Nu är det dags att jag startar en projekttråd också!
Bilen är döpt till Skysing (uttalas skajsing) av min sambo
Bilen är en Skyline R33 GTS-25TM -95, som är vit, slog precis över till 11.000 mil.
Importerad från Japan, reggad och skickad till Sverige av Kent på Jap-City.
Specen ser ut såhär:
Motor:
HKS GT 2835 Turbo Kit
HKS värmesköld över turbon
Anpassad downpipe till turbon
HKS Induction Kit
Z32 80mm luftmassemätare
Stor Greddy frontmatad intercooler
Intercooler Hard Pipe Kit
Hardpipe Intake Pipe
Uppgraderade spridare (TBC)
Uppgraderad bränslepump och kammar
Ställbar BTR
Trust Racing avlastningsventil
Racekoppling 3-skivig
Flyttat oljefilter
Frontmatad oljekyl
Blitz kylare
Samco kylslangar
5 Zigen sportavgassystem med racekat (Ja den går igenom bilprovningens avgaskrav som den rullar normalt!)
Apexi Power FC databox
HKS Öppet luftfilter
Effekt: 400+ hk
Chassi:
Aragosta coilovers, ställbart både höjd och hårdhet.
Hjul o bromsar:
Greddy Grex 4-kolvs-ok, belägg och skivor
Stålomspunna bromsslangar
Nismo LSD diffspärr, hårt ställd
17" Work Meister S1 fälgar
Yokohama Advan Neova AD07 (street/halv-R-däck)
225/45R17 fram
255/40R17 bak
Inredning:
Ultra digital hastighetsmätare och varvräknare med logger
Blitz laddtrycksmätare, oljetryck, vattentemp och oljetemp.
Greddy turbotimer
Blitz ställbart laddtryck från kupén
Recaro-säte till föraren med Takata fyrpunktsbälte
Recaro-säte till passareraren som är fällbart för åtkomst av baksäte
MOMO-ratt
Bilstereo:
Enklast möjliga clarion cd-spelare jag hittade.. orignalhögtalare.
Styling:
GTR-vinge
JUN-kjolpaket
Såhär såg det ut när jag hämtade bilen i Skandiahamnen i Göteborg!
Såhär såg den ut när jag tvättat den!
Men första projektet på bilen blev att bygga om framlamporna!
Insatserna kommer från Ford Scorpio årsmodell 1995-1998.
Köpte Scorpiolamporna på en skrot för en tusenlapp styck.
Tillverkade distansplattor i 2mm alu-plåt som jag skruvade fast i orginal-bultarna som sitter i lamphuset. Gängorna på dessa är konstiga men det gick bra att med lite våld dra på vanliga m6 muttrar.
Jag använde rostfria muttrar, bultar och skruvar.
Tillverkade även ett litet extra stag i alu mellan skruven som håller parkeringsljusreflektorn och scorpio-reflektorn.
Fick inte in lamporna i min ugn så flickvännen blåste med varmluftspistolen och jag drog isär. Ihopsättning skedde på samma sätt, så att det skulle klibba ihop ordentligt.
Dessa lamporna klarade även reg bes. Ljusbilden var perfekt. Spikrakt en mm under den sträckade linjen på deras mät-apparat
Reg bes gick utan problem också, gjorde allt själv, fixade med intyg från Nissan Sverige, bytte ut samtlig belysning mot emärkt dito osv.
Ang motorn så syns ju inte sådär jättemycket när man lyfter på huven, sitter en stor värmesköld över hela turbon, och luftfilter och IC brydde dom sej inte om. Dom funderade över avgaset men sen kom dom fram till att förmodligen bara sista dämparen var bytt och att resten skulle vara orginal :roll: Bara att se ovetande ut och hålla med. 3½" (eller vad det kan vara, den är typ oval, som en avlång 3") downpipe är ju orginal
Och däckdimentioner 225/45R17 fram och 255/40R17 bak skrevs in i regbeviset
Sen gick den igenom med blanka papper!
Fick små skyltar fram och bak givetvis.
