3525
Sök

Eftermontera xenon lagligt??

684 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
#1
Hej som topic lyder så undrar jag hur det är med eftermonterade xenon i bilar som inte har det från början typ lite äldre bilar,, hur ser svenskbilprovning och polisen på det??

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2007
#2
De e inte lagligt .. På varken nyare eller äldre bilar ..men de e nog hårdare på nyare bilar som är helbilsgodkända ( din s40) ... Skulle nog kunna bli körförbud om dom e riktigt jävligt vid  flygande besiktning? rätta mig om jag har fel ...Men de är ju inte alla som märker något ..bara å säga att man köpt styling lampor wink


bitter besserwisser
644 Inlägg
15 februari 2007
#3
får du ej göra.
för att få göra en xenon konvertering så krävs det att bilmodell har finns med xenon som tillval.
på xenonkiten som finns att köpa på nätet osv finns det ingen automatisk? nivåreglering vilket krävs för att få dem godkända.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

12 086 Inlägg
15 februari 2007
#4
Xenonljus kan va Emärkta, alltså lagliga.. men bilen måste va typad för Xenonljus annars är de olagligt i vilket fall. men hur svårt är de att byta till besiktningen.. Någon polis lär ju inte bry sig iaf.

684 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
#5
Okey,,, men om vi ser på min v40 då,, det är jhu en fas 1 och dom fanns inte med xenon, men sen fas 2 fanns med xenon jhu,,,

Och om vi ser på 850:in kanske lite klurigare,, om man skulle bygga om till s70 front med c70 xenon lampor skulle det vara godkänt då?? kanske konstig fråga eller korkad men men hur är det då??

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2007
#6
villon skrev:
Okey,,, men om vi ser på min v40 då,, det är jhu en fas 1 och dom fanns inte med xenon, men sen fas 2 fanns med xenon jhu,,,

Och om vi ser på 850:in kanske lite klurigare,, om man skulle bygga om till s70 front med c70 xenon lampor skulle det vara godkänt då?? kanske konstig fråga eller korkad men men hur är det då??

På din v40 får du inte göra så ...de är för övrig volvos första helbilgodkända modell
fas 2 är en "ny modell" ...lite annan motor osv och e regbesiktad/ helbilsgodkänd med andra grejer

... godkänt på 850in med s70 front .. Nja men dom skulle nog inte se skillnad/bry sig för då är de ju volvos egna grejer och inte något eftermonterat ..de e nog lättare å komma undan på 850in


684 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
#7
Okey tackar så mycket för svaren,,, annar är de bara o köra med blå:a halogen som ser ut som xenon så länge tongue,,

Osså får man byta vid besiktning annars osså tongue,,,

jaa osså de borde jhu va mer "lagligt" om man gör det med volvo originalprylar men frågan är bara om de e godkänt ajja,, tydligen inte endå wink

Har ni något annat o tilläga så gör gärna det tongue
Senast redigerat av villon (15 februari 2007)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2007
#8
villon skrev:
Okey tackar så mycket för svaren,,, annar är de bara o köra med blå:a halogen som ser ut som xenon så länge tongue,,

Osså får man byta vid besiktning annars osså tongue,,,

jaa osså de borde jhu va mer "lagligt" om man gör det med volvo originalprylar men frågan är bara om de e godkänt ajja,, tydligen inte endå wink

Har ni något annat o tilläga så gör gärna det tongue

Jo volvos xenon e ju typgodkänt och väl utprovat så de borde ju vara mer lagligt tycker man ... dom bryr sig väl kanske inte ..men hade jag varit besiktningsman så hade jag nog inte brytt mig så mycke om ljusbilden var riktig och de var volvo orginal ...däremot om de är något kina skit som man inte vet ifall de är testad eller inte ... De finns ju billiga kitt till din v40 för typ 15-1600 kr som tydligen e bra och tar typ 40 min å koppla in


178 Inlägg
15 februari 2007
#9
har svårt att tro att besiktningsmannen gör skillnad på om det är original volvo xenon eller eftermarknads. däremot tvekar jag på att de bryr sig överhuvudtaget bara ljusbilen är okej.

