3036
Sök

Hur kallstartar man bäst!?

527 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#1
Hur kallstartar man en bil bäst?

Nu när det är 10-20 minus så vill man ju skona bilen så gott det går vid kallstarterna.
Hur ska man då kallstarta en bil bäst är min fråga!?

1. Ska man starta bilen och låta den gå på tomgång några minuter och sen köra iväg
2. Starta bilen och belasta motorn på en gång genom att köra iväg
3. Starta motorn och tomvarva upp motorn.

Det jag antar man är ute efter är optimal smörjning i kombination med så lite slitage som möjligt  i den iskall motorn.

Hur gör du? Vad är bäst?

(Ponera avsaknad av motorvärmare)

TSQ
21 februari 2007
#2
skaffar sig motorvärmare

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
21 februari 2007
#3
Är de kallt ute så låter jag bilen gå på tomgång ett tag, sen köra iväg. Allt för att motorn inte ska pajja.(jag har varit med om när motorer pajjat när folk belastat dom vid kallstart.)

För när det är kallt ute, så är oljan EXTREMT trög flytande. De kan resultera att oljan inte hinner att smörja riktigt. Dvs, motorn KAN pajja tongue
Senast redigerat av THEBADGUY (21 februari 2007)

Allt för den där jävla hatten!

Smålänning
7 883 Inlägg
21 februari 2007
#4
Jag brukar starta motorn sen går jag ut och skrapar rutorna och borstar bort eventuell snö. Innan jag kör iväg så brukar jag sen varva upp motorn till ca 1500 - 2000 rpm för att få ut lite olja i motorn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

527 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#5
Jag har för mig att bosse bildoktorn nyligen berätta att någon av hans nära hade låtit bilen gå på tomgång när det var svinkallt och den DÄRAV skar. Smörjningen kom helt enkelt aldrig igång.
Jag har också förstått att tomgångskörning är det minst skonsamma för en motorn. En motor ska belastas.
Så jag vet inte hur jag ska kallstarta den bäst...

Står den bara på tomgång så kommer väl smörjningen aldrig igång!?

527 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#6
Jag brukar starta bilen, låta den gå tio sekunder och sen kör jag iväg.

Vore det inte bättre att varva 2000varv när du kör iväg än att tomvarva den 2000 varv innan du kör iväg?
Senast redigerat av Loffe123 (21 februari 2007)

499 Inlägg
21 februari 2007
#7
Vi diskuterade detta på 740-klubben. Tydligen ska det vara bäst att köra iväg med bilen direkt, på låga varv. Då blir motorn varm fortast och då minskar slitaget. Står du på tomgång så är den kall en längre tid vilket tydligen är mer slitsamt än ett köra och få upp motortemperaturen snabbt.

Vet inte ifall det är sant men tror det var ungefär så..

Personligen så använder jag motor- och kupévärmare

/Fredrik


146 Inlägg
21 februari 2007
#8
i handboken brukar det stå men jag vet inte om det stämmer? det står i hen BMW handbok för hela 3-serien 91-96 att motorn aldrig får stå och gå på tomgång när det är kallstart?

Supraman
2 300 Inlägg
21 februari 2007
#9
Motorn ska bli varm så fort som möjligt.
kör med lätt belastning innan värmen har kommit upp.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

320 Inlägg
21 februari 2007
#10
man skall inte varva första minuten vet jag iaf! spec inte med diesel.
låt den stå några minuter för att hinna bli varm och oljan ska börja hitta runt(upp)
därefter kör man givetvis lugnt med den ett bra tag.

optimalast för alla förbränningsmotorer är väl ett jämnt fint varv
(vilket betyder glidartempo på högsta växeln för oss bilägare) har man turbo/kompressor
ska man vara extra försiktig då den kräver smörjning.

belastning varför skulle det vara så bra?

Örebroare i exil
970 Inlägg
21 februari 2007
#11
Rena döden för en motor att stå för länge på tomgång. Vad jag hört och fått lära mig, är det bästa att starta och åka iväg med detsamma. Och sen ingen hård körning innan motorn och växellådan uppnått sina arbetstemperaturer.

Hej FRA!

845 Inlägg
21 februari 2007
#12
bästa är väll att köra på låga varv för att motornskabl varm fortast plus attden kommerigång medsmörjningen!


21 761 Inlägg
21 februari 2007
#13
Jo, man ska helst åka iväg direkt efter att man har startat motorn. Men från början innan tempen har hunnit stiga så ska man inte varva motorn så mycket, ett lämpligt "högsta" varvtal kan vara tex 2000 varv. Precis som de flesta har skrivit alltså.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
21 februari 2007
#15
Jag gör kanske som man ska då..

Startar bilen direkt, skrapar rutor (antar att oljan hinner få upp trycker lite under den tiden) och sen kör jag direkt. Sitter och hetsfryser en stund och sen blir det ganska snart varmt och skönt.

Tacka gud för sätesvärme! smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
21 februari 2007
#16
Jag brukar starta bilen och köra ut den ur garaget. gå ur och stänga garaget och sådant. sedan köra iväg och inte varva så mycket.. ca 2500rpm (går inte att varva mindre den ligger ju på det när man kör i 80) vet ej om ni kallar det kallstart men det gör jag (är mellan 5-7 grader i garaget)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 februari 2007
#17
en diesel ska helst stå ca 5 min på tomgång
en bensinare ska stå still men vara lite inte för mycket men lite mer än tomgång


Snabb =)
247 Inlägg
21 februari 2007
#18
mercan brukar ibland när det kryper närmare -30 få stå igång hela nätterna annars startar den inte den klarar bara ner till -20 utan motorvärmare har inte ens en på den big_smile bmw brukar jag bara smyga iväg med smile

Just real power no turbo shit =)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
21 februari 2007
#19
enberg_187 skrev:
mercan brukar ibland när det kryper närmare -30 få stå igång hela nätterna annars startar den inte den klarar bara ner till -20 utan motorvärmare har inte ens en på den big_smile bmw brukar jag bara smyga iväg med smile

Stå på hela nätterna?
Bra sopparäkning? big_smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Drifttekniker
224 Inlägg
21 februari 2007
#20
Se till att ha olja som är tunn när den är kall. 0W el 5W passar väl bra. Sen är det nog bäst att låta motorn bli varm innan man ger sig ut och kör rally iaf.
Men annars, hurvida du ska skrapa rutorna innan eller efter, stänga garageporten snabbt och köra på 1500 varv el 3000 varv tror jag ingen här kan svara på och ha ren fakta bakom sig, utan alla gör som det känns bäst för dem.
Men som sagt, alla kan nog vara överens om att man inte ska köra hårt med en kall motor iaf.


Sök