Köpte ett fjäderbenstag på ebay
Och vita sidoblinkers nismo
Sen beställde jag ett JUN kjolpaket från från Knight-Racer.co.uk!
Och sådanahär bakljus är det jag har tänkt att ha! Väntar på foton från stylingbutiken i england på e-märkningen på dem, så jag vet om jag får köra med dem på allmän väg (försöker ha bilen så streetlegal som möjligt..)
Sen den 28e jan var jag förbi en snabbis och tittade till skysing
Skulle inspektera hur kamrem såg ut idag, lyfte på locket och fann ett HKS ställbart kamdrev på avgassidan Kamremmen var en TOMEI
Känns som drevet var rätt nytt, för det var knappt att den blåa eloxeringen var bortsliten nåt alls
Såhär mycket kunde jag trycka ner remmen, tryckte rätt hårt. Så den verkar vara i bra kondition..
Därimot fjäderbenstaget helt galet, det var typ 2 cm för kort Så där ska jag bygga ett eget på jobbet istället, dessutom tror jag inte att detta hade gjort så mycket nytta då det var så mjukt att jag med handkraft kunde ändra avståndet mellan bulthålen..
Hittade en spricka i en silikonslang också så en ny sådan är beställd över ebay.
Sen varmkörde jag den också
http://www.race.nu/erick/skyline/070128 … _busar.mp4
Sen den siste januari ankom ett stort paket från Knight Racer i UK!
JUN Bodykit!
Och igår 12 feb var jag och grejade lite..
Har börjat passa in kjolpaketet nu! Det passade ju "inte direkt" rakt på hehe.. är som det brukar med glasfiberkopior
Bilen är extremt skitig på bilderna så ni får blunda för smutsen!!
Skruvat loss orginalkjolarna! Såg bra ut under som tur va
Här ska den på!
Första påhängningsförsöket så blev det stopp direkt i krockbalken, fram med tuschpennan och rita upp vad som måste offras..
Använde mej av tryckluftssticksågen för att undvika gnist-stänk (från tex vinkelslip)
Klart Ska snygga till kanterna sen och lacka det så det inte rostar.
Och hela intercoolern fick jag se för första gången när fronten åkte av hehe Tänkte göra en schablon och spraya dit nån logga eller namn lr så
Underlig placering av avlastningsventilen, förmodar att den sitter där för att det ska låta så mycket som möjligt utanför bilen. Får se om den får sitta kvar där eller om jag flyttar den till orginalplaceringen. Vilket som ska ett filter på..
Här ska det putsas när karossen e klar!
Löst på hängt! Blir ganska lågt!
Underbar passform på dom bakre bitarna!
Ska kapa upp lite och böja rätt den och plasta ihop igen, så att det blir rätt vinkel på den.
Men i rätt vinkel så syns det inte att den pekar galet hehe
Fronten var ett halv elände att få att passa, först så fick jag ju kapa i krockbalken, sen när det gick fritt så gick fronten i IC-rören, mycket slipande senare så gick fronten fritt runt IC-rören, slipade lite i taget så att frontens kanter exakt följer IC-rören. Sen gick fronten emot mer krockbalk så där slipades en del också.. (man anar slipmaskinen i mitten, brun sliptrissa )
Sen slipade vi ner hela övre kanten ca 5 mm för att få fronten tillräckligt långt "bak" på bilen.
Sen efter det när den väl nästan gick på plats, så gick fronten emot intercoolern! Så det stora hålet för icn sågades en cm bort i underkant ungefär, så nu går IC fritt med 5mm ungefär.
Och till slut gick den att hänga på som den skulle!
Ni ser där nere vid IC-röret som det är tajt.
Märkte ut underifrån var fästhålen var och borrade sedan tre hål precis som orginal fronten sitter fast. Ska ha 3 st plastclips där precis som orginal.
Det var det jag hade att bjuda på idag, ska greja hela nästa helg så då blir det ny uppdatering
Bilen ska få en hellack när kjolpaketet är färdigmonterat! Färg är inte bestämt ännu, kom gärna med idéer, starka fräcka färger som syns gäller..
