3058
Sök

Hur kallstartar man bäst!?

351 Inlägg
21 februari 2007
#21
står en rolig grejj bak på solskyddet i min bil. motorn får ej varvas vid start, eller jämt efter start.. det är en volvo 745 gl -88

Våga Köra Sänkt

12 086 Inlägg
22 februari 2007
#22
Jag brukar dra igång motorn, vänta tills den slutat knacka smile sen kör jag iväg lite försiktigt. Sen när jag kommit ur kvarteret , kanske 3-4 hundra meter så brukar jag gasa på som vanligt allt för att få upp värmen i kupen =P

Observera att jag kör på Agrol Turbodieselolja 15W40 mineral, haha kanske inte bästa alternativet vid 20 minus smile I Forden då.. i Saaben är de Mobil1 och i Maximan blir de väl något liknande då den börjar rulla igen..
Senast redigerat av JapMax (22 februari 2007)

607 Inlägg
22 februari 2007
#23
Vad är då kallstarten till för då? Den är väl till för att smörja när den är kall. Så den står ju inte direkt på tomgång, utan lite förhöjd tomgång kan man väl kalla det.

På äldre bilar har du ju choke(stavning?)

Så det jag vill ha sagt är väl att det kan ju inte vara farligt att stå still när det är kallt ute på tomgång. I såna fall borde väl alla lastbilar inte vara i det bästa skick då dom måste bygga upp lufttryck och det tar en jäkla tid på vinterhalvåret kan jag säga

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

blacken
22 februari 2007
#24
Starta motorn och låt den gå 30 till 60 sekunder på tomgång ej längre.  Låt inte tomgången bli för låg utan håll den på c:a 900-1100 varv.  Sedan så puttrar du iväg utan att lasta motorn.  Dvs undvik att sega en på för hög växel.  Undvik att varva mer än 1800-2000 varv tills du ser att tempmätaren börjar att röra sig.  Ha inte kupefläkten på dom första minuterna typ 5-10 min.

Smålänning
7 883 Inlägg
22 februari 2007
#25
Men de e klart... har man köpt sig en skrotbil att köra med bara över vintern så spelar det mindre roll hur man kör när den är kall tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

527 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
#26
För att summera råden över hur man kallstartar en bil bäst:

Ha en korrekt olja för kyla (5W). Starta bilen och kör iväg på en gång, ha kupevärmen av, gasa inte mer än 2000 varv och segdra inte bilen på höga växlar.
Senast redigerat av Loffe123 (22 februari 2007)

41 Inlägg
22 februari 2007
#27
hört talas om motovärmare? när ja kallstartar min så startar ja å sen skrapar rutor, sen åker ja iväg men varvar aldrig över 2000.

Smålänning
7 883 Inlägg
22 februari 2007
#28
Angående motorvärmare så finns det vissa av oss på denna sidan som inte har tillgång till det. På gatan i ett kvarter med hyreslägenheter finns det dåligt med uttag...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 februari 2007
#29
twin_cam skrev:
Angående motorvärmare så finns det vissa av oss på denna sidan som inte har tillgång till det. På gatan i ett kvarter med hyreslägenheter finns det dåligt med uttag...

Jag t.ex.

Ska inhandla en kupévärmare i veckan dock, hoppas den värmen sprider sig lite till motorn smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Servicerådgivare
715 Inlägg
22 februari 2007
#30
Jag hade sån röta när jag köpte saaben ... förra ägaren visste nog ente om att de fanns motor/kupe värmare inkopplat .. men jag hitta ju uttaget rätt snabbt och som tur va så hade jag en kupefläkt och  kabel liggandes så de vara bara att plugga in ...
känns som de gör rätt stor nytta att motorn har lite grundtemp innan man startar .. plus de blir ju varmt och skönt i bilen på morgonen smile

// chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

21 761 Inlägg
22 februari 2007
#31
twin_cam skrev:
Angående motorvärmare så finns det vissa av oss på denna sidan som inte har tillgång till det. På gatan i ett kvarter med hyreslägenheter finns det dåligt med uttag...

Tror att många(även jag)ganska lätt glömmer hur det kan vara när man bor i tex en lägenhet mitt i en stad, att det inte alltid finns tillgång till motorvärmarstolpar eller uttag.

