Jag håller på med ett helt annat motor byte, förberedelse stadiet ännu, mest pga penga brist. Det i sin tur beror på att jag väntar tills jag har råd att köpa en helt ny motor.
Nästa höst blir det dags.
Jag har ingen sten koll på BMW generationer. Är e30 3 eller 5 hundra serie kaross?
En tre litare borde gå i med skohorn. Tyska tuning företagen (Hartge, Haman o fler.) har ju fått i åttor. Det jobbigaste idag är om man behöver ta med motorns dator/styrenhet. Kan bli en hel del pillande med elsidan. Sedan för att få bessiktigat en bil med kraftigare motor, bör man ta bromsarna från donerar bilen också.
Jag började redan innan jag köpte min bil med att maila SBP(Svensk BilProvning)- tekniska avdelning och fråga vad som gäller.
Jag frågade om jag fick byta V6an på 2.8 liter mot en 5.7 liters V8 från Corvette. (Skohorn behövs. Men det går.) Senare ändrade jag mig angående vilken motor jag skall ha, men svaren angående åttan var kristallklara och gäller även den kompressor matade 3.8 liters sexa jag håller på att spara till.
Faktum är att pga SBP's regler valde jag att nergradera från 8a till 6a. Eftersom jag max får plocka ur ca 300hkr ur en motor i bilen (Max 15kW/100kg-bil) så beslöt jag mig för kompressor V6an. Då kan jag bessiktiga bilen med 280 original (För motorn) hästar. Resten av säsongen kan jag köra med mindre drivhjul på kompressorn och ca 400hkr (550Nm).
Jag skulle tro att ungefär samma regler gäller din turbo-matade BMW, samma där, du kan sänka laddtrycket inför SBP, resten av säsongen kan du köra på fullt tryck.