3227
Sök

Råd gällande eventuellt byte av bil

174 Inlägg
onsdag 08:28
Trådstartare
Hej, min Yaris från 2012 lade tillsist av i vintras och som tur var kunde jag i samband med detta få ta över en bil av en äldre släkting som inte längre hade användning för den. Den nya bilen är också en Toyota men en Avensis från 2014, den har gått 11 000 mil och verkar vara i gott skick, gick igenom besiktning utan problem. Jag har egentligen inte användning av en så stor bil och tycker att den drar mycket bensin i jämförelse med min gamla. Funderar därför på om jag ska försöka sälja denna och köpa en något mindre, bensinsnålare variant. Yarisen jag hade (och införskaffade efter att ha fått bra råd och fin hjälp härifrån forumet för 10 år sedan) var jag på det stora hela nöjd med och jag gillar Toyota överlag, är dock även öppen för förslag på andra (driftsäkra) bilmärken. Skulle kanske vilja ha lite mer lastutrymme än det var i Yarisen även om det rymdes förvånansvärt mycket utifrån dess litenhet. Vad skulle jag rimligtvis kunna få/köpa?

Tack på förhand! // Lotta

174 Inlägg
onsdag 08:50
Trådstartare
PS. Det jag är ute efter är en manuell växellåda och en bensinbil, med backkamera smile

2 319 Inlägg
onsdag 09:12
Att fortsätta med Toyota, alternativt Honda, är absolut min rekommendation för ett så problemfritt bilägande som möjligt. Kanske en Honda Civic? De har väldigt bra lastutrymme för sin storlek, speciellt med tanke på att baksätet går att fälla åt båda håll (iallafall på generation 8 mellan 2006-2011 och generation 9 mellan 2011-2017, osäker på den 10e generationen från 2017-> men inte omöjligt att det är liknande även där).

Får man fråga vad som hände med din gamla Yaris, tänker om det kanske är ett alternativ att reparera den och fortsätta bruka den? Menar, du vet skicket på den, och man vet aldrig till 100% hur skicket är på en nyinköpt bil. "Man vet vad man har, men aldrig vad man får." smile

174 Inlägg
onsdag 10:06
Trådstartare
Tack för svar, ska kolla in Honda Civic! Yarisen pajade ihop på motorvägen, enligt verkstaden var det både växellåda och koppling som gått sönder. Den hade gått 27 000 mil och fått jobba hårt under sina levnadsår. Enligt verkstaden skulle det kosta ca 30 000 att reparera den så jag sålde den billigt i samband med att jag fick ta över den "nya" bilen. Jag vet ju en del om den också eftersom den varit i släkten, verkstaden fick gå igenom den innan ägarbyte och de bytte väl någon bromsskiva etc men det var inga större fel på den.

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
407 Inlägg
onsdag 11:50
Seat är prisvärda bilar tycker jag. Jag är inne på min andra Seat Leon o har inte haft några direkta bekymmer med någon av dem, Leon är en lite större bil skulle tippa på att den är ungefär som en Avensis i storlek men det finns mindre Seat modeller som t.ex Ibiza o Arona som verkar rätt vettiga. Min Leon har en 4 cylindrig 1.5 liters bensinmotor som jag tycker är skaplig, drar mellan 0.6 - 0.7 liter/mil men det finns även 3 cylindriga bensinmotorer som säkerligen går snålare än så.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

174 Inlägg
onsdag 13:30
Trådstartare
Ska kolla in Seat också, tack!

Sök