2454
Sök

Någonting drar batteri

48 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#1
Hej alla glada bilägare (och ledsna ickebilägare?)

Har en nissan 200sx s13 vars batteri töms vääääldigt fort. För cirka en vecka sedan var jag ute och sladdade i över två timmar och innan dess har batteriet hela tiden varit ganska dött. Vi trodde att det var för att vi hållit på med stereon så mycket utan att starta bilen som vi alltid var tvungna att använda startkablar. Men nu har vi inte gjort något på den sedan jag var ute och sladdade, och den har stått i varmgarage. När jag nyss skulle starta den hände ingenting (inte en lampa tändes). Batteriet är alltså slut.

Vad kan det vara som drar? Har installerat en massa ljud (se bilder) som inte är kopplat till tändningen. Kan detta ha något med saken att göra? Annars har jag ingen aning om vad det kan vara.

MVH
/Furstan

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

21 761 Inlägg
20 februari 2007
#2
Kan bero på flera saker. Dels kan batteriet vara dåligt och dels kan något tjuvdra ström. Innan du gör någonting så bör du kolla upp batteriet och ladda upp det ordentligt i minst ett dygn, kanske två dygn beroende på vilken laddare du har. Men om det har varit så pass urdraget så att inte ens instrumentbelysningen lyste, då finns risk att det har pajjat.

När batteriet är fulladdat enligt laddaren så kan du börja att mäta om någonting drar ström fastän tändningen är avslagen. För att vara säker på att allt ska fungera när du mäter så kan du låna ett annat batteri och sätta i under tiden som du gör mätningarna istället för ditt nuvarande batteri.

Det enklaste att börja med är att ta loss batteripluskabeln och koppla in en multimeter mellan batteripolen och pluskabeln, sätt mätaren i strömläge på högsta mätområdet(ofta 10A eller 20A).
Senast redigerat av Drönirettab (20 februari 2007)

48 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#3
Tackar för svaret!

Okej, det har hänt två gånger förut att det varit så tomt. Det är nog dessutom originalbatteriet (14 år gammalt?) som sitter.

Har varit och kollat lite och det verkar som om stereon drar lite grand trots att tändningen är av. En lampa som blinkar på den (men det är bara en led?)

MVH
/Furstan

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

2 655 Inlägg
20 februari 2007
#4
Jo stereon drar lite ström till minnet på den.
Men har batteriet varit med i 14år så är det riktigt bra gjort, trots att det är en Nissan..smile

I regel så räknar man med att batteri håller i ca 5år.

48 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#5
Okej, då ska jag prova att byta det. big_smile

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

Livsnjutare
342 Inlägg
20 februari 2007
#6
14 år gammalt? Hur lyckas man med det? wink

Pröva byt batteri, för det du har (om det nu är 14år gammalt) är totaltslut i så fall!
Och ett gammal batteri kan "ladda ur sig själv ibland"
Och lampan som blinkar drar inte mkt ström!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

21 761 Inlägg
20 februari 2007
#7
Har för mig att en karl, som bor på samma område som jag, lyckades att hålla batteriet vid liv på sin Mazda 626 i 14-15 år. Är dock inte helt säker.


Furstan: Men det är väldigt bra gjort iaf, dock kan man ganska säkert räkna med att du behöver byta ut det.

Smålänning
7 887 Inlägg
20 februari 2007
#8
Jag har ett 8 år gammalt batteri i min bil big_smile

Om och när du konstaterat att någonting drar tjyvström så låter du amperemätaren sitta kvar mellan plus eller minus och batteriet, sen tar du bort säkring för säkring tills det inte finns något värde på mätaren. Då har du hittat VAR det drar ström, sen får du kolla på locket till säkringshållaren VAD den säkringen går till.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

48 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#9
Aha, det låter smart. Det ska jag prova, men först nytt batteri. Sen om det inte verkar vara säkringarna så vet jag ju att det är ljudet. Perfekt smile tackar

"D e jag som e döööden"
"Har du kommit för att hämta mig?"
"Ja, hämta å hämta, du får ju gå själv!"

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 februari 2007
#10
twin_cam skrev:
Jag har ett 8 år gammalt batteri i min bil big_smile

Om och när du konstaterat att någonting drar tjyvström så låter du amperemätaren sitta kvar mellan plus eller minus och batteriet, sen tar du bort säkring för säkring tills det inte finns något värde på mätaren. Då har du hittat VAR det drar ström, sen får du kolla på locket till säkringshållaren VAD den säkringen går till.

för att mäta om något drar ström måste man seriekoppla ampermätaren ..alltså lossa plusen och sedan leda all ström genom mätaren till pluskabeln (kabelskon) men då mäter man alla " förbrukare" och ecu box osv drar ju alltid lite så då får man ju totalt vad allt drar ..bättre å mäta direkt över säkringarna vilka grejer som drar



Sök