Mvh
Erick
Bilen är döpt till Skysing (uttalas skajsing) av min sambo
Bilen är en Skyline R33 GTS-25TM -95, som är vit, slog precis över till 11.000 mil.
Importerad från Japan, reggad och skickad till Sverige av Kent på Jap-City.
Specen ser ut såhär:
Motor:
HKS GT 2835 Turbo Kit
HKS värmesköld över turbon
Anpassad downpipe till turbon
HKS Induction Kit
Z32 80mm luftmassemätare
Stor Greddy frontmatad intercooler
Intercooler Hard Pipe Kit
Hardpipe Intake Pipe
Uppgraderade spridare (TBC)
Uppgraderad bränslepump och kammar
Ställbar BTR
Trust Racing avlastningsventil
Racekoppling 3-skivig
Flyttat oljefilter
Frontmatad oljekyl
Blitz kylare
Samco kylslangar
5 Zigen sportavgassystem med racekat (Ja den går igenom bilprovningens avgaskrav som den rullar normalt!)
Apexi Power FC databox
HKS Öppet luftfilter
Effekt: 400+ hk
Chassi:
Aragosta coilovers, ställbart både höjd och hårdhet.
Hjul o bromsar:
Greddy Grex 4-kolvs-ok, belägg och skivor
Stålomspunna bromsslangar
Nismo LSD diffspärr, hårt ställd
17" Work Meister S1 fälgar
Yokohama Advan Neova AD07 (street/halv-R-däck)
225/45R17 fram
255/40R17 bak
Inredning:
Ultra digital hastighetsmätare och varvräknare med logger
Blitz laddtrycksmätare, oljetryck, vattentemp och oljetemp.
Greddy turbotimer
Blitz ställbart laddtryck från kupén
Recaro-säte till föraren med Takata fyrpunktsbälte
Recaro-säte till passareraren som är fällbart för åtkomst av baksäte
MOMO-ratt
Bilstereo:
Enklast möjliga clarion cd-spelare jag hittade.. orignalhögtalare.
Styling:
GTR-vinge
JUN-kjolpaket
Såhär såg det ut när jag hämtade bilen i Skandiahamnen i Göteborg!
Såhär såg den ut när jag tvättat den!
Men första projektet på bilen blev att bygga om framlamporna!
Insatserna kommer från Ford Scorpio årsmodell 1995-1998.
Köpte Scorpiolamporna på en skrot för en tusenlapp styck.
Tillverkade distansplattor i 2mm alu-plåt som jag skruvade fast i orginal-bultarna som sitter i lamphuset. Gängorna på dessa är konstiga men det gick bra att med lite våld dra på vanliga m6 muttrar.
Jag använde rostfria muttrar, bultar och skruvar.
Tillverkade även ett litet extra stag i alu mellan skruven som håller parkeringsljusreflektorn och scorpio-reflektorn.
Fick inte in lamporna i min ugn så flickvännen blåste med varmluftspistolen och jag drog isär. Ihopsättning skedde på samma sätt, så att det skulle klibba ihop ordentligt.
Dessa lamporna klarade även reg bes. Ljusbilden var perfekt. Spikrakt en mm under den sträckade linjen på deras mät-apparat
Reg bes gick utan problem också, gjorde allt själv, fixade med intyg från Nissan Sverige, bytte ut samtlig belysning mot emärkt dito osv.
Ang motorn så syns ju inte sådär jättemycket när man lyfter på huven, sitter en stor värmesköld över hela turbon, och luftfilter och IC brydde dom sej inte om. Dom funderade över avgaset men sen kom dom fram till att förmodligen bara sista dämparen var bytt och att resten skulle vara orginal :roll: Bara att se ovetande ut och hålla med. 3½" (eller vad det kan vara, den är typ oval, som en avlång 3") downpipe är ju orginal
Och däckdimentioner 225/45R17 fram och 255/40R17 bak skrevs in i regbeviset
Sen gick den igenom med blanka papper!
Fick små skyltar fram och bak givetvis.
Köpte ett fjäderbenstag på ebay
Och vita sidoblinkers nismo
Sen beställde jag ett JUN kjolpaket från från Knight-Racer.co.uk!