För min del så tycker jag att det är en självklarhet att det finns tillgång till sådant, men så bor jag i ett hus också. Då blir det lite skillnad.

1 893 Inlägg
22 februari 2007
#32
Jag undrar, vad är det som är skadligt med att låta motorn gå på tomgång?
Att man inte skall varva en motor utan belastning, det är bevisat inte hälsosamt av olika skäl, men vad skulle vara skadligt för motorn där den går på tomgång?

Oljan är tjock och har svårt att ta sig runt, JA!
Men den har inte lättare att ta sig runt om man kör iväg på en gång. Bara för att inte tala om att det kallas "vårdslöshet i traffik" och kan rendera i indraget körkort om man startar bilen i -10 grader och kör direkt. Eftersom rutorna i regel är igen immade, eller så blir de det om en varm människa sätter sig i bilen och kör direkt.

Låter man motorn gå på tomgång i några minuter obelastad så hinner oljan bli lite lätt flyktigare och man ger den en chans att smörja motorn. Under tiden låter man kupé fläkten gå på högvarv och skrapar eventuellt (Oftast) rutorna. Sedan kan man smyga iväg utan att köra i blindo.
Även efter dessa minuter bör man köra motorn på så liten belastning som möjligt första kilometrarna. Anledningen till att motorn kommer upp snabbare i temp när man kör, är just för att man belastar den, dvs man förbränner avsevärt mycket mer bränsle, därav den snabbare temperatur ökningen.

Moderna motorer är gjorda för att palla denna misshandel, men givetvis skulle de ofta hålla mycket längre ifall man tänkte på det här med kallstarter. Det gäller faktiskt även andra årstider också. Bara för att det är 10 plus ute och du inte fryser, så är det fortfarande ca 80-100 grader från motorns arbets temperatur. Så även höst vår, är det bra att låta motorn gå några varv innan man drar iväg. Även om oljan är kall, så kan man ge den några sekunder att jobba sig upp där den behövs, innan man belastar motorn.


Smålänning
7 883 Inlägg
22 februari 2007
#33
Du anar inte hur bra det låter Kristian_V. Det är så det är i verkligheten!

Däremot så är det bättre att hålla varv när motorn väl är uppe i temp. Annars så är oljetrycket för lågt på många bilar, särskilt sportigare sådana.

Låter som man har turbo i bilen om man har för brottom iväg när det är väldigt kallt... Tyvärr så är det inte en turbo som viner, utan kamkedjan smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

320 Inlägg
25 februari 2007
#34
exakt Kristian_V som jag säger, varför skulle tomgång vara skadligt?

det enda är väl att om man har en aning för många förbrukare
(fläkt,värme,lysen osv) att batteriet på lång sikt inte får tbx strömmen
eftersom generatorn inte laddar tillräckligt.

beroende på motor : otillräcklig kylning efter lång stund
(tex luftkyld)


verkar som många talar om sin egna bil här, glöm inte skillnaden på förgasare/insprut heller...  förgasare har kallstart/choke som kräver lite finess + ska den dras ur (dock ej övervarva) på de lägre växlarna  mot insprutare som helst ska seglas direkt på högre växlar.

slutsats: bäst är motorvärmare (för både motor som miljö)
-  tomgång
-  mjuk lång uppvärmning
Senast redigerat av Errol (25 februari 2007)

Avstängd
63 Inlägg
25 februari 2007
#35
saknar man motorvärmare så e det här, tycker jag bästa lösningen.

tänk på att alltid backa in bilen på parkeringen när den är varm, det gör jag iaf eftersom backväxel är den starkaste växel i växellåda och den har minst smörjning när man startar bilen.så varför inte backa in bilen när den är varm istället för att backa ut den när den är kall.alltså backa in bilen när den är kall, starta den på morgonen, gå ut och skrapa i nån minut och sen direkt köra iväg lungt.

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
25 februari 2007
#36
Det som är skadligt med tomgång och kall motor är att oljepumpen inte orkar dra runt den tjocka oljan därför är det bättre att ha lite varv medan man skrapar rutorna men det e ju svårt att lägga en sten på gaspedalen utan att det varvar för mycket tongue



Sök