2553
Sök

kompressorljud från turbon??

9 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
hej! har ett problem med ett missljud från turbon, är inte någon riktig märkvärd effektminskning men låter 10gånger mer än vanligt.
kan det vara någon slang som det blivit hål i? isåfall vilken?

har inte haft bilen så länge och problemet har funnits för mej hela tiden.
det blir inte heller någon riktig truboknuff vet inte om det ska kännas så, är en s2 aby med mtm chipp.

tack på förhand

mvh anders

169 Inlägg
21 februari 2007
Det kan mycket väl vara läckage på en tryckslang. Det är bara och skruva bort dom och kontrollera, böj och vrid lite på dom. Bara av och titta på dom blir du inte klokare.

Annars kan turbon hålla på och tacka för sig. Vore jag som du så skulle jag även kontrollera den. Lossa på slangen till inloppet på kompressorn och känn på impellern. Den får ha visst radiellt spel men inte axiellt. Den ska dessutom gå lätt och det får inte vara några skrapljud om du FÖRSIKTIGT lyfter och samtidigt vrider på axeln.

Mvh Mattias

9 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
tack för svar, ska byta turbo till våren så det blir inge bortagning av den ännu, men kylaren kandet nog vara, men blir det en susande ljud om det skulle vara nått fel på den?

mvh anderds

169 Inlägg
22 februari 2007
gunde_and skrev:
tack för svar, ska byta turbo till våren så det blir inge bortagning av den ännu, men kylaren kandet nog vara, men blir det en susande ljud om det skulle vara nått fel på den?

mvh anderds

Svarade du på mitt inlägg?

Jag sa aldrig att du skulle lossa på turbon utan bara slangen på kompressor inloppet. Sitter med en slangklämma. kanske får lossa slangen i andra änden vid luftburken också.

laddluftKylaren lär inte heller läcka utan slangarna till och från eventuellt.

Håller turbon på och ge upp så är det inte särskillt smart och köra vidare med bilen. Därför bör du kolla upp detta omgående.

Att köra äldre "prestanda" audis kräver en hel del meck, så det är bara och kavla upp ärmarna.

lycka till!

Mattias

9 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
tack på svar, hade inte läst svaret ordentligt tror jag, ska ta och göra det imorron, får se om det är något skrapljud, men blir det ett sånt susljud då? att det är meck på dom har jag förstått 
annars har jag aldrig köpt en smile

mvh anders

247 Inlägg
25 februari 2007
om det skulle vara det felet att det läckte mellan turbon och insuget skulle bilen gå jätte illa eftersom att luftmassomätaren skulle känna av att luften passerar den och om luften sen skulle åka rätt ut skulle bilen gå med fet blandning och det skulle droppa icke antänd bensin ur avgassystemet.

169 Inlägg
25 februari 2007
absolute_teddan skrev:
om det skulle vara det felet att det läckte mellan turbon och insuget skulle bilen gå jätte illa eftersom att luftmassomätaren skulle känna av att luften passerar den och om luften sen skulle åka rätt ut skulle bilen gå med fet blandning och det skulle droppa icke antänd bensin ur avgassystemet.

Så du menar på allvar att sålänge det inte rinner bensin ur avgasröret kan det inte vara hål på en trycklsang?

247 Inlägg
25 februari 2007
Mattias_M skrev:
absolute_teddan skrev:

Så du menar på allvar att sålänge det inte rinner bensin ur avgasröret kan det inte vara hål på en trycklsang?

sa jag de eller det beror på hur mycke den läcker. jag har varit med och lagat bilar då sånt har hänt har du?

169 Inlägg
25 februari 2007
Det jag vill komma fram till är att man mycket väl kan ha hål på tryckslangar utan att det rinner bensin ur avgasröret.

Jag har själv haft hål på tryckslangar och det har varit en mindre orkan under huven, trotts det har den inte gått särskillt dåligt förren sprickan blev allt för stor.
Senast redigerat av Mattias_M (25 februari 2007)

4 Inlägg
25 februari 2007
Fick något liknande i tisdags min turbo började tjuta vissla så fort den laddade.
Ljudet kunde liknas vid en tryckluftsmaskin eller radiostryd bil, hördes bara när turbon laddade.
Öppnade och fann detta: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=35819
Ska beställa ny turbo nu på måndag.

Sök