Som tidigare nämnts är biturbo, twinturbo och dubbelturbo olika namn på samma sak, helt enkelt två stycken aggregat monterade på en motor. De allra flesta applikatioerna (Nissan Skyline GTR, Mazda FD3S RX-7, Nissan 300ZX, Mitsubishi 3000GT, Mitsubishi Legnum, Alpina B10 BiTurbo, Maserati BiTurbo, Maserati 3200GT, etc) har sina aggregat parallelt monterade, vilket alltså innebär att de bygger laddtryck enligt en gemensam kurva. Några få bilar har sekventiell montering.
Anledningarna till att singelkonvertera är oftast av ekonomiska samt praktiska skäl. Det är i stort sett omöjligt att avgöra om singel eller dubbel är bäst, det är till största delen en smaksak då bägge applikationerna har sina för- och nackdelar.
KimVsWorld skrev:
Twin Turbo är två separat monterade Turbos medan BiTurbo är tvåstegs-turbo en Turbo efter en annan, någon som säger emot?
Ja, jag säger emot. Alpina B10 BiTurbo har två stycken parallelt monterade turboaggregat av typen Garrett T25. Såvitt jag vet har även Maserati BiTurbo två stycken paralellt monterade turboaggregat.
mindclip skrev:
Har inte hela BMW alpina serien biturbo... B3, B6 , B10, B12
rätta mig om jag har fel..
Du har fel. Enbart Alpina B10 BiTurbo (byggd på BMW E34 535i) har dubbla aggregat.
Ckosworth skrev:
Bara vissa B10:or(e34) som har bi-turbo som är byggd på 535:an. Annars är de bara sexor, åttor eller tolvor utan överladdning. Finns några äldre som byggdes på e30 som hade singel turbo om jag inte minns fel hette den b7.
Mvh
Alpina har byggt 4-cylindriga motorer också. Inga E30 har turbo från Alpina, däremot 5-serierna E12 och E28 samt 6-serien E24. Samtliga kallades B7 Turbo eller B7S Turbo.
B7 Turbo, B7S Turbo och B10 BiTurbo är de enda Alpina-modeller med turboaggregat. De nya B5'orna och B7'orna däremot har kompressor. Möjligtvis kommer Alpina framöver släppa sin version av BMW 135/335 och då blir det troligtvis återigen en Alpina-modell med dubbelturbo.