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2007
#10
Nä men om de tex är volvos så ser man nog de när man öppnar huven och besiktningsmännen kontrolleras ju dom med .. så hade jag varit besiktningsman och de stått volvo på så kan de ju bara vara så att "man inte tänkte på att de var xenon" istället för såg du inte dom där konstiga boxarna ? typ tongue


55 Inlägg
21 februari 2007
#11
Spelar ingen roll om ljusbilden är "ok" vid en besiktning... Bilprovningen bör väl veta att det måste vara nivåreglering på Xenonljus då det inte är så skönt med 6k (3000 lumen) rätt i ögat om man nu skulle köra med husvagn eller motsvarande på sin stylade bil... Man måste helt enkelt kunna nivåreglera om man nu har tung last eller släp...


Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
21 februari 2007
#12
Jag har för mig att det är totalt lagligt att ha det i extraljusen/hellysen men inte i halvljus i fall man inte har nivå reglering instalerat. I vilket fall som helst kommer jag instalera i både halv och hel lysen MEN det kommer at mig ca 10 sekunder att byta tillbaka till vanliga halogenlampor infor en besikning.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Lång & Smal!
462 Inlägg
22 februari 2007
#13
djerk skrev:
Spelar ingen roll om ljusbilden är "ok" vid en besiktning... Bilprovningen bör väl veta att det måste vara nivåreglering på Xenonljus då det inte är så skönt med 6k (3000 lumen) rätt i ögat om man nu skulle köra med husvagn eller motsvarande på sin stylade bil... Man måste helt enkelt kunna nivåreglera om man nu har tung last eller släp...

om man inte har någon dragkrok då?? får man ha då??

//Henrik Johansson

1 653 Inlägg
23 februari 2007
#14
NEJ man får inte eftermontera xenon, spelar ingen roll om det fins din bilmodell med det som tillval, du får inte eftermontera på någon bil öht.
Enda gången du får eftermontera utan regbesiktning är med extraljus, det är dock rätt meningslöst iom du inte kommer se ett smack när du bländar av vid möte om du har halogen i halvljuset.

Sen kan du ju ändå montera xenon och skita i vad folk tycker, stå för ditt kast om du skulle få böter, och byt till halogen vid besiktningen, svårare än så är det inte!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Subarist
131 Inlägg
23 februari 2007
#15
Det räcker väl inte bara med nivåreglering på lamporna utan man måste ha rengöring av dem också har jag för mig.
Men men, Auto Motor Sport skrev för några år sedan att Polisen och SBP sällan bryr sig så länge de inte bländar och har korrekt ljusbild.
Jag har kört med mina i ca 2år utan gnäll varesig från Polis eller SBP (*tar i trä*) och jag har varken rengöring eller auto-nivåreglering på lamporna.
Men åker man på en flygande besiktning blir det nog problem...
Senast redigerat av ScoobyBear (23 februari 2007)


55 Inlägg
25 februari 2007
#16
RallyHenrik85 skrev:
djerk skrev:
Spelar ingen roll om ljusbilden är "ok" vid en besiktning... Bilprovningen bör väl veta att det måste vara nivåreglering på Xenonljus då det inte är så skönt med 6k (3000 lumen) rätt i ögat om man nu skulle köra med husvagn eller motsvarande på sin stylade bil... Man måste helt enkelt kunna nivåreglera om man nu har tung last eller släp...

om man inte har någon dragkrok då?? får man ha då??

Om du lastar in min mormor och farmor i baksätet då? Samt 3st betongsuggor i bagaget?

Måste du ha dragkrog för dem då, eller blir bilen baktung ändå?


4 586 Inlägg
8 december 2007
#17
hur lagligt är det att köra med rosa samt grönt Xenon??


Thorssa
8 december 2007
#18
Du måste ha nivåreglering och strålkastarreglering. Rosa och grönt xenon osv är inte tillåtet, faktum är att endast 4300K är tillåtet. Jag har länkat till någon skrivelse från EU om detta i någon annan tråd. Sök!

21 Inlägg
8 december 2007
#19
när ja besiktade min calibra i slutet av sommaren sa besiktnings mannen att ja borde fundera på att sätta i xenon lysen, för han tyckte de va rätt klena lysen på calibran.

310 Inlägg
8 december 2007
#20
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen, om montage sker i fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-).

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes


Sök