3238
Sök

Köpa bil när man inte har jobb

Kettunen
15 februari 2007
Vad år det för års? Är det värt 70 tror du??
Den håller ju inte sitt värde som .te.x Volvo, Mitshubishi lr hur fan det stavas sjunker & sjunker i värde bara. (standard värdet)
Jag hade satsat på en Volvo s70 eller något liknande. Det är ju en satans pålitlig bil alltså

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
15 februari 2007
Åk dit och prova bilen vettja, är det nått att ha så kan du ju alltid försöka pruta ner den 10k så slipper du att låna big_smile

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
en 97:a, om det är värt 70? nja, jag tycker väl max 70. Men det är ju vad jag tycker. Sen om den sjunker som fan i värde vet jag inte, iallafall problemet är att jag gillar bilen som fan och att jag vill ha en egen bil..

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Killen har satt en gräns på 70 sa han..

Kettunen
15 februari 2007
Förstår mkt väl att du vill ha din egna. Körde runt me morsan Honda i 9 månader haha;D
Nee men jag hade alltså inte lagt dom pengarna på en sån bil. Visst att det är en 97a men du får aldrig till baka pengarna sen heller.
Om inte du säljer den lika snabbt som du köpte den tongue
Men säg ca 4 år så har ju bilen tappat 20.000 i värde typ

Smålänning
7 883 Inlägg
15 februari 2007
Jag tycker som många andra att 70 000 kr är mycket för en förstabil, för det tillkommer en massa andra kostnader som man ibland glömmer räkna med.

Eclipsen är ju dessutom en lite sportigare bil, så den kostar mycket att laga om den går sönder.

Jag hade nog satsat på en mer "normal" bil. Saab 9000 cse, volvo 850, BMW, andra nyare japanare... Alla finns för MINDRE än dom pengarna, och är antagligen billigare i försäkring också. Jag ska säga dig att det kostar mer än man tror att ha en bil...

Men det är ditt val i slutändan. Eclipse finns faktiskt också för mindre än 70 000.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
jag gillar inte normala bilar, jag gillar sportbilar. Finns säkerligen för under 70000 men skitsvåra att hitta! jag har inte sett en enda i bra skick under 65 under dessa 8 månader jag har kollat iallafall

Forummoderator
26 329 Inlägg
15 februari 2007
lanred skrev:
jag gillar inte normala bilar, jag gillar sportbilar. Finns säkerligen för under 70000 men skitsvåra att hitta! jag har inte sett en enda i bra skick under 65 under dessa 8 månader jag har kollat iallafall

Det finns nog bara man letar smile
Det här med försäkringen förresten. Tog reda på det där förut..om nu jag hade stått
på bilen och försäkringen - vilket *host* farsan gör för tillfället - hade jag fått betala
sjutusen någonting per år om jag skulle ha haft den försäkrad. Och det är inga
sportbilar vi pratar om nu ens.
Ännu värre är det om man bor inne i stan och är ungdom. Då kostar nästan
försäkringarna mer än själva bilen...bildligt talat.
Sjukt vad det ska kosta egentligen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

555 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
jag har tagit reda på försäkringen, ligger på 4000 helförsäkrad hos farsan men 14000 om jag skriver den på mig själv..

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
15 februari 2007
AirOne skrev:
lanred skrev:

Det här med försäkringen förresten. Tog reda på det där förut..om nu jag hade stått
på bilen och försäkringen - vilket *host* farsan gör för tillfället - hade jag fått betala

Klart rätt men tittar man på bilderna på din sida så förstår man rätt fort varför premien är dyrare för dig än för din pappa åxå smile hehehe

- V8 - 4 ever . . .

873 Inlägg
15 februari 2007
jimmy1977 skrev:
AirOne skrev:
lanred skrev:

Klart rätt men tittar man på bilderna på din sida så förstår man rätt fort varför premien är dyrare för dig än för din pappa åxå smile hehehe

Inte att förglömma att Volvo GLT klassas som "sportbil" hos en del försäkringsbolag wink

Don't get mad, get even.

1 723 Inlägg
16 februari 2007
tänk efter om de har råd med försäkring, bensin, service  och oväntade utgifter. Sen skulle iag jag rekommendera dig att glömma idén att låna 10000kr av en kompis. 100kr är ok, men inte så mycket pengar som du vill låna. Pengar förstör vänskap.

