3147
Sök

Köpa bil när man inte har jobb

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Har funderat länge om att köpa bil och berättat för mina föräldrar, men just idag när jag har köpt biljetten upp för att köpa/titta på bilen så säger de plötsligt att jag ska vänta med ett bilköp tills jag har ett fast jobb.

Sa era föräldrar samma sak till er när ni skulle köpa en bil?
Iofs bilen jag köper kostar 70 000:- och jag lånar typ 10 av morsan och nu vägrar hon låna ut Men kan nog låna av någon kompis. Det är inga beskymmer i denna fråga.

Skulle ni trotsat era föräldrar och åkt upp och köpt eller skulle ni väntat några månader tills man får besked om man får jobb eller inte? (utbildningen i praktiken klar) Har bara praktik kvar!

Behöver verkligen råd, råka köpa den billigaste biljetten som råka dra av 100spänn + 7% av biljettpriset om jag lämnar tillbaka biljetten!

Kettunen
15 februari 2007
Jag köpte min bil ändå och har fortfarande inget jobb. Pontiav firebird för 55.000 som är väderad till 80 utav försäkringsbolaget,
Jag köpte bilen varken morsan ville det eller ej. Det är mina pengar o jag köper vad jag vill.,
Men är du garanterad att du får pengarna tillbaka på den bil du ska köpa då ifall att du skulle ångra dig?? alltså om du skulle sälja av den så att du får dina pengar tillbaka då?

348 Inlägg
15 februari 2007
Your money, your choice.

Men antar att det rör sig om första bil, kanske lite väl dyr bil, om du ska låna på mer, antar jag att du inte har en buffert, det kostar att ha bil och den kan faktist gå sönder.

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Har ingen aning om jag får tillbaka pengarna eller inte, det enda jag är rädd om bilen rasar när jag har köpt bilen. Har sån jävla otur med allting så det skulle inte förvånat mig. Vill köpa det som fan, men vad ska man göra om föräldrarna säger att man inte får?

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
15 februari 2007
finns nog fler bilar i världen till salu!!
kanske inte är så kul heller att tömma kontot helt och dessutom stå 10papp minus innan första lönen?

Du ska ju tanka och försäkra åxå. . .  mitt råd är nog att vänta iaf :S

om de inte är en H2a för 70papp asså wink

- V8 - 4 ever . . .

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Jo, har inge "extra" cash om det går sönder så därför är jag typ körd om den går sönder..

Forummoderator
26 329 Inlägg
15 februari 2007
Jag köpte Hondan - första bilen - pga att det första jobbet jag hade chans på
hade biltillgångstvång tongue Alltså: jag var tvungen att ha egen bil för att ens få
chans på jobbet.
Bilen blev köpt men inte fasen fick jag jobbet heller. Men. Bilen köpte jag för
fjorton tusen så det var inte så mycket att prata om.
Sjuttio är däremot en större summa att diskutera. Har man inte jobb, eller
om det som i ditt fall ser ut att bli ett jobb men att du ännu inte vet spiksäkert..
då kan man diskutera.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

873 Inlägg
15 februari 2007
Nä. Jag köpte min första bil när jag studerade.
Betalade den själv med sparade pengar liksom körkortet.
Jag tycker du ska ta dina föräldrars råd i beaktning men låt det inte styra dig helt. Du måste ju själv lära dig ta ansvar även om det innebär att du kommer att göra misstag.

Jag skulle gjort det jag själv kände var rätt.
Om jag verkligen ville ha just den bilen och den var speciel skulle jag göra det oavsett.

Men jag skulle å andra sidan aldrig låna för att köpa en bil.

Köp bilen om du har pengarna till det och det känns rätt, oavsett livsituation.
Men om du inte har pengarna till det, vänta helt enkelt.

Det är väl min ganska enkla åsikt.

Don't get mad, get even.

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Jo, jag vet men nu är jag så jävla förbannad att jag köpte biljetten för helt i onödan. Som att slänga bort 200 spänn typ!

Kettunen
15 februari 2007
Hm. Jaa du.. Det är ditt egna val. Jag köpte min bil från Malmberget. Högst upp i sverige och körde ner den till göteborg och det var inga bekymmer ( Första bil ) . Det ända var la soppa pengarna då. Fick övertrakassera kontot på 800 kr tongue
Men varför skall du ha en sån dyr bil annars då? Du kan ju köpa en lite billigare och styla upp bilen så som du vill ha det. Första bil är en första bil. Får oftast räkna med att nått händer nån gång. Te.x kanske krock, Nån annan pajjar, du pajjar,
Jag har ju hållt på med bilar sen jag kröp på knäna för fan så jag kan ju hehe:D

Forummoderator
26 329 Inlägg
15 februari 2007
Hellre slänga bort 200 spänn än 70 000...

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Jag kan inte mecka så en billig första bil hade nog inte passat mig så bra, så jag tänkte om jag köper en medeldyr bil så kanske den inte går ner som fan i värde och håller kanske bra nog bara om jag servar bilen årligen..

873 Inlägg
15 februari 2007
lanred skrev:
Jo, jag vet men nu är jag så jävla förbannad att jag köpte biljetten för helt i onödan. Som att slänga bort 200 spänn typ!

Ja har du redan slängt bort 200kr är du ju bunden till att slänga bort 70k till...

Allvarligt. Om du inte kan lösa in biljetten eller sälja den, och du inte tänker köpa bilen...

Åk ändå!
Kolla om det är någon konsert där, om det finns någon sevärdhet eller något.
Packa med kameran och bara åk på en resa för resans skull!

Don't get mad, get even.

FreddeK
15 februari 2007
äsch biljetten är väl en struntsak i sammanhanget...
lyssna på dina föräldrar...dom verkar kloka!

Kettunen
15 februari 2007
Vad är det för bil du tänkt dig då?

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Fan, jag trodde jag hade rätt men nu verkar det som jag har fel.. får väl lösa in biljetten imorgon (kunde spelat lite poker för pengarna wink)

Kettunen
15 februari 2007
Jag hade gjort som sandman. Alltid kul att komma till ett nytt ställe

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
15 februari 2007
lanred skrev:

Köp returbiljett med då å åk på semester!!! Skojja bara!
Synd å köpa en bil för 70papp bara för en biljett!!!

Förstår hur du känner dig, rätt ivrig. . . men släng inte bort så mycke pengar för det.
Å låna till en bil e inte min grej heller. (Om man inte måste, typ för ett jobb eller nå)

- V8 - 4 ever . . .

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Nä, har inte tid med sånt egentligen smile Skulle dit på måndag, vad kan man göra i en liten stad på en måndag? inte mycket.. bilen är en Eclipse

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Låna tycker jag heller inte är någon ide men jag kommer tjäna ihop pengarna snabbt om jag bara får jobbet och alla säger jag har hög chans till jobbet men själv är jag en pessimist..

Sök