Tjena! Har en bmw e36 som jag rev hela hjulupphängningen fram på eftersom jag bytte till förlängda länkarmar samt vinkelkitt. Nu sitter det T-parts länkarmar och vinkelkitt på. Exentriska bakre bussningar på länkarmen. Bmw e90 inre styrled och nya org e36 yttre styrleder. Allting är nytt och fräscht så allting går lätt! Men tänkte fråga om hjälp med hjulinställningen. Toe kan jag fixa själv för det har jag bra grejer till men undrar mest hur vet jag när hjulen är i mitten? Just nu ser det ut som kriget och båda hjulen pekar åt alla möjliga håll. Och ställer jag toe på noll men styrväxeln är lite mer svängd åt höger än vänster till exempel kommer jag ju ha mindre svängradie åt höger än vänster eller tänker jag fel? Så jag tänkte be om råd hur jag kan hitta ?mitten punkten?
Räkna hur många varv fullt vänster till fullt höger är och vrid sen tillbaka hälften av det så är du på mitten. Står ratten fel får du då ta lös ratten och kugga om den rätt.
Efter detta tar du t.ex ett snöre och spänner upp från bakom bakhjulet till framför framhjulet på båda sidor om bilen. Snöret justerar du så att måttet är lika mellan snöret och framkant på bakfälg samt mellan snöret och bakkant på bakfälg. Sen justerar du toe på framhjulet med hjälp av snöret.
Mjaa - att ta loss ratten och "kugga över" ratten avråder jag ifrån. Kolla i stället styrstagens längd och ställ in hjulskränkningen(toe-in/toe-out) rätt m hj a styrstagen.