbaka. Men direkt jag börjat köra med dessa lyser motorlampan efter ett tag och jag läser av olika "misfire" fel. Jag provade lösa problemet på ett metodiskt vis.

1. Tändspolekabeln låg an mot LMM, läst detta kan orsaka problem. Jag flyttade kabeln så den inte låg emot. Nollade felkoderna, åkte på testtur 8km.
Resultat: Ingen skillnad, samma sorts felkoder tillbaka efter turen.

2. Jag bytte ut tändspolekabeln mot den gamla men lämnade de övriga kablarna. Nollade felkoderna, åkte på samma testtur igen.
Resultat: Ingen skillnad, samma sorts felkoder tillbaka efter turen.

3. Nu bytte jag ut alla tändkablar mot de gamla igen. Nollade felkoderna, åkte på samma testtur igen.
Resultat: Yes! Inga felkoder efter denna tur!

Allt tillbaka som det var då med mina tejpade tändkablar, de funkar ändå bättre....
https://i.imgur.com/pTsbkeNh.jpg

Lite irriterande är det att det är så mycket fel och skit gällande tändkablarna för denna bil. Det verkar som det endast funkar med rätt sorts kabel från Bougicord (EFI Automotive säljs dom under visst också) och dom har inte ens rätt i sina system och har flippat kabelsatsen för 10 och 20V motorerna så alla som inte vet om detta får fel kablar om de följer vad som står i databaserna (dvs vad som säger den här delen passar din bil på t.ex. en webbsida). Och de som köper kablar av andra märken verkar uppleva  problem stup i kvarten också, förmodligen för att de är tillverkade fel. Jag gissar de har fel specs de tillverkar från. Men efter 30+ år verkar ingen ha rättat några databaser eller nånting. Man tycker ju nån nånstans borde haja till att nästan ingen av de här produkterna funkar och kunderna klagar.
Senast redigerat av DennisCA (Igår 22:19)

Professionell nybilshatare

Sök