2642
Sök

Vibrationer, sned ratt och rassel. Verkstad och besiktningen

2 Inlägg
11 november
Trådstartare
#1
Hallå i stugorna.    Är helt okunnig om bilar och har problemet att verkstad och besiktning ger helt olika bild av läget. 2 olika (välrenommerade) verkstäder vill byta ut halva bilen, men besikta har  precis godkänt den helt utan anmärkningar?    Är djupt förvirrad.   
 
Problemen med bilen är 3 (v70 från 2002,14k mil välskött) :
*Vibrationer i ratten (endast ibland, och då mellan 85 och 105km/h) . Inget missljud, inget som känns när man svänger, väghållningen opåverkad.
*Bilen drar snett åt höger/ratten är snedställd
*Det rasslar/kluckar/klonkar när man kör över ojämnheter (gupp), försvinner om det är varmt ute eller bilen är varmkörd.


Har på tidigare inrådan bytt försökt lösa punkt 3 och bytt krängningshämmarstag/stabilisatorstag +  Länkarm. Hjälpte inte . Irriterad över detta har jag därför nu felsökt bilen på två andra olika verkstäder, de kom fram till följande förslag på byten/åtgärder:
#Verkstad 1: 
*yttre drivknutar vänster + höger   
*inre styrleder vänster + höger 
*hjulinställning
#Verkstad 2:
*Samma som ovan +  yttre styrleder samt .. bromsskivor och bromsbelägg ?de är egentligen fina men sitter snett, har vridit sig, orsakar vibrationerna?. 


Gick till besiktningen innan jag kastar upp till 25.000 på dessa problem.   
DÖM OM MIN FÖRVÅNING NÄR?: 
#Besikta:  *INGEN anmärkning, enbart en notering ?bra att veta? ; fjäderbenen har rost på sig. 
?styrlederna blänker så fint? sade besiktningskillen.


Frågan är om A) verkstäderna försöker blåsa skiten av mig                                                                                                                                     
    B) Besiktningen  är inkompetent .  Eller tittar inte besiktningen på styrleder , drivknutar och bromsskivor?  Hade de sagt till?


Kan det vara så enkelt som att något i bilen fått en smäll när jag tog i marken med chassit i somras (körde upp för grässlänt på tomt).  I grunden är inget skadat, utan allt som behövs är en fyrhjulinställning och så är det klart?     
Saknar tid, och utrymme att greja själv med bilen och försöka undersöka på egen hand.   Hur hade expertgänget här betett sig?

7 433 Inlägg
11 november
#2
hjulafton skrev:
*Bilen drar snett åt höger/ratten är snedställd

Kan det vara så enkelt som att något i bilen fått en smäll när jag tog i marken med chassit i somras (körde upp för grässlänt på tomt).

I grunden är inget skadat, utan allt som behövs är en fyrhjulinställning och så är det klart?

Du skriver att i grunden är inget skadat!
Men ratten står ju snett!
Du har ju kört i/emot i marken med chassiet(underredet)!
Med så pass stora skador så att ratten står snett(beror på hur mycket) är bilen/framvagnen förmodligen allvarligt skadad.
Mycket tveksam till att en fyrhjulsinställning kan åtgärda problemet, utan att byta komponenter i hjulupphängningen.

2 Inlägg
11 november
Trådstartare
#3
Tack för svaret!
Som du säger står ju ratten snett och något måste ha orsakat det.   När jag "slog i" så handlar det om krypkörning upp från en tomt, bilen körde fast på krönet i lite jord/gräs. Ingen större smäll alltså men det enda jag kan tänka mig som kan ha orsakat detta förutom långsamt slitage av någon del.    Men har ingen aningen om hur detta funkar, så det är ren spekulation att en sådan mindre "stöt" fått ratten eller något den är kopplad till att byta position.           För frågan är egentligen; om det istället är styrelder,drivknutar och/eller bromsarna som orsakar mina problem , varför säger besiktningen inget ? hmm.  man vill ju inte byta grejer "i onödan" men heller bara göra en framvagninställning och ha kvar underliggande problem.

1 109 Inlägg
11 november
#4
Vibration i ratten kan ju vara obalans i något hjul eller en fälg som är lite ocentrerad. Inget bilprovningen kollar på.
Klonk i hjulupphängningen fram som försvinner i varmt väder skulle kunna vara en stötdämpare som lever på sista versen. Kan vara svårt att framkalla ljudet när bilen står still enligt min erfarenhet...

Sen hade jag nog lämnat bilen för en hjulinställning för att få svart på vitt vad som är tokigt, nåt skumt är det ju om ratten plötsligt står snett bars sådär.



Sök