193 Inlägg
16 februari 2007
Jag köpte mig en billig golf som första bil. och det var nog bra. had einte önskat det slutet för min M3a, Vilket va den bil som jag verkligen ville ha. men jag lärde mig att köra någorlunda först. tycker ja att du ska göra också. när man skaffar sig första bilen så tror dom flesta tt dom e värsta rally förare. men Tyvätt är det ju inte riktigt så. så köp något billigt till att börja med. så Kan du köpa en 99's Eclipse om ngt år eller två när du fått lite erfarenhet och har ett fast jobb

//VilleV//

193 Inlägg
16 februari 2007
AirOne skrev:
lanred skrev:

Skojja inte Om länsförsäkringar skulle försäkra bilen åt mig skulle dom ha 37 000 om året.
Lite jobbigt tongue
//VilleV//

892 Inlägg
16 februari 2007
Tycker verkligen in du ska köpa en bil för 70.000:- om du inte har något jobb! Jag satt faktiskt i samma sits, tog lappen och hade inget jobb, ingen bil. Jag fick lite pengar (inte till bilen, fick i "gåva") som jag emellertid använde att köpa bil, men priset var 6.500:-. En fin bil är väl kul att ha, men tänk på att du skuldsätter dig rätt hårt om du lånar ihop till en bil i den prisklassen. Förutom återbetalning på kanske 2.000:- i månaden ska du väl ha en helförsäkring på en så fin bil, 2.000:- i månaden där med kanske (höra försäkringskostnader när du är ung och just tagit lappen). Sen bensin, själv tänkte jag inte köra mycket när jag skaffa bilen, men så blir det ju NATURLIGTVIS inte, så räkna med MINST 500:- bensin i månaden. Detta blir alltså en 4.500:- som KRÄVS i MÅNADEN! Har du råd med det som arbetslös?

En bil att köra i är väl ändå bättre än en fin/dyr bil du inte har råd att köra? tongue
Köp en billig bil, lär dig köra, skaffa jobb och köp en fin bil, det är min åsikt.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

467 Inlägg
16 februari 2007
ja köpte min 850 glt nyligen o ja har inget jobb...asså försäkring bensin o små utgifter klarar ja bra med a-kassan=) men hoppas man får nå jobb snart..skulle ju kännas jävlit bra

D känns ju inte helt rätt o köpa bil när man e arbetslös, o d fick ja höra från tjejen oxå, hehe..men hittils verkar d gå bra...

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

555 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
För det första, jo jag kommer ha råd till bensin och service men inte till ett motorras..fast jag kanske får jobb snart om några månader... sen har jag haft körkort i 1,5år och jag har körvana och jag är ingen galning..men jag ska nog köpa bilen nu.. pallar inte slänga bort biljetten på 500 spänn nu när det inte ens gick att få tillbaka ett öre från biljetten..

25 Inlägg
16 februari 2007
ditt val men det säkraste är att vänta..

Det kommer fler bilar hela tiden som kanske är bättre/billigare än den som du tänkt köpa?

men men alla gör som dom själva vill.

340 Inlägg
16 februari 2007
lanred skrev:
Har funderat länge om att köpa bil och berättat för mina föräldrar, men just idag när jag har köpt biljetten upp för att köpa/titta på bilen så säger de plötsligt att jag ska vänta med ett bilköp tills jag har ett fast jobb.

Sa era föräldrar samma sak till er när ni skulle köpa en bil?
Iofs bilen jag köper kostar 70 000:- och jag lånar typ 10 av morsan och nu vägrar hon låna ut Men kan nog låna av någon kompis. Det är inga beskymmer i denna fråga.

Skulle ni trotsat era föräldrar och åkt upp och köpt eller skulle ni väntat några månader tills man får besked om man får jobb eller inte? (utbildningen i praktiken klar) Har bara praktik kvar!

Behöver verkligen råd, råka köpa den billigaste biljetten som råka dra av 100spänn + 7% av biljettpriset om jag lämnar tillbaka biljetten!

du har drygt 60000:- men inget jobb? låter som relativt angenäma problem, men mitt råd! köp!

BMW Power
2 362 Inlägg
16 februari 2007
Kan ju säga att jag själv köpte bil när jag var 15.. visst kanske inga jättesummor (20k), fast en bil vet ju alla att den krånglar och kostar pengar!.

Var verkligen inga bekymmer för mina föräldrar, iallafall inte farsan wink då motorsport ihuvudtaget ligger i blodet sen långt tillbaka så tyckte han bara att det var kul, så att jag hade något att pilla på, så ja, nu har jag ju haft golfen i runt 1,5år...

Visst betalar jag inte försäkringen, men i princip allt annat jag gör på den står jag för..

BMW, bogsering med wire :/

Sök