Och sådanahär bakljus är det jag har tänkt att ha! Väntar på foton från stylingbutiken i england på e-märkningen på dem, så jag vet om jag får köra med dem på allmän väg (försöker ha bilen så streetlegal som möjligt..)
Sen den 28e jan var jag förbi en snabbis och tittade till skysing
Skulle inspektera hur kamrem såg ut idag, lyfte på locket och fann ett HKS ställbart kamdrev på avgassidan Kamremmen var en TOMEI
Känns som drevet var rätt nytt, för det var knappt att den blåa eloxeringen var bortsliten nåt alls
Såhär mycket kunde jag trycka ner remmen, tryckte rätt hårt. Så den verkar vara i bra kondition..
Därimot fjäderbenstaget helt galet, det var typ 2 cm för kort Så där ska jag bygga ett eget på jobbet istället, dessutom tror jag inte att detta hade gjort så mycket nytta då det var så mjukt att jag med handkraft kunde ändra avståndet mellan bulthålen..
Hittade en spricka i en silikonslang också så en ny sådan är beställd över ebay.
Sen varmkörde jag den också
http://www.race.nu/erick/skyline/070128 … _busar.mp4
Sen den siste januari ankom ett stort paket från Knight Racer i UK!
JUN Bodykit!
Och igår 12 feb var jag och grejade lite..
Har börjat passa in kjolpaketet nu! Det passade ju "inte direkt" rakt på hehe.. är som det brukar med glasfiberkopior
Bilen är extremt skitig på bilderna så ni får blunda för smutsen!!
Skruvat loss orginalkjolarna! Såg bra ut under som tur va
Här ska den på!
Första påhängningsförsöket så blev det stopp direkt i krockbalken, fram med tuschpennan och rita upp vad som måste offras..
Använde mej av tryckluftssticksågen för att undvika gnist-stänk (från tex vinkelslip)
Klart Ska snygga till kanterna sen och lacka det så det inte rostar.
Och hela intercoolern fick jag se för första gången när fronten åkte av hehe Tänkte göra en schablon och spraya dit nån logga eller namn lr så
Underlig placering av avlastningsventilen, förmodar att den sitter där för att det ska låta så mycket som möjligt utanför bilen. Får se om den får sitta kvar där eller om jag flyttar den till orginalplaceringen. Vilket som ska ett filter på..
Här ska det putsas när karossen e klar!
Löst på hängt! Blir ganska lågt!
Underbar passform på dom bakre bitarna!
Ska kapa upp lite och böja rätt den och plasta ihop igen, så att det blir rätt vinkel på den.
Men i rätt vinkel så syns det inte att den pekar galet hehe
Fronten var ett halv elände att få att passa, först så fick jag ju kapa i krockbalken, sen när det gick fritt så gick fronten i IC-rören, mycket slipande senare så gick fronten fritt runt IC-rören, slipade lite i taget så att frontens kanter exakt följer IC-rören. Sen gick fronten emot mer krockbalk så där slipades en del också.. (man anar slipmaskinen i mitten, brun sliptrissa )
Sen slipade vi ner hela övre kanten ca 5 mm för att få fronten tillräckligt långt "bak" på bilen.
Sen efter det när den väl nästan gick på plats, så gick fronten emot intercoolern! Så det stora hålet för icn sågades en cm bort i underkant ungefär, så nu går IC fritt med 5mm ungefär.
Och till slut gick den att hänga på som den skulle!
Ni ser där nere vid IC-röret som det är tajt.
Märkte ut underifrån var fästhålen var och borrade sedan tre hål precis som orginal fronten sitter fast. Ska ha 3 st plastclips där precis som orginal.
Det var det jag hade att bjuda på idag, ska greja hela nästa helg så då blir det ny uppdatering
Bilen ska få en hellack när kjolpaketet är färdigmonterat! Färg är inte bestämt ännu, kom gärna med idéer, starka fräcka färger som syns gäller..
Mvh
Erick
Senast redigerat av Erick (6 oktober 2008)
Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
0
0
0
0