3902
Sök

Datorkrångel?

terazzi
20 februari 2007
Trådstartare
Nu är det så att min dator har börjat låta som fan, vet inte hur jag ska förklara detta.
men om jag uppfattar det rätt så låter det från fläkten.. låter som den varvar upp och sen bara dör :S vad kan det vara för fel? hur ska jag lösa det?
är inte alls datakunnig på det sättet så tongue

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 februari 2007
Steg ett är att kolla efter damm och smuts.

Jag har iofs bärbar dator, men när jag satte dammsugaren mot insuget så sa det "floff" och så lät datorn mycket mindre sen smile

Har du otur så kan fläkten börja ge med sig. I värsta fall får du köpa ny, vilket inte är så jättedyrt som tur är.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Pan
20 februari 2007
Trådstartare
Om det är mkt glapp i fläkten eller hur man nu ska förklara detta så håller den på att ge med sig. Men som john skriver damsuga är en bra idé ska vara ett plastmunstycke på damsugaren om det är metall så kan det bli statiska laddningar som kan vara skadliga för datorn.

PS Kolla så det inte är cd/dvd läsaren som för lite liv om du har någon skiva i när du startar datorn men troligtvis är det någon fläkt..

Mvh
Senast redigerat av Pan (20 februari 2007)

Smålänning
7 887 Inlägg
20 februari 2007
Fläktarna i en dator är rätt tåliga, men i en av mina så sa kolen eller nått upp sig så den lät som att den skar... ja, ungefär som du beskriver: låter som fan sen tystnar det. Den fläkten fick jag byta. kostade 70 kr har jag för mig.

Jag tar tryckluften på min med jämna mellanrum, ibland så blåser jag med dammsugaren...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Galen
108 Inlägg
20 februari 2007
lika bra att byta ut fläkten, kostar nästan inget alls, beror ju på vilken man ska ha iofs men en billig kostar inte mkt, PZ

Fartglad
336 Inlägg
20 februari 2007
Öppna burken och lyssna vart ljudet kmr ifrån...

Power without Quattro is useless!

Knegare
718 Inlägg
20 februari 2007
Varför damsuga? Alldeles för stora risker med det.. Ta något som de flesta på garaget har i bilen, en kompressor och blås ur allt damm ur datorn! GL!smile

William 2009-02-20

Bilnörd
6 Inlägg
28 februari 2007
Murvald skrev:
Varför damsuga? Alldeles för stora risker med det.. Ta något som de flesta på garaget har i bilen, en kompressor och blås ur allt damm ur datorn! GL!smile

Inga som helst risker med att dammsuga i datorn, det enda man ska tänka på är att man inte har ett aluminium munstycke på dammsugaren för får kretsarna en stötkyss så kan du säga godnatt till den datorn och köpa en ny.. bara du har ett munstycke i plast så är det ingen fara alls ^^ jag brukar dammsuga min dator ungefär en gång månaden, och det där med att ta en kompressor och blåsa bort dammet var det dummaste jag hört idag, för vem vill ha en massa damm som flyger omkring i rummet? och speciellt inte dem som är damm allergiker (ursäkta stavningen). men jag skulle iaf köpa en ny fläkt som inte låter så mkt.. kostar kanske 70 - 100 kr... sen beror det ju på vad för sorts fläkt det är också.. en som sitter på chassiet eller den som sitter mot processorn?

Sök