2554
Sök

verkstad eller serva själv... ge mig råd!

kontorsråtta
231 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
#1
Jag har en Passat var 1.8t -99 som hitills har full servicebok.
Min tanke med bilen är att ha den iaf 4-5 år och jag funderar nu på om det är värt den extra kostnaden att lämna in den på verkstad för service och hålla en komplett servicebok eller om jag ska serva den själv? Hur tror ni det kommer påverka värdet om säg en 4 år om den har komplett servicebok eller bara delvis ifylld servicebok? Sen lär man även väga in den extra kostnaden för service kontra det ev högre marknadsvärdet som det genererar.. är det värt det..? osv..

Den ska nämligen in på service nu.. typ byta olja och kolla bromsar = 1350,- + moms.
en sån service gör jag hellre själv med tanke på pris...

tips och råd mottages!

397 Inlägg
26 februari 2007
#2
Jag hade lätt gjort själv, enklare Servicar, köp alla grejer du behöver till den specifika servicen, å limma fast det på ett A4, alltså kvitton på delar och garagehyra (om du kör okQ8) Sen lägger du det pappret i serviceboken, skriv datum och vilken service det gäller..
Detta tycker jag du ska tillämpa på enklare servicar, men dem som är lite svårare, kamremsbyte och så vidare bör du lämna bort å få stämpel för.. Försök tänka som om du skulle köpa bilen sen, hur skulle du vilja att det såg ut i Sboken?

Lycka till / Stoffe

Administratör
2 978 Inlägg
26 februari 2007
#3
En bedömningsak men tänk på att en riktig verkstad har datorer som läser av bilens elsystem, erfarenhet av vart standardfelen finns och dom tittar på mer än man tror "i alla fall en seriös verkstad"så att även om det inte spelar nån roll för nästa ägare kan det ha stor betydelse för dig så länge du har bilen.....

En kopp av den svarta såsen...

Yrkesförare
1 073 Inlägg
26 februari 2007
#4
Har en polare som skulle sälja sin Passat TDI. Han har servat den själv och därmed ingen ifylld servicebok. Han tänkte byta in bilen och fick ganska stort avdrag på inbytespriset tack vare avsaknad av servicebok. Även när han la ut den på blocket ville folk ha reda på om den var riktigt servad.

Därav servar jag min bil på Volvo för att behålle ett bättre värde. Även om servicarna kan tyckas simpla, så betalar jag den extra kostnaden. Värdet blir bättre.

4 554 Inlägg
26 februari 2007
#5
gör alla mina servicar själv och fyller i serviceboken.. bara stämpeln som fattas och den ger ja inte mycke för litar mer på mig själv

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
27 februari 2007
#6
jag servad o köper alltid saker o ting själv sen fyller jag i servicebok när jag servade och vad jag bytte, och hur många mil de var på mätan när jag serva:P


kontorsråtta
231 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#7
loudness skrev:
gör alla mina servicar själv och fyller i serviceboken.. bara stämpeln som fattas och den ger ja inte mycke för litar mer på mig själv

ja DU litar mer på dig själv.. men vem tror du en ev spekulant eller bilhandlare litar mest på dig? dig eller en aukt. verkstad?

jag kommer efter lite överläggande iaf fortsätta serva bilen på aukt verkstad ett tag till. känns bra med komplett dokumentation om jag skulle få för mig att sälja den.

jag tänkte hur jag själv skulle resonera.. vad känns mest säkert, en bil som har servats av ägaren själv eller en som har servats på verkstad..? när jag köpte den kändes det som ett stort plus att den hade full servicehistorik osv så man visste att den var skött korrekt.
Senast redigerat av Draedon (27 februari 2007)

4 586 Inlägg
7 mars 2007
#8
gör servicen själv samt lämna in bilen å läs lite felkoder 1 gång per år men då inte hos normans för det är dyrt. det går själv att återställa serviceintervallen inne i bilen


3 120 Inlägg
7 mars 2007
#9
Jag har en -01 Saab Aero och skulle aldrig få för mig att lämna iväg den för service. Däremot så fyller jag i servicebok och hänvisar till kvitton (för inköp av olja, filter, osv).
Även M-coupén byter jag olja på mellan servicearna, men där fyller jag inte i boken då jag byter oftare än intervallen.

Alltså jag tror att bilen kan vara mer lättsåld med full s-bok men tror inte att priset påverkas på en så gammal bil som -99!


1 171 Inlägg
7 mars 2007
#10
Jag säger som många andra här. Om du antecknar i seviceboken och sparar kvittot på delarna så finns det ju ingen rimlig anledning att misstro att du servat och tagit hand om bilen. Särskillt inte om du haft den i flera år då även du har ett extra starkt incitament att serva bilen korrekt.

En seriös köpare inser ju att det finns betydligt större risker med en begagnad bil än risken att säljaren ljuger om servicen med falska kvitton (! varför man nu skulle göra sig besväret).

Det är ju trots allt en 8år gammal bil dessutom.
Senast redigerat av zoopåse (7 mars 2007)


Mångsysslare
303 Inlägg
7 mars 2007
#11
Du skrev ej hur långt den har gått, har den gått under 10,000 så fortsätt, men över 15,000 finns de ingen anledning ,
En bil som har gått lite skulle ja vilja ha servicbok på iallafall.....
Men har den rullat sina mil spelar de inte så stor roll


1 723 Inlägg
7 mars 2007
#12
jag har ingen servicebok. gör vanlig service själv (motor, låda och bakaxel) och sparar alla kvitton.

4 586 Inlägg
1 april 2007
#13
falloutboy skrev:
jag har ingen servicebok. gör vanlig service själv (motor, låda och bakaxel) och sparar alla kvitton.

jag sparar också alla kvitton samt har en pärm där jag skriver in milantal samt vad som är gjort



Sök