3521
Sök

Tutan tjuter konstant efter rattbyte. Hjälp!

135 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
#1
Nu är läget såhär va, jag bytte ratt i förra veckan och har inte haft något batteri i bilen, har därav inte prövat eller brytt mig så mycket om att vrida om tändningen eller starta bilen.

Men igår när jag tryckte i batteriet och ville pröva att starta bilen för första gången sedan sent i höstas, så märkte jag att tutan började tjuta så fort jag vridit om tändningen, konstant.

I och med att jag bytte ratt så var jag även tvungen att byta rattnav, och jag tyckte att det var så underligt eftersom det inte var några kablar eller något som skulle monteras till tutan, däremot så fanns det en svart kabel 'inuti' rattnavet (endast en) där det såg ut som att det gick och fästa två kablar i änden (någon slags gaffel eller hylsa). Jag tänkte inte mer på det här, men hursomhelst så uppstod problemet igår.

Är det så simpelt att jag bara ska löda fast två kablar och dra till plus respektive minuspolen på tutknappen? Hur vet jag vart respektive kabel ska?

Tack på förhand :-)

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
7 mars 2007
#2
Tutan till dom flesta bilar är minusstyrda,Så den kabeln som kom från mitten av rattstången är en minus. Och när den jordas så börjar tutan att tuta.

Diesel is the blood of satan.

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
7 mars 2007
#3
den lösa svarta kabeln du pratar om är den som ska kopplas till tutknappen, om den svartaligger imot rattnavet så blir de en sluten krets, de är nog därför tutan låter hela tiden..

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

845 Inlägg
7 mars 2007
#4
har samma problem med min tuta? vad skall jag göra?


135 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
#5
Så med andra ord skall jag löda fast en kabel i änden på den svarta och koppla till...? Plus eller minus? Är inte så haj på det här med el ;-)

Maizer
7 mars 2007
#6
Kan du inte läsa? När den ligger emot tjuter tutan,  koppla på den på tutknappen bara. Behöver du inte kunna el för att fatta.

135 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
#7
Det klart jag kan läsa, man behöver inte vara otrevlig.. kanske förklarade jag otydligt högst upp?

Det finns TVÅ poler på tutknappen, en minus och en plus.. vet inte ens om dem är markerade på knappen.

Bara att testa om inte annat antar jag, vad händer om man kopplar fel? Ingenting?

Fortare än kvickt
241 Inlägg
7 mars 2007
#8
det ska inte hända något alls om du råkar koppla fel nej smile

Akta lacken pappskalle!

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
7 mars 2007
#9
Tutan är som nämnt tidigare oftast minus styrd. dvs minus in till knappen och minus ut från knappen. Kretsen är alltså bruten när tutan inte tutar och öppen när du tutar eller  ja...
Jag ritar en bild istället.
Kontakterna ska inte kopplas ihop med varandra.
http://img79.imageshack.us/img79/1247/tutaxs4.png
Ritade visst fel, ska vara minus styrt
Senast redigerat av _TiNcO_ (7 mars 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

845 Inlägg
7 mars 2007
#10
okejokej. så den svarta kabeln som abra hänger där vid navet ska inte bli jordad, för då tutar denär man rattar lite.



Sök