2608
Sök

Handbromsen har låst sig på bilen och vi kommer ingenstans?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
för 14 timmar sedan
#21
granadadr skrev:
Growe skrev:
Vettemannen skrev:

Jag använder alltid handbromsen varje gång jag stannar bilen vinter som sommar och jag har aldrig problem med nån handbroms.

/Benny

har du trummor bak?


mina arosor låter jävligt illa första meterarna man kör när det är fuktigt ute och vissa bilar låser sig väldigt lätt..   

jag använder aldrig handbromsen på bilar med trummor på vintern det är som gjort för problem

jag upplever det tvärtom,, att trummor är mindre känsliga än dem med handbroms på oken ,,

Jag tror att det många gånger är så att wire och hölje rostar ihop på grund av att handbromsen används alldeles för lite. Man använder ettan eller backen på en manuell låda eller P-läget på en automat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
för 14 timmar sedan
#22
granadadr skrev:
Growe skrev:
Vettemannen skrev:

Jag använder alltid handbromsen varje gång jag stannar bilen vinter som sommar och jag har aldrig problem med nån handbroms.

/Benny

har du trummor bak?


mina arosor låter jävligt illa första meterarna man kör när det är fuktigt ute och vissa bilar låser sig väldigt lätt..   

jag använder aldrig handbromsen på bilar med trummor på vintern det är som gjort för problem

jag upplever det tvärtom,, att trummor är mindre känsliga än dem med handbroms på oken ,,

har alltid skrap på min Arosa när den stått över natten.. slutar direkt efter en bromsning..  just nu står den med låst vänsterbakhjul  vägrar släppa smile  funderar på att sätta några arbetskamrater i bilen och se om man kan få loss skiten.. slagit mig blå för att få det att släppa smile  men hade säkert lämnat bilen med hanbromsen i och insätt det efter ett tag och släppt den.. höger var oxå låst men det fick jag loss  den har stått en bra stund på jobbet nu så inte skit konstigt..  men tror att det helt beror på konstruktionen..  som min arosa och med allsäkerhet en up har samma bromsar som en golf mk2.  skillnaden är bar att det är 200mm istället för 180mm  men konstruktionen är identisk.

Kör fort så hinner inget hända...

2 397 Inlägg
för 14 timmar sedan
#23
Ettan är en startväxel, den rullar så lätt att bilen ska kunna starta från stillastående. Lägg i 5an eller vad nu högsta växeln är istället så rullar den inte en millimeter.

Sen så om man står i uppförslut lägger man i en framväxel, står man i nedförslut lägger man i backen. Mekaniskt omöjligt att bilen rullar av sig själv då.


7 392 Inlägg
för 13 timmar sedan
#24
Lucif3r skrev:
Ettan är en startväxel, den rullar så lätt att bilen ska kunna starta från stillastående. Lägg i 5an eller vad nu högsta växeln är istället så rullar den inte en millimeter.

Sen så om man står i uppförslut lägger man i en framväxel, står man i nedförslut lägger man i backen. Mekaniskt omöjligt att bilen rullar av sig själv då.

tvärtom  för funkar som när motorn går,, den blir svag,, och vill rulla,, har hänt mig flera ggr då jag råkat lägga in 3an istället för ettan,, så håller ej med


3 194 Inlägg
för 12 timmar sedan
#25
Lucif3r skrev:
Ettan är en startväxel, den rullar så lätt att bilen ska kunna starta från stillastående. Lägg i 5an eller vad nu högsta växeln är istället så rullar den inte en millimeter.

Nej.
Tvärsom menar du.

Om du inte menar tvärsom, ställ dig i en backe, sitt kvar i bilen och testa.
På högsta växeln krävs inte mycket till backe för att den ska "hulka" iväg, medan 1an kräver ganska rejäl lutning.
Backen ungefär som ettan.

Transmissionen blir bakvänd när momentet kommer från hjulen.

Man växlar NER för bättre motorbroms av just den anledningen tex...
Senast redigerat av Mossan1 (för 12 timmar sedan)

* Voff voff *
10 582 Inlägg
för 11 timmar sedan
#26
Lucif3r skrev:
Sen så om man står i uppförslut lägger man i en framväxel, står man i nedförslut lägger man i backen. Mekaniskt omöjligt att bilen rullar av sig själv då.

Nej, det gör man absolut inte! Vissa bilar med kamkedja gillar definitivt inte detta och startar du med kuggad kedja är det godnatt som regel.

Det är dessutom absolut inte "mekaniskt omöjligt", en avstängd motor snurrar precis lika bra framåt som bakåt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök